icc Skrevet September 11, 2010 Skrevet September 11, 2010 Helt plutselig har det kommet en merkelig lyd i M20-motoren min. Det høres akkurat ut som om ventilene plutselig har blitt veldig løse, det er mer klukking enn det er tikking. Motoren går også veldig dårlig på tomgang, ~500 rpm. Det høres ikke ut som rådebank. Noen som har vært borti lignende og har peiling på hva det kan være? Må vel av med toppdekselet og titte litt i morgen.
Ballder Skrevet September 11, 2010 Skrevet September 11, 2010 Kan være en vippe som har knukket da. Høres bilen mer ut som en sliten 5 sylindret audi, og dra merkbart dårligere nå da?
icc Skrevet September 12, 2010 Forfatter Skrevet September 12, 2010 Alle vippearmene ser greie ut, så problemet ligger nok ikke i toppen. Motoren høres litt ut som på en gammel diesel bil, men blir litt bedre når man gasser opp på ~2000 rpm. Tror ikke det er noe med veiva/rådene, da burde det vært mer jern-banke-lyd.
icc Skrevet September 14, 2010 Forfatter Skrevet September 14, 2010 En liten oppdatering. Har gjort en del lytting og laget en liten film og er 90% sikker på at lyden kommer fra toppen, men hva kan det være? Alle vippearmene er fortsatt hele og kan ikke se at noen sitter spesielt løst heller. En liten stund syns jeg lyden hørtes mer ut som en smelle lyd, noe alla en tennplugg. Her ligger filmen: Pga. micen på kamera demper kvasse lyder kan den være litt vanskelig å høre, men om man lytter godt så er den der. Den høres best i starten og forsvinner nesten når jeg gasser på.
Ballder Skrevet September 16, 2010 Skrevet September 16, 2010 Tenker ekstrem ventiltikking, altså ventilklaring. Hadde en m20b25 med turbo for lenge siden, og der var den ene ventilen rett og slett slitt ned på toppen, så den tikket noe jævlig, og den ventilen måtte byttes for og få justert klaringen til riktig mål. Ikke at jeg tror det har skjedd sånn plutselig hos deg, men noen m20 motorer kan justeres rett, så de går lunt og fint helt til man begynner og dra den skikkelig ut på gir noen ganger, og vips, så tikker og rasler det som bare det igjen. Det er min erfaring rundt m20 motorer som har ruslet noen runder rundt jorden, og jeg vet jo ikke historien bak bilen din. Kunne jo være at ventiler var stilt for kort tid siden.
øyvind bp Skrevet September 16, 2010 Skrevet September 16, 2010 Gleder meg til å høre hva det er når du finner det ut. Har en 525 m20 b25 med litt lignende lyd.
icc Skrevet September 16, 2010 Forfatter Skrevet September 16, 2010 Skal ta å saumfare toppen nå til helgen, så skal vi nok finne ut av det Kan godt være at selve ventilene m/fjær burde vært bytta, men kam og armer er rimelig nye.
icc Skrevet September 19, 2010 Forfatter Skrevet September 19, 2010 Jeg har gått over toppen nå men har sannelig ikke blitt noe klokere. Klaringen på alle ventilene er 0,25. Men skulle det være ventilene så syns jeg det er litt merkelig at motoren skal gå så mye dårligere på tomgang når den blir varm. Også er det det at lyden forsvinner når man gasser på. Om jeg bytter ventiler burde det være gjort noe sliping e.l. på toppen hvor ventilene sitter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå