Margido Skrevet Oktober 9, 2010 Skrevet Oktober 9, 2010 Heisann. Har nettopp kjøpt meg en 318is coupe med m42 motoren. Under start så vil den ikke gå på tomgang. Bare dør ut. Har renset tomgangsregulatoren, sjekket for falskluft og nappet ut stikket til LMM uten at det forandret saken. Når lmm ble koblet fra gikk turtallet opp. Første gang jeg startet den gikk den ujevnt på tomgang, men etter å ha hatt start på den noen ganger vil den ikke gå på tomgang i det hele tatt. Må holde jevn gass for at den skal gå jevnt. Imellom 2000-2500rpm rasler det i nærheten av registeret. Det er ikke ventiltikking, men heller kjederasling. Hadde av strammeren og den går ikke "mykt" hvis jeg presser den sammen, men stopper på en måte ca 1cm innover før den går helt sammen. Vanskelig å forklare, men jeg vil tro at denne skal gå sammen uten at den "hakker"? Det skal sies at raslelyden blir borte ved 3000-3500rpm og oppover. Ville høre her før jeg bestiller ny strammer. Noen som kjenner til dette? Problem på denne motoren? Og andre tips til hva som kan feile tomgangen? Tenker hvis det er en svakhet eller noe som går igjen på disse... så jeg slipper å feilsøke i evigheter uten resultater å hoppe i taket for.. Takk for all hjelp!
burnout18 Skrevet Oktober 10, 2010 Skrevet Oktober 10, 2010 Har du sportsfilter? eller gåen luftmengdemåler er jo standard
Frode H. Skrevet Oktober 10, 2010 Skrevet Oktober 10, 2010 Bare å bytte den strammeren. Jeg har hatt to M42 motorer med rasling og etter bytte til ny strammer (forbedret utgave) har godlyden kommet tilbake.
Margido Skrevet Oktober 11, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 11, 2010 Herlig, ny strammer er bestilt! + nytt oljefilter/luftfilter, plugger, dempermansjetter bak og litt småsnaks. Nettopp kjøpt meg bilen så nå skal den få kos Satser på at feilen ordner seg ved å bytte strammeren. Hvis ikke blir det vel sleidere og etterhvert kjeden også. Får ta det som det kommer Takk for hjelp!
Kobar Skrevet Oktober 11, 2010 Skrevet Oktober 11, 2010 er det så farlig med denne raslelyden? jeg har hatt den lyden i 2 år nå og nærmere 70.000km! ingen forandring på lyden, men den høres! dempes litt dersom jeg har på litt tykkere olje
Frode H. Skrevet Oktober 11, 2010 Skrevet Oktober 11, 2010 Hvis det er slitt strammer som er årsaken til lyden vil nok kjedet slites mer hvis det ikke har riktig stramming. Det kan også være at kjedet allerede er slitt og at det er det du hører. Det er utrolig enkelt og billig å skifte denne strammeren så det er igrunn ikke noe å vente med
Margido Skrevet Oktober 11, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 11, 2010 er det så farlig med denne raslelyden? jeg har hatt den lyden i 2 år nå og nærmere 70.000km! ingen forandring på lyden, men den høres! dempes litt dersom jeg har på litt tykkere olje Hehe er veeeeldig nøye med bilene mine så vil ha alt på stell Koster svært lite for strammeren så er bare å bytte Hvis det er slitt strammer som er årsaken til lyden vil nok kjedet slites mer hvis det ikke har riktig stramming. Det kan også være at kjedet allerede er slitt og at det er det du hører.Det er utrolig enkelt og billig å skifte denne strammeren så det er igrunn ikke noe å vente med Nei ikke sant Veldig bra at man bare skrur ut en mutter så kommer strammeren ut. Slipper å demontere toppdeksel og reg-deksel. Forhåpentligvis så er det bare strammeren som er slitt, men om det ikke blir bedre bytter jeg sleider og kjede. Ingen som har noe tips til tomgangen da? Skal sjekke for falskluft til helga. Spesielt rundt belgen etter LMM. Hørt det lett blir sprekk i den.
e-30335i Skrevet Oktober 12, 2010 Skrevet Oktober 12, 2010 kan du/dere tar noen bilder mens dere bytter denne?? da jeg har bestilt min og skal bytte den, men har jo aldri gjort det før...
Margido Skrevet Oktober 12, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 12, 2010 Det kan jeg gjøre Får delene på fredag så kan ta et par bilder. Veldig enkelt
Margido Skrevet Oktober 19, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 19, 2010 Nei dessverre. Fikk ikke tid forrige helg, men skal gjøre det på fredag. Tar bilder da
Margido Skrevet Oktober 24, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 24, 2010 Jada, skulle bytte denne i helga, men viser seg at jeg har fått feil type.. Så må returnere å få ny.. Beklager e-30335i. Hvis du lurer på hvordan denne monteres så er det veldig enkelt. Du skrur bare ut mutterkoppen som holder strammeren inne, denne finner du på siden av registerdekselet. Tror det var 18mm pipe du trenger. Når du skrur den ut så vil den sprette ut litt pga strammeren står i spenn. Du kan gjerne smøre litt olje på den nye strammeren før du setter den inn. Pass på at o-ringen som er på mutterkoppen ikke er skadet. Du må presse endel på koppen før du når gjengene siden strammeren er i spenn. En veldig enkel jobb
Frode H. Skrevet Oktober 28, 2010 Skrevet Oktober 28, 2010 Den nye strammeren leveres sammentrykket så den er enda enklere å montere. Motoren må holdes på 2-3000 o/min en liten stund etter oppstart slik at oljetrykket som bygges opp presser strammeren ut i den posisjonen den skal ha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå