egilkv Skrevet September 14, 2010 Share Skrevet September 14, 2010 Har en E39 2 liter bensin -97 som motoren ser ut til å fungere perfekt på, med ett unntak: Kaldstarter man bilen og kjører den la oss si 10-15 sekunder, blir pluggene så våte og nedsotet at den ikke starter etterpå. (Man kan muligens få startet den ved å holde gassen inne og dra motoren på startmotoren i minutter). Dette skjer både sommer som vinter. Ellers er motoren helt i orden på alle vis: 1. Starter perfekt i allslags vær og temperatur 2. Turtallsvillighet og effekt er som det skal være 3. Ingen feilmeldinger fra diagnosesystemet, 4. Alle dynamiske avlesinger (temperaturer, kamaksel, tenningstidspunkt mv) ser korrekte ut 5. Helt normalt bensinforbruk, og ingen soting (med unntak av tilfellet over) eller røyk som tyder på for feit blanding 6. Når motoren vel har blitt varm, ser pluggene perfekt lyse, lyse brune ut (med unntak av over), så de har rett varmeverdi 7. Har prøvd med to ulike typer plugger, både den dyre long life "overflate"-typen og konvensjonelle. De oppfører seg likt. Den eneste logiske forklaringen jeg kunne tenke meg er at det var noe feil med en sensor som gjør at det gis feit start-blanding i for lang tid ved kaldstart. Lar man bilen gå i et par minutter før man skrur den av, er det ikke noe problemer. Problemet er forsåvidt til å leve med, bilen har jo uansett sikkert ikke godt av en slik kaldstart. Men jeg sitter allikevel med en følelse av at det ikke skal være slik - eller har andre det samme problemet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogern Skrevet September 14, 2010 Share Skrevet September 14, 2010 Både min 95-mod e36 med m52 jeg hadde og min 98-mod e39 520i er slik. Jeg fikk fortalt at det er ventilene som ikke tetter så motoren ikke får kompresjon når den blir stoppet rett etter oppstart. Hvorfor aner jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egilkv Skrevet September 14, 2010 Forfatter Share Skrevet September 14, 2010 Både min 95-mod e36 med m52 jeg hadde og min 98-mod e39 520i er slik. Jeg fikk fortalt at det er ventilene som ikke tetter så motoren ikke får kompresjon når den blir stoppet rett etter oppstart. Det synes jeg høres rart ut. I mitt tilfelle er det i alle fall slik at når dette skjer, så har pluggene blitt svarte og våte. Setter jeg inn nye og rene plugger, starter bilen umiddelbart uten tegn til problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet September 14, 2010 Share Skrevet September 14, 2010 Flere biler som er slik. Det er bare og la den gå i noen minutter før du slår den av.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bonden Skrevet September 14, 2010 Share Skrevet September 14, 2010 Slik har det vært på disse motorene helt siden modellstart. Av og til skaper dette start problemer for noen uheldige. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egilkv Skrevet September 15, 2010 Forfatter Share Skrevet September 15, 2010 Takker for responsen: For meg virker det mest som dette er en "bug" i programvaren på motorstyringen som gjør at den gir noe for feit blanding i de første sekundene etter at motoren har startet, og at det er noe man bare må leve med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå