BjørnE46 Skrevet September 14, 2010 Skrevet September 14, 2010 Hei. Har en 1999mod BMWe46 1,8i med tomgansproblemer og høyt oljeforbruk. På siste EU-kontoll bilen var inne til fikk den også en 2er feil på Avgass (Lambdaverdi utenfor fabrikatens verdiområde) Dette er ikkje utbedra enda! Kan dette ha noen samenheng?? Når det gjelder tomgansproblemet har eg lest utallige poster som tar for seg netopp dette, men symptoma er ikkje identiske med bilen min, og har også prøvdt det meste av forslaga i dei postene uten hell... Når eg starter bilen (ved kald motor) går bilen heilt fint på tomgang, men når bilen har nådd driftstemperatur begynder problemene. I køkjøring, kryss og om du trår inn clutch'en er bilen et sannt helvette. Turtallet detter og bilen virker som om den vil kveles. Har funnet ut en ting, om du trykker inn knappen med "snøkrystall" ved siden av antispinnknappen inni bilen stabiliserer turtalet seg merkbart. Men er også da høyere! Video som demonstrerer dette: http://www.youtube.com/watch?v=Q9jESArKOlU Nedi motorrommet kan også hørest en sugelyd i takt med når turtallet detter (som om bilen suger inn/ blåser ut luft i det turtallet synker) Dette hørest ut som det kommer fra innsugsmanifolden! Har demontert det meste i forbindelse med dette, og lett etter sprukne/morne slanger og også sprayet startgass alle plasser eg kan komme til, men alt uten hell Video som demonstrerer dette: http://www.youtube.com/watch?v=mDac4OpwiAk Håper det er noken som har hatt lignande problem og funnet ut kva det kan vere, for dette begynder å bli eit ganske så irreterande problem
kevin1982 Skrevet September 16, 2010 Skrevet September 16, 2010 Hei. Har en 1999mod BMWe46 1,8i med tomgansproblemer og høyt oljeforbruk. På siste EU-kontoll bilen var inne til fikk den også en 2er feil på Avgass (Lambdaverdi utenfor fabrikatens verdiområde) Dette er ikkje utbedra enda! Kan dette ha noen samenheng?? Når det gjelder tomgansproblemet har eg lest utallige poster som tar for seg netopp dette, men symptoma er ikkje identiske med bilen min, og har også prøvdt det meste av forslaga i dei postene uten hell... Når eg starter bilen (ved kald motor) går bilen heilt fint på tomgang, men når bilen har nådd driftstemperatur begynder problemene. I køkjøring, kryss og om du trår inn clutch'en er bilen et sannt helvette. Turtallet detter og bilen virker som om den vil kveles. Har funnet ut en ting, om du trykker inn knappen med "snøkrystall" ved siden av antispinnknappen inni bilen stabiliserer turtalet seg merkbart. Men er også da høyere! Video som demonstrerer dette: http://www.youtube.com/watch?v=Q9jESArKOlU Nedi motorrommet kan også hørest en sugelyd i takt med når turtallet detter (som om bilen suger inn/ blåser ut luft i det turtallet synker) Dette hørest ut som det kommer fra innsugsmanifolden! Har demontert det meste i forbindelse med dette, og lett etter sprukne/morne slanger og også sprayet startgass alle plasser eg kan komme til, men alt uten hell Video som demonstrerer dette: http://www.youtube.com/watch?v=mDac4OpwiAk Håper det er noken som har hatt lignande problem og funnet ut kva det kan vere, for dette begynder å bli eit ganske så irreterande problem Jeg trur jeg hadde påkosta men en feilsøk time hos bmw. så får du fort vite hva det plobleme er. bmw bilia har også teknisk avdeling hvor du kan ringe inn å få tips.
wracul Skrevet September 16, 2010 Skrevet September 16, 2010 Disse motorene er vel så å si bombesikre. Det eneste jeg kan tenke meg det er er lmm (luftmengdemåler) eller ventilen+slangen for oljeavluftinga til motoren. Slangen går fra baksiden av toppen og inn på denne ventilen på innsuget. Ventilen har det med å feile på disse motorene samt slangen går tett. Da får du konstant strøm av gammel olje og dritt inn i forbrenninga. Lmm ca 800nok fra feks ebay.de (tyskland) ventil ca 400-500nok koed/gs/schmiedmann slange ca 300-400nok koed/gs/schmiedmann er ikke dette skifta på lenge så ville jeg tatt en kveld og skifta det uansett da dette garantert kommer. heinzboka fra biltema kan sikkert være til hjelp for den ventilen. Bruker du mere enn 3timer på dette så er du go.
wracul Skrevet September 16, 2010 Skrevet September 16, 2010 Ville skifta det der før jeg gidda 1500,- for diagnosen. Som sagt motorn er så å si bombesikker... Muligens mest driftsikre motoren fra bmw noen sinne. Lmm: http://wap.ebay.de/Pages/ViewItem.aspx? ... er&emvcc=0 ventil og slange nr 1 og 3: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=15
Jan Tore Skrevet September 16, 2010 Skrevet September 16, 2010 Jeg setter en knapp på tomgangsregulator eller sprekk i slanger v/ innsug.
wracul Skrevet September 16, 2010 Skrevet September 16, 2010 Ene slangen jeg snakker om går i innsuget på den ventilen som er kjent for å feile. På min var denne oppsprekt og full med dritt. Dette er en kjent feil.
takaasen Skrevet September 16, 2010 Skrevet September 16, 2010 Jeg setter en knapp på tomgangsregulator eller sprekk i slanger v/ innsug. A+
kasper Skrevet September 17, 2010 Skrevet September 17, 2010 Jeg har m43b18 i min e36 og har hatt litt tomgangsproblemer, mener det har vært en cocktail av flere ting som nevnt over. Fant først ut at jeg motoren fikk falskluft fra en morken innsugsbelg og oljeluftings slangen var sprukket i ene enden og full av oljedrit. Byttet disse og det bedret problemet litt, renset deretter tomgangsregulatoren og det gikk enda litt bedre. Men fortsatt var den litt fuskete iblant. Nå i det siste har jeg byttet tennplugger og bensinfilter og har ikke hatt noen mer problemer foreløpig. Bare litt rufsen under gjenoppstart etter korte kjøreturer. Men det er sikkert noko anna. Uansett, så har ikke nåla på turtellern beveget seg så kjapt opp og ned som din gjør. (hvis ikke videon hakker) Det var mer fisking opp og ned i jevnt tempo. 300 åså opp til 1200 i jevne "bølger".
BjørnE46 Skrevet Mars 28, 2011 Forfatter Skrevet Mars 28, 2011 Takker for alle svar (veldig seint) Vore litt tiltakslaus på e46'en i vinter, da eg har en 4x4 som går som vinterbil. Men no er tida inne for å få den opp å gå igjen. Handla inn ventil og slange som nevnt over, sammt bensinfilter og en haug med andre tvilsomme slanger i motorrommet! Skulle begynde på monteringa idag var planen, men før eg gjor dette ville eg rense og vaske alle delane som skal monterast sammen. Men då eg kom til "flensen" som viser som nr. 6 på oversiken her: ( http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/S ... ld_system/ ) stoppa det opp, da alle kanalene/hulromma på denne var så og sei umulig å få reint! Stakk innom et lokalt Bmw verksted og spurte ka dei ville reingjort med, og muligheitene var mange, men dei synts det var merkelig her var såpass med avleiringer på denne delen. Og meinte dette desverre kunne vere et tegn på gåen toppakning, da dei meinte her berre skulle gå vatten?? Kan dette vere faktum?? I så tilfelle er det vel det som har vært problemet heile tida, noke som også gjennspeiler seg i det høge oljeforbruket eg skreiv i første post Håper noken kan hjelpe!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå