Gå til innhold

Merkelig lyd fra M20-motor. Oppdatert med film!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt plutselig har det kommet en merkelig lyd i M20-motoren min. Det høres akkurat ut som om ventilene plutselig har blitt veldig løse, det er mer klukking enn det er tikking. Motoren går også veldig dårlig på tomgang, ~500 rpm. Det høres ikke ut som rådebank.

Noen som har vært borti lignende og har peiling på hva det kan være?

Må vel av med toppdekselet og titte litt i morgen.

Skrevet

Alle vippearmene ser greie ut, så problemet ligger nok ikke i toppen. Motoren høres litt ut som på en gammel diesel bil, men blir litt bedre når man gasser opp på ~2000 rpm. Tror ikke det er noe med veiva/rådene, da burde det vært mer jern-banke-lyd.

Skrevet

En liten oppdatering. Har gjort en del lytting og laget en liten film og er 90% sikker på at lyden kommer fra toppen, men hva kan det være? Alle vippearmene er fortsatt hele og kan ikke se at noen sitter spesielt løst heller. En liten stund syns jeg lyden hørtes mer ut som en smelle lyd, noe alla en tennplugg.

Her ligger filmen:

Pga. micen på kamera demper kvasse lyder kan den være litt vanskelig å høre, men om man lytter godt så er den der. Den høres best i starten og forsvinner nesten når jeg gasser på.

Skrevet

Tenker ekstrem ventiltikking, altså ventilklaring.

Hadde en m20b25 med turbo for lenge siden, og der var den ene ventilen rett og slett slitt ned på toppen, så den tikket noe jævlig, og den ventilen måtte byttes for og få justert klaringen til riktig mål.

Ikke at jeg tror det har skjedd sånn plutselig hos deg, men noen m20 motorer kan justeres rett, så de går lunt og fint helt til man begynner og dra den skikkelig ut på gir noen ganger, og vips, så tikker og rasler det som bare det igjen.

Det er min erfaring rundt m20 motorer som har ruslet noen runder rundt jorden, og jeg vet jo ikke historien bak bilen din.

Kunne jo være at ventiler var stilt for kort tid siden.

Skrevet

Skal ta å saumfare toppen nå til helgen, så skal vi nok finne ut av det :-)

Kan godt være at selve ventilene m/fjær burde vært bytta, men kam og armer er rimelig nye.

Skrevet

Jeg har gått over toppen nå men har sannelig ikke blitt noe klokere. Klaringen på alle ventilene er 0,25. Men skulle det være ventilene så syns jeg det er litt merkelig at motoren skal gå så mye dårligere på tomgang når den blir varm. Også er det det at lyden forsvinner når man gasser på.

Om jeg bytter ventiler burde det være gjort noe sliping e.l. på toppen hvor ventilene sitter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...