Gå til innhold

Venum sin e36 318i Touring

Venum
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folks,

tenker at det nå er på tide å lage en liten tråd om touringen min. Har vel egentlig drømt om e36 siden eg var liten pjokk. Hadde en 91' Galant glsi som eg kjøpte billig til inntil et år siden, men den tok kvelden og da var det en mulighet for å lete etter en e36 i god stand. Har ei lita datter så det måtte bli en touring ettersom barnevogna ofte skulle være med på lasset..

Leita lenge på nettet og fant til slutt en bra strøken 1997 modell i fargen Samoa Blau. Det var rett nok bare en 318 uten så mye utstyr (hadde jo egentlig mest lyst på 6-er) men den var i så god stand og dønn original at eg blei frista til å ta ein kikk på den. Stod hos forhandler og hadde kun gått 115 000 km. Skikkelig fast og fin i fisken. Importert fra Tyskland i 2002. El. takluke og midtarmlene hadde den i alle fall. Fikk attpåtil 6mnd garanti fra forhandleren, EU godkjenning og skifta alt av bremser (og bremserør) med på kjøpet, pluss full tectyl-behandling (bor i våte Bergen uten garasje..). Bilen hadde utrolig lite rust etter det eg kunne se utenfra og under (bortsett fra på nevnte bremserør bak som ble skiftet).

Det eneste eg kunne påpeke var en liten bonk i grillramma, og et par mindre riper. Ellers bra strøken. Håper å få skifta grillramma en dag men det har ikke vært førsteprioritet. Har fått satt på ny nyre. Det ene displayet i kjørecomputeren lyste heller ikke, men dette ble fikset av forhandleren en uke etter kjøpet (ser det på et av interiørbildene).

Har ingen målsetninger om at bilen skal holde show-standard akkurat, men den skal holdes så pen og strøken som mulig som daglig bruksbil. Saklig ris og ros er gode ting :)

Liste over ting som har blitt gjort til nå:

• [*:2pqu0xc7] Fått fiksa display i kjørecomputer
    [*:2pqu0xc7] Satt inn sort Pioneer spiller med rødlig lys med usb og 4x50 mosfet (har skaffet 12" sub men ikke montert)
    [*:2pqu0xc7] Bytta orange baklykter til GS sine hvite/røde krystall
    [*:2pqu0xc7] DEPO sorte frontlykter med angel eyes (fra GS). Lysbilde justert og optimalisert av verksted.
    [*:2pqu0xc7] 17" AC Schnitzer Type II Style felger
    [*:2pqu0xc7] Montert øyelokk som nå er tatt av igjen (synes egentlig øyelokk er litt fett men føler det blir dårlig lys når det er mørkt)
    [*:2pqu0xc7] Montert Kerscher KMT front (fikk den grisebillig)
    [*:2pqu0xc7] Lakkert speiler (lakkerte også front og øyelokk) selv. Brukte sprayboks og klarlakk fra odegard-lakk.no. Ved å ta meg god tid og forberede skikkelig fikk eg faktisk ikke galt resultat.
    [*:2pqu0xc7] Supersport justerbart coilover, senka ca. 40 / 20mm
    [*:2pqu0xc7] 4hjuls kontroll og justering tatt. Senkesettet kontrollert av biltilsynet og godkjent i vognkort

Slik den var da eg kjøpte den:

1wyldh62p3knsik1zc09.jpg

t61f7p9eri7e71gdjddq.jpg

70ajq3jgkey3fet35oce.jpg

nc55fpapo58ekg7u8f8c.jpg

6ji3zscvbzpykkkf2z2z.jpg

zpjeamq3ull7t9az05h8.jpg

ab8atzg075bo349crftm.jpg

hijvupp2a8r5qgnubmgt.jpg

vjvf95wu7ulgpsd096ev.jpg

Første lengre kjøretur, liten stopp på kaia i Vadheim Sogn og Fjordane:

iyddrslghc626izsitwr.jpg

8c3oz7hohwpa83zecjv6.jpg

f53g7uti7e0z86f742nt.jpg

På gården i Sunnfjord:

cbla01atr2u58os3bpzq.jpg

6gakds4pj1k7r2wbdijx.jpg

Montert Pioneer spiller:

wmfda93z3i3wklzgzxu7.jpg

Fått fikset lys i klokke-displayet i kjørecomputer:

hv85c3zmw5yss2zgp19q.jpg

s73dwtb2hfw7gj68h9sn.jpg

Litt inspirasjon utenfor GS i Bergen :P

dfdlitjwqa0d8ris6unv.jpg

ngw2ceuipjveq0bjeiid.jpg

Litt stemningsbilder:

s973l8xvltccnjgg4n83.jpg

l0d2sqi9ikbiql4xq33z.jpg

mo9bxo7zhrpi6266xs2f.jpg

5gnkl5s9oju5a1zmrti5.jpg

i0kz6lx439qdsjegnl93.jpg

Kjøpte felger, hadde stått på en nyere 1 serie men passet fint over:

vz5zkq2z4lpqkg7li6vv.jpg

yc0szfibp8d38a1990xt.jpg

Felger og øyelokk på, samt lakkerte speiler:

7f13mfbkq70yg8s2fpz3.jpg

0fuv77uga2mvocc4tq8r.jpg

Tilpasning av Kerscher fronten:

f98yu6gg000jldvg000q.jpg

gndgpffkqiu7b43m5wly.jpg

Kerscher front montert:

7j5ggxjw2ee0aq9gs8p2.jpg

9li2f0nbrum1ej77allt.jpg

Supersport justerbart coiloversett montert, og tatt av igjen øyelokk:

x94f36jh0mnr1edvmc1f.jpg

g9kpuvt4p4gt8k64am3f.jpg

mpx4tqeb17fimqsde8wu.jpg

sioeb8bezo3692cfegiz.jpg

z74w7ik2jc40iumw0tce.jpg

ofbxe7f2pzxk9bin3m8t.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja savner den litt kan du si, har vel alltid hatt problemer med å velge mellom compact og touring. Men nå er det slutt på byttingen for en stund, blir fort dyrt :wink: Har du vurdert å sette inn alu. ringer i instrumentet? Gjorde nettopp det på min compact, gliser hver gang eg ser hvor ''fort'' eg kjører nå :lol: Hvor i bergen er det du holder til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sansen for Compact også, så lenge de er skikkelig forseggjort (det gjelder vel forsåvidt alle e36). Bur oppi Solheimsviken. Står forresten en skikkelig fin mørkeblå m-tech compact i Søndre Skogveien et stykke ut mot Minde. Skiller seg ut ved at den har deksel der som grøftelysene skulle vært på m-fangeren. Skal tro om den finnes her inne på forumet? :) Hvor i Bergen du holder til da? Synes forresten eg har sett en svart compact på danmarksplass iblant :) Har vurdert alu ringer i instrumentet men litt skeptisk til å begynne å skru og åpne der.. heh. Men det er jo en skikkelig "mye for pengene" oppgradering. Fint innvendig løft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 er stilige biler så lenge det ikke er noe jallastyle bimmer, var det eg likte med din at den ser såpass strøken og fin ut :D Har vert et par ganger ned mot Solheimsviken ja! Er sjåfør på haakonsvern eg, er opprinnelig fra stavanger men er mye ute og farter i bergen for tiden, kjører mye vip i sorte blanke biler 8)

Den svarte compacten kan godt ha vert meg, kjørte endel mellom stavanger-bergen før eg begynte å ta buss nylig, ble litt dyrt å kjøre selv kan du si. :( Alu.ringer er bare å kjøre på med, eg har ikke peiling på hverken ledninger eller tekniske duppeditter men dette var veldig enkelt. Et par skruer, dra speedometer ut bak rattet, dele speedometeret (faktisk ganske logisk), sette inn ringene og så bare montere igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er viktig å holde litt clean tysk look ;) Stuk og felger er viktigst, så plast. Helst skal det være org. m, eller evt ac schnitzer, alpina.. Det absolutt VERSTE man ser er e36 med monster fanger og krom dørhåndtak-deksler.. er vel folk som liker sånt også og whatever makes u happy osv men sorry mac.. hehe. Veit det virker litt sjølmotsigende når eg har Kerscher front med gitter og glorete krystall baklykter men det har rett og slett med en litt stram familieøkonomi å gjere :) Haakonsvern ja, er det nokon dyre BMW-er blant dei sorte blanke vip bilene da? 7-serie?? ;) Buss er uaktuelt for meg nå. Tar kun bybanen når bilen er på eu kontroll eller lignende:P Ang. aluringene så har du inspirert meg litt.. hmm.. hehe. Får lese litt DIY:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabies: Kjekt å høre at du synes fronten er ok:) Den mangler jo den ekstra utbyggingen i midten foran som fører panserlinjene videre, så et halvtrent bmw-øye ser det fort, men den er jo litt uvanlig i det minste. Litt nedtonet i forhold til org mtech, noe som egentlig passer bra ettersom bilen ikke har noe som helst mtech ellers :)

Felgene har eg sansen for selv også, men drømmen er 18" ACS Type II av den typen med dypere senter (5-serie varianten).. hehe, men er vel umulig å finne noe slikt som passer e36 om det skulle finnes. in2you har bilde av 17 tommere på en sølvgrå touring i tråden sin. Låner bildet, håper det er greit (hentet herifra):

o0q6r0xmx5bu2mdf69ap.jpg

Denne touringen er GRISEFET etter min mening! Org front kombinert med mtech lister og skikkelig senk på disse felgene.. mat.

Mer senk er uaktuelt med veiene i Bergen/Hordaland/SFJ og ferjer og drit etter min smak:P Bilen din er knallfin forresten! Digger det strøkne interiøret og vingen spesielt. Kom seg betraktelig med nye lykter også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Dr_S! Har absolutt mer igjen ja ;) M-sidelister kommer, og tåkelys har eg også et håp om å få på plass etterhvert. Må vel få noen kvalifiserte folk til å montere det for å få det skikkelig da eg har lite peil på sånt. Tenker også på diffuser til hekken, et annet lite løft som ikke koster så mye. Men på en måte liker eg bakenden litt sånn den er, ganske rund og smooth uten diffuser:) Trur du sølvfarga pærer hjelper? Det er ikke sånn orange belegg inni blinkersene også? Tenkte litt på sota blinkers. Touringen din er uansett helt max doktor! Rå bil, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, blinkersene er blanke inni, kun pærene som er farga :) Når det gjelder bakfangeren, så synes jeg den er fin som den er, med mindre du bytter den ut med en Mtech bakfanger. Liker ikke sånne innsatser på org fanger.

Sota blinkers foran tror jeg hadde blitt tøft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vere at pæreholderen er oransje, var det på touringen min. Angående dei dype acs felgene så tror eg kun disse kom til 5serie om eg ikkje tar helt feil, kjøpte disse selv og er kanon fornøyd! Men det må nok valses om du vil ha dei på sammen med litt senk :-) beklager om innlegget er litt rotete, kom akkurat tilbake fra 8dager i bushen og skriver med mobilen, hehe 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...