Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her om dagen da jeg var ute og kjørte min kjære E34, regnet det nokså heftig. Vindusviskerne fungerte feilfritt, helt fram til de plutselig sluttet å fungere. Man hørte at motoren fremdeles jobbet, men viskerne gikk ikke.

Jeg stoppet på nærmeste busstopp (umulig å kjøre i regn uten vindusviskere! :S), og sjekket litt.

Fra viskermotoren går det et stag, som drar i viskerne. Dette staget hadde løsnet, fra "armen" det er ment å dra i, for å få viskerne til å gå. Viskerne kunne jeg nå altså dra opp og ned på ruta, manuelt.

Det er altså festet i enden av staget, som fester staget til armen, som er blitt slitt og dermed ødelagt.

Er dette festet noe som går an å bytte ut? Må stages byttes? Eller må jeg bytte heele viskersystemet? Ser at de har komplett viskersystem på KOED, til rundt 2.800,- men det var litt mer enn jeg hadde sett for meg. :P

Går det kanskje an å lage litt hjemmemekk... som feks å borre tvers gjennom stag + "arm", og sette en gjennomgående bolt gjennom? På den måten vil stag + arm henge fast, og i mitt hode høres det ut som det kan fungere... :P

i829tiu4wxjwf5sofnhm.jpg

Her ser vi staget jeg snakker om.

9hfumib9dzlk2xwumavm.jpg

Slik skal det egentlig se ut ...

3dqhdvzhchokgovc9b91.jpg

... men slik er det nå. Festet er rett og slett ødelagt.

pdxkjb13zzfwcggvcchn.jpg

For å lage en midlertidig løsning på problemet - vil det fungere å borre gjennom festesystemet, og feste med en gjennomgående bolt?

Skrevet

Jeg gjorde akkurat dette på e30'n min. Vil heller anbefale deg å kjøpe de delene løse hvis det går an. Greia er det at den sorte "koppen" på enden av staget er av plastikk. Kula er bare trykket oppi der, og setter du en bolt der spiser dette opp plastikken ganske fort.

• 2 weeks later...
Skrevet

Det staget jeg kjøpte, tror jeg ikke vil fungere. Problemet er at den "tappen" som skal sitte inni koppen på staget, er rusten og slitt. Og med det vil den ikke sitte fast i koppen på staget.

Tappen som staget skal festes på, får man ikke byttet uten å bytte HELE viskersystemet (koster MYE penger og MYE tid/arbeid!), så da får jeg heller prøve å lage noe "jallamekk".

Sturlis, fungerer det brukbart slik du gjorde? Hvis jeg borrer og legger en gummiforing mellom metalldelene eller noe, for å unngå at de gnager på hverandre?

Eventuelt, hva tror dere om å få en kompis til å lage, og sveise på, en ny "tapp", slik at jeg får festet staget igjen? Siden den gamle "tappen" er rusten og slitt mener jeg...

Skrevet

Har komplett viskersystem i delebilen, som jeg tenker å flytte over, når våren kommer. Men nå som det er så kaldt, og uten varm garasje å jobbe i, orker jeg ikke rett og slett. For mye arbeid. :P

Så det er kun snakk om en midlertidig løsning som må holde til vinteren er over. :)

• 4 months later...
Skrevet

Vil anbefale nytt viskersystem. Et brukt viskersystem vil kanskje holde en liten stund før det samme skjer. Jeg hade samme episode på min forrige e34 og byttet til nytt. Ble meget tight og behagelig i forhold til hvordan de var før de røk. Jeg byttet de selv og det var ikke så vanskelig bortsatt fra at det iegentlig ikke er plass til å få dytte det nye systemet inn uten å bøye opp litt i karrosseriet på midten bak motoren. Og bare dunke det ned med en trehammer etterpå. Dette fikk jeg vite av en bmw mekaniker etter enormt mye grubling på hvordan jeg skulle få puttet det inn. Men straks jeg fikk det inn var det lett å montere.

Skrevet

Takk for svar øyvindhp. Good to know :)

Jeg endte opp med å kjøpe nytt stag (det som var løst), og fikk festa det i ene enden. I den andre enden fikk jeg ikke festet det 100% , men det har nå holdt seg på plass siden.

Jeg har altså ikke prøvd den "jallamekk"-løsningen med gjennomgående bolt, så hvordan den løsningen fungerer i praksis kan jeg ikke uttale meg om, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...