Melkvik Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 Hei, har en e30 med m30b34 i, dvs motor fra e28. Bruker radiator fra e28, preface orginal ekspansjon tank som er plassert slik: http://images.bimmers.no/files/yqmxz6k2t98ov8fcc2y0.jpg Bruker el vifte som er plassert slik: http://images.bimmers.no/files/cwyjidyydal3z6s9ehbv.jpg problemet er att bilen bli varm når den står og går på tomgang, tempen er helt jevn og fin på tomgang, men når man ikke kjører fort, dvs att man kjører sakte opp en bakke f.eks så blir motor varm..... Noen som har peil? kan det f.eks være sprekk i topp eller noe? synes det er rart da tempen skulle gått opp under kjøring også..... eller kan det være med att vifta rett og slett ikke får i nok kald luft når den står på tomgang, tross alt nesten kun igjennom nyrene den får tak i kald luft, for under vifta nede mot fangeren ligger jo oljekjøleren.... Tips mottas med takk.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Lie Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 Vi styra noe syyykt med samme problemet til en kompis av meg som hadde omtrent samme oppsett i sin bil.. Der var d rett å slett luft i systemet, men d var veeeldig vanskelig å bli kvitt den vi sto omtrent en halv dag å styra med den lufteskruen oppe på termostathuset, bobla over, fylte mer vann and so on.. Trikset kan være å skru av toppa på ekspansjonstank mens du prøver dette.. da slipper du at d blir for mye trykk.. Sjekk også at riktig slange på radiator blir varm på ene sia og kald på den andre.. blir den ikke det tyder d på dårlig/ingen sirkulajson.. Om ikke dette funker bør du vel utvide søket litt... kanskje termostat fusker?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melkvik Posted September 14, 2010 Author Share Posted September 14, 2010 Vi styra noe syyykt med samme problemet til en kompis av meg som hadde omtrent samme oppsett i sin bil.. Der var d rett å slett luft i systemet, men d var veeeldig vanskelig å bli kvitt den vi sto omtrent en halv dag å styra med den lufteskruen oppe på termostathuset, bobla over, fylte mer vann and so on.. Trikset kan være å skru av toppa på ekspansjonstank mens du prøver dette.. da slipper du at d blir for mye trykk.. Sjekk også at riktig slange på radiator blir varm på ene sia og kald på den andre.. blir den ikke det tyder d på dårlig/ingen sirkulajson.. Om ikke dette funker bør du vel utvide søket litt... kanskje termostat fusker?? Sjekket termostat nå nettop, den åpner som den skal den... hmmm luft? kan det være luft selv om varme apparatet funker som faen da? skal nå være dårlig varme i varmeapparat hvis det er luft?,,,, eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth730i Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 gjengrodde kjølekanaler, når motor får litt motstand å ikke får hjelp av luften som kommer når du kjører så blir den varm, annbefaler deg å prøve såkalt flush av kjølesystemet. Kan annbefale denne. http://www.autocare.no/mallar/l_artmall ... =819&sida= Dette er noe som bør gjøres annet eller tredje hvert år på litt eldre biler. Men sørg for å få kjørt godt med rent varmt vann igjennom motoren etterpå, ta også ut thermostaten under flush for å få det til å renne godt igjennom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ballder Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 Går vifta de da?? Koblet via termostat eller konstant på med bryter? Blåser vifta den veien den er konstruert for og blåse? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melkvik Posted September 14, 2010 Author Share Posted September 14, 2010 Går vifta de da??Koblet via termostat eller konstant på med bryter? Blåser vifta den veien den er konstruert for og blåse? Koblet med bryter og går konstant ja, ja mener den gjør de tja, men lurer på å kjøpe litt større vifte og prøve i tillegg, men for nå skal jeg ha på kjølevannet igjen, lufte(bruker vakum når jeg har på kjølevæske), videre har jeg plukket av nyrer, samt dekslene rundt lyktene i front, skal kjøre varm motor, og så la den stå på tomgang, for å se om det kan ha noe med att vifta ikke får i nok kald luft..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
KalMar Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 ekspansjons tanken din ser jo ut å så veldig lavt, orginalt på e30 så står vel den høyere en radiator?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melkvik Posted September 15, 2010 Author Share Posted September 15, 2010 ekspansjons tanken din ser jo ut å så veldig lavt, orginalt på e30 så står vel den høyere en radiator?? Den står lavt ja, men selve nivået på ekspansjon tanken er over høyeste punkt på radiator.... prøvde å ta av div deksler igår, gikk fint til og begynne med, men kjørte meg en tur og lot den stå på tomgang etterpå, så fikk jeg se att tempen steg sakte oppover igjen..... har det noen hensikt å flytte vifta litt fra radiatoren? den ligger kliss inni nå, kan hende det blir litt bedre luftstrøm, pluss att lufta sprer seg litt bedre hvis man har litt avstand....... klarte forresten å knekke en innerknute på den igår også.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth730i Posted September 15, 2010 Share Posted September 15, 2010 Vet ikke om du fikk med deg hva jeg skrev lenger opp, men det du beskriver er klare tegn på en motor med gjengrodd kjølesystem. gjengrodde kjølekanaler, når motor får litt motstand å ikke får hjelp av luften som kommer når du kjører så blir den varm, annbefaler deg å prøve såkalt flush av kjølesystemet.Kan annbefale denne. http://www.autocare.no/mallar/l_artmall ... =819&sida= Dette er noe som bør gjøres annet eller tredje hvert år på litt eldre biler. Men sørg for å få kjørt godt med rent varmt vann igjennom motoren etterpå, ta også ut thermostaten under flush for å få det til å renne godt igjennom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F10 Posted September 15, 2010 Share Posted September 15, 2010 Er du sikker på at el.vifta går og gir nok luft? Min gamle e23 kokte på tomgang når bilen sto i ro, og ved sakte kjøring med belastning. Det var viskosekoblingen som var defekt og ikke slo inn. Ved vanlig kjøring, selv med +30 gr. på motorvei i Italia med campingvogn gikk det greit. Det var over Alpene på fjellveier og liten fart problemet oppsto. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melkvik Posted September 15, 2010 Author Share Posted September 15, 2010 ja så det du skrev om flushing ja. F10, ja vifta går, men om den leverer nok luft er en annen sak, derfor skal jeg prøve med litt større vifte i en anne prisklasse, dette var ei billig vifte til ca 450 kr kjøpt hos maxam-tuning... 90 watt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gkw89 Posted September 18, 2010 Share Posted September 18, 2010 en kompis bygde om e30'n sin til b34, og da kokte motoren når varmeapparatslangene sto feil, bytta om dette så var det bra, men ser du har skrivi at det blåste varmt i kupèen, men jeg husker ikek om vi sjekka dette før eller etter men ihvertfall, han brukte Koed sin ombygg.radiator, og vifte med bryter som dekket over så å si hele kjøleribba, aldri kokt siden 3oppstart.... og han har bånn jonny hele tiden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts