Gå til innhold

E39 528 koker, men bare av og til.....

Spikk&Flis
 Share

Anbefalte innlegg

Som emnetittelen henviser til så har jeg et problem med bayer som koker. Har prøvd mye forskjellig og lest en del på forumet her men legger alikevel ut min historie og håper noen har noen gode råd på lur.

Here it goes:

Det begynte med at bilen kokte på sommeren for ca 1 år siden. Hadde bilen på verksted og de mente det var luft i kjølesystemet. Kjølesystemet ble luftet og bilen funket fint i ca 100mil, da ble den litt varm, ikke så varm at den kokte men 3/4 på måleren. Tempen roet seg igjen og var som normal i rundt 50 mil til før den ble så varm at jeg måtte stoppe. Fikk bilen hjem og fylte opp med kjølevæske, luftet systemet ( gjorde det selv denne gangen ) og samme historie gjentok seg. Når snøen kom fikk jeg se små drypp av kjølevæske under bilen og etter litt søking dukket det opp en liten lekkasje i radiator. Radiator, vannpumpe og termostat ble byttet på verksted. Bilen fungerte nå bra lenge men hadde et par tilfeller der tempen dro seg litt opp før den roet seg igjen. Har prøvd å finne ut om det har noen sammenheng med om AC er i drift eller ikke og det kan virke litt sånn selv om den også har blitt varm uten at AC har stått på.

Som sagt holdt det en god stund, i starten merket jeg ikke noe til at kjølevæske forsvant men etter en stund måtte jeg begynne å etterfylle litt før det en dag plutselig forsvant så mye så fort at jeg ikke kunne bruke bilen. 2 sprekker i termostathuset ble oppdaget og huset ble byttet. Kjørte ca 30 mil etter dette før den plutselig ble varm igjen midt i et lyskryss i Oslo. Kjørte på med varmeapparatet og fikk tempen til normal igjen etter en 5 minutters tid ogkjørte så hjem ( 10mil ) uten problemer.

Samme skjedde også på ferie i sommer på vei opp fra Geiranger. Ble liggende bak en Camping bil, som det forøvrig er jævlig mange av der, opp bakkene fra Geiranger og holdt 2.gir ( er automat så låste den i 2.gir ) Kom nesten opp da den begynte å bli varm, stoppet bilen men ikke motoren og etter en stund roet den seg igjen. Kjørte så 47mil hjem uten problemer.....

Det virker som det er ganske høyt trykk i slangene da de kjennes veldig harde ut. Målte det også på verkstedet her om dagen og de mente også at trykket var for høyt og muligens årsaken til at radiator og termostathus hadde sprukket da de er av plast.

Sitter nå å vurderer ta av toppen og få sjekket den men hvis noen har noen gode råd/grunner til at det ikke trenger å være toppen så tar jeg de imot med stor takk da ikke har så veldig lyst gå på jobben selv og hvertfall ikke betale noen 12-13 lapper for å gjøre jobben for meg...

mvh

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tror jeg hadde sjekket en gang til om det kommer luft inn i systemet.Etter det du skriver tror jeg du har en ørliten lekk en eller annen plass :?:

Skal ta en sjekk...

Prøvd og bytte lokk da?

Lokk ble byttet ganske tidlig, glemte å nevne det bare. Regner også med at det fulgte med nytt lokk til den nye radiatoren. Men kan selvfølgelig prøve igjen, er jo ikke noen stor kostnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har E39 528 sjøl. den også kokte i sommer når jeg brukte AC. jeg tømte ut alt. fylte på radiator rens. tømta alt ut igjen og fylte på nytt kjøleveske. luftet masse. og bilen har ikke kokt en eneste gang etterpå. men jeg får ikke AC til å funke. enda jeg har hatt den på sjekk. fylt opp ny gass og lekasje sjekk. men funker forsatt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Fått samme symptomer på min...

Bilen har blitt varm hvis den har stått og gått på tomgang noen ganger og på morgenen i dag ble den plutselig bråvarm under normal kjøring.

Temperaturen synker like raskt igjen hvis jeg ruser bilen til ca 2000-3000 O.min.

Vannpumpa ble etter det jeg vet byttet rett før jeg kjøpte bilen for ca 6 mnd siden.

Har sett flere versoner av prosedyre for lufting av kjølesystemet,men hva er riktig for bilen min?

1997 mod. E39 520I

M52B20 motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig og riktig. De fleste fungerer, kommer bare ann på hvilken du synes er lettest selv.

Jeg pleier å ha en inni til å styre turtall. Så først fyller jeg opp helt med kjølevæske, med begge luftenippler oppe. Pleier som regel å stå i en liten oppoverbakke for sikkerhetskyld.

Starter opp og holder jevn gass på rundt 3-3500 rpm og etterfyller med væske hele tiden.

Pleier å stå slik ganske lenge for å være sikker på at all luft er ute. E39 er spesielt følsom på luft i systemet. Så er det bare å plugge igjen begge nipplene, sjekke nivået og ta en prøvetur :)

Btw; vifta skal stå på.

Men før du gjør dette ville jeg kostet på en trykktest av systemet. Da får du avkreftet om det er noe lekkasjer etellerannet sted i kjølesystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en mistanke til viskosekoblingen,var ute og kjente på den når bilen hadde vanlig drifttemperatur,og da kunne jeg lett holde den igjen. Ved hvilken temp. skal denne stramme seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med du ikke stoppet den med hånden? ved driftstemp skal de komme opp igjen i fart med en gang etter du har stoppet den.. min var gåen og da kunne jeg stoppe den med fingeren og sende den et par runder feil vei uten og bruke noe spesiel makt men den var jo helt kjørt og då.. den skal være god og seig og snurre på når motor er av og passe varm (driftstemp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som det e på tide me ny då.. ikke akuratt noe særlig motstand i den då.

men viskosen pleier no bare å være synderen på tomgang eller lavt turtall, men hvis den e bytteklar e det jo bare å bytte den og se om det blir bedre da.

min nærmest kokte på tomgang(køkjøring) men ble normal igjen etter 1 min. med "stygg" kjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...