Gå til innhold

BMW + Piggdekk = ingen pigger?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Klippet fra statens vegvesen:

•Hvis kjøretøy til og med 3500 kg utstyres med piggdekk, er hovedregelen at man skal ha piggdekk på alle hjul.

•Hvis kjøretøy over 3500 kg utstyres med piggdekk, er kravet at man har piggdekk på hjul som sitter på samme aksel.

Den siste under her kan jo tolkes som de hadde rett siden kjøretøy og henger omtales i samme setning;

a) Dersom bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg, tilhenger/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems eller motorsykkel utstyres med piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul.

Hva betyr "hovedregelen"? Høres for meg ut som en tommelfingerregel. Og det er det jo. Men Statens Vegvesen kan ikke finne på regler som ikke står i Kjøretøyforskriften. Det eneste jeg finner i Kjøretøyforskriften er:

"2. På bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg skal alle dekk være av samme type (diagonaldekk, radialdekk, sommerdekk eller vinterdekk). Det kan likevel benyttes dekk av forskjellig fabrikant og mønsterutforming."

Så da spørs det jo bare hva en legger i disse begrepene. De skiller ikke piggfritt og piggdekk her iallfall. Har ikke tenkt å kjøre med forskjellige dekk jeg, men det irriterer meg at de har komplisert reglene så mye at det nesten ikke finnes noen som kan alle reglene, også i Politiet...

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Eneste jeg kan få ut av den setningen er isåfall at om du har pigger på henger så skal det være pigger på bilen. Altså ikke omvendt som i situasjon nevnt over. De fleste hengere går på helårsdekk. Helt usannsynlig at det skulle kreves pigg på disse om det var pigg på bilen.

Enig i det, kan ikke tolkes andre veien så vidt jeg kan se. Finner ikke noe annet i forskriften som tillsier noe annet heller.

Hadde vært morro å spurt på biltilsynet å hørt hvilket svar man fikk der.

Skrevet
Hva betyr "hovedregelen"? Høres for meg ut som en tommelfingerregel. Og det er det jo. Men Statens Vegvesen kan ikke finne på regler som ikke står i Kjøretøyforskriften. Det eneste jeg finner i Kjøretøyforskriften er:

"2. På bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg skal alle dekk være av samme type (diagonaldekk, radialdekk, sommerdekk eller vinterdekk). Det kan likevel benyttes dekk av forskjellig fabrikant og mønsterutforming."

Så da spørs det jo bare hva en legger i disse begrepene. De skiller ikke piggfritt og piggdekk her iallfall. Har ikke tenkt å kjøre med forskjellige dekk jeg, men det irriterer meg at de har komplisert reglene så mye at det nesten ikke finnes noen som kan alle reglene, også i Politiet...

Nei der tar du feil, punkt a er jo hentet fra forskriften, og der står det jo piggdekk på alle hjul.

Klippet;

§ 1-4. Hjul

1. For motorvogn som har hjul og er konstruert for fart over 30 km/t, gjelder følgende:

a) Dekk på bil, motorsykkel, traktor, motorredskap, tilhenger eller tilhengerredskap skal ha mønsterdybde........

.......

4.

a) Dersom bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg, tilhenger/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems eller motorsykkel utstyres med piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul.

Bil som nevnt i foregående ledd kan likevel ha piggdekk på en aksel og kjetting ellers.

B) Dersom bil med tillatt totalvekt over 3.500 kg utstyres med piggdekk, skal den ha piggdekk på hjul som sitter på samme aksel........

........

• 5 weeks later...
Skrevet

Ser nå hva som har skapt forvirring.

Saken omhandles i to forskrifter;

FOR 1994-10-04 Kjøretøyforskriften

FOR 1990-01-25-92 Forskrift om bruk av kjøretøy.

Det er sistnevnte jeg har referert til angående krav til "hjul".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...