Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Idag når jeg skulle starte bilen var den ikke særlig samarbeidsvillig. Den tenner på noen sylindre og den smeller i innsuget på noen, det høres rett og slett ikke særlig pent ut. klarer ikke å få start på den.

da jeg sist brukte den for 2 dager siden funket den fint.

noen som har forslag til hva det kan være?

Skrevet

smeller i innsuget?

Gjorde min også når coil var defekt.

Men burde jo starte fordi, hvis det ikke er flere da.

Har ikke så du kan få tatt diagnose da?

Skrevet

det er etter motorbytte ja, men det er 2 uker siden. Den fungerte ok for to dager siden, og nå når jeg skulle starte nå idag oppfører den seg meget dårlig.

jeg har prøvd å koble av en coil og starte og repetert dette på alle 6 coilene uten noen særlig forskjell i oppførsel.

jeg har ikke noe diagnoseutstyr, men kanskje det er noen her som er i fra levanger-området som har det?

jeg har to mulige teorier selv

kan det være mulig at registret har hoppet en tann feil da jeg sist stoppet den?

kan gåen veivposisjonssensor gi slik oppførsel?

Skrevet

Ja det er forsåvidt en fin beskrivelse på hvordan den høres ut, at en har koblet feil på fordelerlokket.

Men denne motoren har jo ingen fordeler da den har en coil per sylinder. disse er koblet likt som da den fungerte. jeg har også prøvd å koble fra en coil av gangen for å prøve å identifisere hvilke(n) sylindre som jukser. det ble jeg ikke stort klokere av ettersom den hørtes lik ut. Det får meg til å tro at det er et system problem, ikke isolert ned til en sylinder. Det er derfor jeg tenkte på registerfeil eller veivakselsensorfeil, men vil gjerne høre om det er noen andre tips?

takk for svar.

Skrevet

jeg prøvde å plugge fra lmm, og starte på nytt. Da ruser bilen seg, oppmot turtallssperra virka det som, men jeg stoppet den da den passerte 3000rpm. det er noen smell innsuget da også.

med lmm innkoplet igjen oppfører den seg likt som før. den starter, klarer såvidt å holde den igang ved å gi mye gass. smeller masse i innsuget.

sier dette noe om lmm'n min?

Skrevet

Veldig rart at den ruser av seg selv hvis du kopler fra lmm. Normalt skal man jo kunne kjøre greit uten denne innkoplet.

Skrevet

jeg har vært fremme med startgassen tidligere, enda mens den gikk ok, for den hadde en noe urolig tomgang og litt jaging ved lavt turtall da også. jeg mistenkte at årsaken til dette var falskluft, men jeg fikk ikke reaksjon av å spraye startgass.

jeg kan gjøre et nytt forsøk med startgassen imorgen. men det blir litt vanskelig siden den ikke går på tomgang og det er umulig å holde konstant turtall på den.

men bare for å få spikret ett faktum, skal denne motoren kunne starte og gå ok uten lmm tilkoblet?

Skrevet

Problem løst.

Feilen viste seg å være at det var en slange som kommer inn på innsuget som har en plaststuss i enden med e O-ring rundt. Denne hadde hoppet ut slik at motoren dro mengder med falskluft før gasspjeldet.

Takk for all hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...