Gå til innhold

325 E36, noe stjeler strøm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått et virkelig stygt og en alvorlig strøm tyv.

Bilen har stått stille i 2 år, inntil i mai i år, hvor jeg startet å renovere den for å få på plass nye skilt, begynte da med

å bytte batteri i Mai i år siden jeg viste det var gåent.

Så har bilen blitt startet og stoppet litt de neste 2 mnd, så nærmet jeg meg første EU kontroll, hvor jeg ikke hadde fått start noen

dager i forveien, ladet så batteriet helt fult, men det var stein dødt den dagen jeg skulle på EU kontroll.

Og bedre ble det ikke, for kort tid senere begynte sentral låsen å bli skikkelig vrang, man kan låse fører døren med defa fjern kontroll, men ikke resten, det samme gjelder for åpning, man kan også låse dørene ved å vri nøkkelen i lås på fører side, men ikke åpne, og man kan åpne alle dørene i bagasje rom med nøkkel, bare ikke fører døren, bare litt for å forklare kaoset.

De gangene jeg måtte ha start hjelp, så måtte vi la kablene stå på i ca. 5 min etter bilen hadde startet, ellers så døde den, så jeg målte ladingen, den var virkelig dårlig, rundt 9.3 volt.

Dynamoen som sto i der var en på 105 amp, jeg fant en pent brukt i Sverige på 140 amp, bilen lader nå ca. 14.3-14.4 volt, og man trenger ikke stå med start hjelp i 5 min etter man har startet, det går fint å ta kablene rett av, så holder bilen seg i live.

I perioden etter dette så kunne vi kjøre rundt i byen og gjøre forskjellige ærender, og få start igjen på bilen, så vidt, men dette har utviklet seg til å bare bli værre, bilen kan knapt stå stille i 10-20 min etter batteriet er full oppladet slik at vi ikke får start.

Så eneste muligheten for at vi har unngått start hjelp i det siste, er å koble fra plus ledningen vær eneste gang vi stopper, og da er det heller ikke snakk om store menger overskudds strøm i det vi dreier start motoren, og dette begynner å bli ganske slitsomt.

Jeg har og fått noen tips om å ta vekk defa alarmen for å se om det virker, så det forsøker jeg nå i natt, har fjernet styre enheten til defa alarmen og latt plus ledningen stå på i bilen for sjekke om det problemet blir borte, hjelper ikke det så har jeg tenkt i løpet av de nærmeste dagene å låne et annet batteri å sjekke om det kan holde på strømmen over natta, dette for å finne ut om kansje batteriet som så si er helt nytt kansje lider av en produksjons feil.

Ellers så har jeg bare tatt et multimeter å målt volt via sikringene, de fleste kretsene går det jo strøm igjenom selv om tenningen er avslått, vet ikke om dette er normalt, og i så fall vis det ikke er det, hva kan man gjøre med det?

Da har jeg vel forsøkt å forklare stort sett det jeg kan komme til å tenke på, så håper jeg det er noen kloke hoder her inne som har noen gode innspill :) .

Skrevet

Tror rett og slett du har tatt knekken på batteriet, du har ladet det så fullstendig tomt siden du ikke har hatt dynamo en liten stund, og når du fikk den tilbake har det kanskje vært for sent.. Ville sjekka batterivannet i batteriet.. Spenningen på batteriet uten motor på, skal ligge på rundt 12-13 volt.. Om den ligger på 10-11 er det ikke noe kraft igjen i batteriet som regel.. Ingen regler uten unntak da. Men ville som sagt holdt en knapp på den, og væfall siden du har forsøkt og kobble fra + kabelen, og det også da var lite effekt og hente..

Skrevet

stianiquniez: Takk, det er faktisk en ide som ikke helt har slått meg, så det skal jeg ta å se litt på i dag.

E36Cab1: Elektronikk er nok desverre noe av det som virkelig kan sette meg på plass, har et multimeter liggende, og klarer fint å måle volt med det, problemet er vel hvordan jeg stiller det inn når jeg vil måle amper, og hvordan jeg skulle tyde det som evt kommer ut av informasjon, desverre så er ikke elektronikk min sterkeste side når den begynner å slå seg vrang :(

Skrevet

ta av minus og mål spenning (volt) mellom minus ledning og batteriet med tenning av og all lys og diverse av.. da får du en indikasjon om noe trekker strøm iallefall...

trekker den mye strøm kan du prøve å ta ut sikringer og se om målingene synker.

det er den lette måten å sjekke hvem komponenter som trekker strøm

Skrevet

Må bare gi all ære til stianiquniez, desverre så var nok batteriet defekt, batteriet var også vedlikeholdsfritt, så det var bare å levere inn og få på plass et nytt.

Dette hadde jeg vel egentlig ikke trodd selv, da bilen for det meste har stått stille inntil 19 august i år, da den ble eu ok og fikk skilt, men det viser jo bare at de få turene til verksted o.l med dårlig dynamo var nok til å gjøre livet litt surere i en kort periode.

Så kan jeg bare konkludere med at problemet ble løst, og takk til alle som kom med gode innspill :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...