Gå til innhold

Bytte fra vanlig ratt til multifunksjons ratt. E39

Anbefalte innlegg

Jeg satt meg litt inn i dette, da jeg tittet på en E39 -99 uten multifunksjonsratt. Siden du har -99 mod. er jeg ganske sikker på at kablene ligger klare. Det du må være sikker på, er om du har singelstage eller dualstage Airbag. De rattene går ikke om hverandre (antall sleperinger i rattet). Husker ikke når skillet gikk. Ellers søk på google "retrofit steering wheel e39" el... Da får du opp mye. Se også denne:

http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... ?dokid=111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ingen videre problemer å ettermontere et multiratt hvis du ikke hadde det før, eneste forskjellen er sleperingen + eventuelt et kabelsett til spilleren og andre funksjoner (telefon, cruisecontrol etc.).

Eneste du må passe på er som han over sier, sleperingen på nye ratt ble endret fra 03.99, siden det var da dual stage airbag kom.

Det er ingen krav om at du må montere slepering og kabelsett for multifunksjon, rattet passer over på den vanlige sleperingen men du vil selvfølgelig miste knappefunksjonene ;).

Jeg demonterte airbagen (skrudde ut de 2 T27 torx skruene på hver side bak på rattet), noterte hvor kablene var koblet på, boltet av rattet med en lang latmann (Bolten på mitt ratt satt noe helt jævli) og demonterte sleperingen.

Monteringen var helt lik som demontering, men i tilfelle din bil er med stage 2 airbag ville jeg søkt via google, står utrolig mye på utenlandske sider (spesielt fra USA.) siden de retrofit'er mye mer.

Håper du fikk svar på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Skal du ha alt til å fungere må du kjøpe to kabelbunter, en for stereo styring og ett mer omfattande for cruisecontroll. i min bil benyttet eg meg kun av ledningsnettet 61 12 0 028 154 som er til stereo. og ved å kun montere dette med multiratt og slepering funker knappene til stereo :D tok max en time så var alt oppe å gikk.

For cruisecontroll biten må du ha en del mer avhengig av automat eller manuell. brytere for pedaler, cruisecontroll motoren etc. Hvis du ikke ser nødvendigheten av cruise funker det å kun montere stereo biten.

For originale instruksjoner finnes det noe som heter BMW EBA (Einbauanleitungen) Monteringsanv. På ett svensk sjørøver sted :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...