Gå til innhold

Risting i e38, noen som vet årsak? LØST!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg handla en e38 her om dagen, og på turen hjem merket jeg at det ristet en del i rattet, og generelt i bilen. gikk ut i fra at det var kast i noen felger, da dette fenomenet har forekommet mang en gang tidligere. det som var litt rart var at det stod 15" hjul på den, og jeg har aldri opplevd så enorm ubalanse i en så liten felg med mye gummi. men skitt au tenkte jeg, nye felger ligger hjemme. ristingen var mest merkbar i 80-90km/t.

men i dag satt jeg på de helt nye hjula, som selvfølgelig er avbalansert med nye dekk.

ut på prøvetur, og den samme ristingen er der! :? testa litt forskjellig, men ristingen virker som at den ikke er konstant, men kommer og går litt på egen hånd. selv om jeg holder samme fart kan den være sterkere i det ene øyeblikket enn det andre. og så brøvde jeg en medium hard nedbremsing fra 100km/t og da ristet det enormt i rattet i to sek, før det ga seg helt...

litt frustrerende dette, for jeg har vært borti risting grunnet felgkast, ujevne bremseskiver etc, men da pleier det da å være mer forutsigbart når den rister. hva kan dette da være? det er nye bremser foran(skiver/klosser/calippere) og nye avbalanserte hjul, så jeg har liten tro på at det er dette.

er litt hast å få dette i orden, for jeg skal kjøre 30 mil i morgen kveld med den, og orker ikke å ha på meg nyrebelte på turen.

Skrevet

ingen som vet altså? :shock:

ha bilen på bukk nå, og har kjent over litt i hjuloppheng etc.

fant en liten slakk i høyre bakhjul, store øvre bærearmen elns...

men dette forklarer ikke hvorfor rattet rister! :roll:

skal spenne opp 4-hjulsapparatet, og ta en sjekk, men tror ikke det vil gjøre stort,

for er den feil i spissinga så resulterer ikke det heller i sånn utidig risting.......

Aaaaaaaargh!!!!! #-o

Skrevet

Er jo en kjennsgjerning at understellet på såpass tunge biler som E38 er meget utsatt for slitasje. Mange stag, ledd og foringer som kan skape vibrasjon dersom de er slitt. Min E38 rister også litt av og til, så jeg vurderer et komplett sett med for- og bakstillingsdetaljer fra eBay da jeg vet om flere som har hatt suksess med å bytte dette.

Høres hvertfall ikke ut som det er felgene dine det er noe galt med siden du har helt nye.

Har du sjekka selve styringa da forresten?

Skrevet
Er jo en kjennsgjerning at understellet på såpass tunge biler som E38 er meget utsatt for slitasje. Mange stag, ledd og foringer som kan skape vibrasjon dersom de er slitt. Min E38 rister også litt av og til, så jeg vurderer et komplett sett med for- og bakstillingsdetaljer fra eBay da jeg vet om flere som har hatt suksess med å bytte dette.

Høres hvertfall ikke ut som det er felgene dine det er noe galt med siden du har helt nye.

Har du sjekka selve styringa da forresten?

Har nå tatt en 4-hjulskontroll og bryti og klemt på alle ledd og foringer i forstillinga, men finner ikke slark i noe annet enn bærebroa på høyre bakhjul. :? skulle mye heller hatt et skikkelig defekt styrestag e.l. for da hadde jeg ihvertfall finni årsaken kjapt. tok en tur bort på det lokale gatekljøkkenet og henta mat nå, og fra 0-70 km/t er det ikke antydning til risting. ristingen begynner på underkant av 80km/t og oppover. jeg er litt usikker på om jeg skal ta en tur og få balansert hjula på nytt i morgen før jeg bestiller en haug med deler ihvertfall. men synes det er rart om det er hjula iom at det rister både med de gamle hjula og med de nye. isåfall er det et bra sammentreff. det som er så forb.... irriterende er at det ikke finnes en eneste ulyd, og bilen virker relativt tight og fin på alle måter, det er bare den helv...... ristinga jeg blir gal av! :evil:

har lest litt på andre engelske og amerikanske bmw-forum på nettet, og det er mange som er plaget med dette, spesielt på e38 og e39. løsningen for 80% av disse har visst vært nye casterstag/-foringer... hmmm.... men jeg finner INGEN slakk i de heller!

har ikke sjekket styringen noe mer enn å sjekke slakk i endeledd, og dødgang på rattet samt 4-hjulskontroll.

og litt OT: jeg er VELDIG imponert (les: ironisk) over at BMW har valgt å bruke snekke istedet for tannstang på e38!! :applause:

Skrevet

og litt OT: jeg er VELDIG imponert (les: ironisk) over at BMW har valgt å bruke snekke istedet for tannstang på e38!! :applause:

kommer ikke det ann på motoren da? er vel noen som har tannstag.

Skrevet

kasterstag pleier og være en kilde til risting ja.

Men i noen tilfeller har jeg faktisk vært borti at navet har fått kast etter et hardt slag.

skru av hjulet og se om navet er helt 100%.

Skrevet

Holder en knapp på casterstagene jeg. Hadde akkurat samme symtomene på min forrige e38. Var først på GS bilverksted for å sjekke. De mente til å begynne med at det var hjulutrustningen det var noe galt med. Men alle dekk og felger var ok og i balanse. De fant ikke noe slakke på casterstagene heller. Etter litt research på nett kom jeg fram til at det måtte være casterstagene alikevell, så jeg fikk GS til å skifte de. Bilen ble som ny :) Jeg er ikke noe ekspert på området, men jeg tror det er vanskelig å kjenne slakke i et casterstag for hånd, når vibrasjonene/slakken oppstår ved ca 70 -80kmt og ved bremsing. Stagene og foringene utsettes for ganske store krefter da.

Skrevet

Da var ristingen i orden!

årsaken lå på hjula faktisk. det ene framdekket var ikke helt ute i felgkanten og lagde dermed et voldsomt høyde og sideveis kast i dekket. samtidig var det to andre felger som sårt trengte en avbalansering. gikk 45g på ett hjul og 55g på et annet. Synes dette er dårlig av GS når jeg kjøper nye felger med nye dekk, og betaler for et ferdig avbalansert sett ferdig montert på felg. da skal det vel ikke være nødvendig å betale flere hundre kroner for å ordne dette før de kan brukes på bilen?? men nå er ihvertfall bilen som en 7'er å kjøre. rolig og balansert! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...