n00ky Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 Heisann. Som sagt i tittelen så koker min E39 (har aldri kokt, men stoppet like før.) og det blåser kaldt inn i bilen. Det hele begynte med at jeg lånte bort bilen i sommer og det skjedde ett eller annet da han som lånte den tauet en annen bil. (det skjedde ikke mens tauingen pågikk, men like etter.) Huset rundt termostaten "sprengte" og det sprutet kjølevann i hele motorrommet og det ble plutselig mye dugg på rutene inni bilen (selvfølgelig) her er hvordan termostathuset så ut etterpå: I ettertid så har både termostathuset og termostaten blitt skiftet, uten at det har hatt noen innvirkning på problemet... Motoren blir fortsatt alt for varm og det blåser fortsatt kaldt inn i bilen. Vi har prøvd å lufte systemet i flere omganger og i flere timer til sammen men det virker som om det aldri blir tomt for luft i systemet... står den og tusler på tomgang så hører man det boble. Det kommer også litt hvit røyk ut bak, så jeg har en mistanke om gåen toppakning. Har folket noen ideer, eller skal jeg bare gå på og skifte toppakningen?
JonasD Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 Jeg brukte to dager på å lufte ferdig bilen min, blåste kun kald luft og kokte etter noen minutter..
Ellingsen B. Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 Har du tatt en tur på verksted eller fått noen med skikkelig peil til å se over? Høres ut som topp/toppakning har tatt kvelden
n00ky Skrevet September 25, 2010 Forfatter Skrevet September 25, 2010 Har du tatt en tur på verksted eller fått noen med skikkelig peil til å se over? Høres ut som topp/toppakning har tatt kvelden Har foreløbig ikke hatt den på verksted, nei... alt jeg har prøvd har jeg lest på diverse forum.. (prøver det billigste først ) Har tenkt å sende den på verksted, men tenkte jeg kunne høre her først
LaStrada Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 Koster ikke mye å få trykktestet toppen. Da kjører de trykk ned i en og en sylinder og da merker man med en gang om trykket forsvinner. Gjorde akkurat det med min bil og det viste seg at toppakningen er gåen... og kanskje toppen
n00ky Skrevet September 25, 2010 Forfatter Skrevet September 25, 2010 jepp var trykktesting jeg tenkte på å få gjort på verksted eneste grunnen til at jeg ikke har satt den på verksted med en gang er pga at jeg ikke er stinn av gryn da jeg ikke har jobb om dagen.
Robin1379 Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 om du ikke har prøvd så prøv og luft i brått bakke med nesa oppover sleit som f med og få lufta sjøl, holdt på leeeenge, 10 min i en bratt bakke og all luft var ute av systemet
bjalle Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 etterfyller du med frostvæske i lufteskruehullet på termostathus mens du lufter og har varmen på max så skal det ikke være noe problem,regner med at du har sjekket at vannpumpe er ok(vannet sirkulerer)mistenker toppen ja.
T. Tharaldsen Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 var samme med e34en min i sommer.. luft an godt i oppoverbakke me nesen opp som robin sier, klem litt på slangene på begge sider av termostathuset mens du lufter (pleier og sitte noen bobler der) hvis an fortsatt koker då så sjekk vannpumpen
miils Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 hørtes ut som topp pakninga, hadde samme problem på min å da va d topp pakninga :/ den e skifta å alt fungere
journey Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 Klarer neppe å blåse vekk termostathuset med litt luft i systemet. Må nok bytte topp pakkning.
T. Tharaldsen Skrevet September 25, 2010 Skrevet September 25, 2010 men når det bare e kald luft i kupen kan vel ikke vannet sirkulere?
journey Skrevet September 26, 2010 Skrevet September 26, 2010 men når det bare e kald luft i kupen kan vel ikke vannet sirkulere? Nei, men litt luft lager ikke nok trykk til å blåse et termostathus av gårde. Her har trykket fra ventilene komme i kjølevæska noe som betyr gåen topp pakning eller sprekk i toppen. Da kan du lufte til du blir blå. Ikke noe expert men kan dette skje på noe annet måte?
OLEZZ Skrevet September 26, 2010 Skrevet September 26, 2010 Synes ofte det er veldig mye mas om lufting. Lufting er ingen sak bare man vet hvordan det gjøres. Det virker som det er altfor mange som lufter, og ikke aner hvordan man egentlig skal gjøre det. Dermed går det igjen som en problemstilling inne på forumet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå