Gå til innhold

Julian's E30 Lightweight turbo, selges billig!! PM for info


Anbefalte innlegg

Skrevet

Send pm for info ang salg, lar denne gå skammelig billig nå!!

Har hatt denne bilen nå i snart et år men har hverken fått brukt den eller gjort noe særlig med den...

Det dreier seg (selvfølgelig) om en E30 318iS, uten takluke og med lite rust. når jeg ovetok bilen hadde den allerede gått med turbo noen år men med mager blanding hadde stempelringene takket for seg så jeg "overhalte" motoren mens den sto i bilen, monterte stempler med lavere kompresjon og nye fjærer og sveisa sammen det særdeles dårlige grenrøret som hadde sprukket og delt seg i to. Bytta motorstyring og litt utvendige komponenter da det var brukt tilleggsprut på den som jeg ikke var særlig komfortabel med. Fikk bilen sammen og det var tid for prøvekjøring, fikk meg et ordentlig spark i ryggen (lada ltt mye), skrudde ned ladetrykket til 0.6 og ble sinnsykt overasket over hvor godt det gikk, og siden motoren virka grei og alt funka så tenkte jeg at jeg sjulle finne ut hvor langt strikken kunne dras, motoren kosta meg jo nesten ingenting...

Skruen på ladetrykksventilen ble etterhvert skrudd helt inn og fikk 1.6 bar, det bare virka!! Helt til den ene slangen til oljekjøleren røyk og motoren tappet seg for olje under fullt pådrag :evil:

Bytta motor etter dette men har ikke hatt tid til bilen i sommer, men nå er den blitt vinterprosjekt!

Veide bilen til 1030kg med turbomotoren og uten reservehjul og jekk og målet er vel og komme under tonnet med eller uten sjåfør :)

Dette er gjort:

Tatt ut motor

Tatt av skjermer, frontplate og frontkassett (skal byttes)

Fjernet unødvendig støydemping i motorrommet (liten motor, lite støy :^o )

Fjernet unødvendige braketter osv i motorrommet og sveisa noen hull og retta bulker osv.

Fjernet bremsekraftforsterker (har større hovedsylinder)

E36 M3 tannstang uten servo

Dette skal gjøres:

Lakkere motorrom

Ta alt av rust på resten av bilen

Flytte motoren ca 10cm bakover :twisted:

Finne en god bremseløsning :idea:

Bygge nytt grenrør og mulig en annen motor (m42 ja)

Glassfiber; panser, skjermer og bakluke

Lakkering hvis jeg finner det for godt

Skal oppdatere med bilder etterhvert som slankekuren gir resultater :)

Fått kjørt autoslalom en gang i sommer :)u08n5p58ngy275kuf2or.jpg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ja men må vel kompensere med litt ekstra effekt for å kjøre like fort som med en sugemotor :) Gassresponsen blir jo ikke helt den samme men får gjøre den så bra som mulig...

  • 3 months later...
Skrevet

Takk:) ja original iS-bil :) produsert dagen før den forrige jeg hadde, på samme fabrikk:p

Den er original innvendig nå, blir å fjerne gulvteppe og asfaltmatter på gulv og i dører, bakskjermer og alt :) asfalt blit det nok av under hjula. Så blir det vel glassfiber skjermer, bakluke og panser og skalkjøre uten fangere. Trur taktrekket får bli men skal ut med dashbordet å fjerne litt vekt der også.

Hvis ikke vektfordelinga blir 50-50 så får jeg flytte motoren ti centi bakover og få inn ei sekstrinnskasse neste vinter :)

  • 1 month later...
Skrevet

Ja jeg syns iSen er mye mer morsom enn med sekser :) er jo bilde av bilen lenger opp da :P var mer morro å vise fram den gamle :P

Har bytta travers foran og frontkassett, da begge hadde fått litt hard medfart:) skal montere resten av forstillinga i morra og lage de siste delene til innsuget :) også må jeg bygge om eksosen litt... Kanskje litt sært og bygge om fra turbo til sugemotor :P?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...