Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har vårt innom flere forum og letet litt på temaet; GM atomatgirkasser på X5 (før 2004 facelift) er dårlige og rykker ofte, det er vel en faktum.

Har nå 5281iAt som jeg har hatt i 5 år uten neveneverdige problemer, skal nå handle diesel bil pga jobbpendling og X5 står høyt på liste, er det sant at ALLE girkasser på <2004 diesel er dårlige?

Er det mer fornuftig å handle X5 med overhalt/ny girkasse med kanskje litt høyere KM enn 2003 modell X5 med lav km? >2004 modell og 3,0 X3 diesel ligger utennom budsjett foreløpig. Skal bruke bil med (båt)henger i ny og nå.

Takker for svar...

Skrevet

det beste er vell å skaffe en x5 med ny girkasse, mener disse er forbedret og tåler mer enn kassene som ble levert med bil på den tia. er ikke bare x5 mellom 03-04 som sliter med automatkasse, er mye på 5-serien og x3 også, kassene på x3 er nok de dårligste som BMW noensinne har laga :lol:

Skrevet

ny girkasse er på ingen måte noe sterkere. hvilken 5 serie sliter med kasser? har gått noen på e39, nesten ingen på e60.

har ikke bytta en eneste kasse på x3. greit at det er ett år siden jeg jobba med bmw, men har mine tvil på at alle har begynt å gå i stykker det siste året. så det skjer nok, men har vanskelig for å feste lit til påstanden din.

forøvrig lager ikke bmw en eneste girkasse.

Skrevet

hos sulland da eller?

synes forøvrig ikke tallene er skremmende, hverfall ikke på e39 som er en gammel bil.. det folk glemmer er at autmatkasser er noe drit, uansett hvilken bil de står på. bare snakk med en mercedes mekaniker så får du en fornemmelse av å ha sluppet billig unna.

kan jeg spørre hva som var feil med kassene på x3ene? eller var det bare den lette løsningen fordi bmw dekker det?

håper du skjønner at jeg er skeptisk til slike påstander.

men har dere byttet så mange så stemmer det vel, jeg fikk bare ikke erfare dette selv.

Skrevet

Er det grunn nok til å styre unnå X5 i.k.m. med diesel/automat eller snakker vi har her om 'kalkulert uflaks' hvis kassen rykker? Alle bil-modeller har vel sine problemer, har ikke hatt noe trøbbel med min e39 i hvert fall (bank-i-bordet).

Har sett en 2001 3,0 D (uten hengerfeste) jeg er interessert i, kjørt 123.000 km med 'fornuftig' pris.

Skrevet

selv om det er et kjent problem på denne motoren er det ingen grunn til å styre unna, hverfall ikke hvis prisen er god. Men fint å være obs på, slik at ikke du har 50 øre å gå på på budsjettene de neste årene.

Skrevet

lykke til ;)

andre ting å være obs på:

-understellet er basert på e39, derfor går det minst like mye foringe og kuler som på e39 (tyngre bil). så defekte foringer og kuler kan fort koste litt om det blir mye. vær obs på vibrasjoner,ulyder, og unormalt mye sporing.

-4wd fungerer utmerket, men vær obs på at om ikke mansjettene foran er byttet etter ca 100 000, så er disse allerede defekte, eller snart defekte. Helt greit å skifte om man gjør det før det går hull og drivknuten tar kveld. Legge rattet helt om til hver sin side og kjør en rundt fremover og så bakover for å høre ettet "knurping" fra drivknuter.

-sjekk at alle dørhåndtak fungerer som de skal.

-sjekk at baklykter fungere som de skal.

det jeg kommer på som er enkelt å sjekke og forholde seg til.

servicehefte kan være kjekt, men det viktigste er at det er tatt RIKTIG vedlikehold. dvs ikke 3 oljeservicer på rad og ingen inspeksjoner osv..

• 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...