Virtual Skrevet Oktober 16, 2010 Skrevet Oktober 16, 2010 Har plutselig fått en voldsom risting i rattet ved oppbremsing på min 520IA 96m sedan. Jeg vet de fleste vil si kast i skivene, men jeg er litt i tvil Det rister ikke ved bremsing før jeg har kjørt ca.1km, da blir det verre. Men ristingen varierer litt etter hastigheten inn mot rundkjøring / kryss. Ved nedbremsing fra 40-50km/t rister det voldsomt, ved liten fart eller stor fart er det nesten ikke noe risting. Det rister ikke i rattet når jeg ikke bremser, det virker ikke som det er noen unormal slakk i rattet. Er det noen som har hatt samme problemet på 520? Takker for svar
Virtual Skrevet Oktober 16, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2010 Men vil det ikke riste i rattet hele tiden viss disse er slitt?
RaymondJ Skrevet Oktober 16, 2010 Skrevet Oktober 16, 2010 Nja, mine var gåene og hadde veldig mange forskjellige ristinger, avhengig av hastight, brems/ikkebrems. KAN jo selvfølgelig være at du har skjeve skiver eller dårlige styrekuler også, men hvis det er lenge siden Casterforingene dine er byttet hadde jeg prøvd de først. Bilen min ble MYE bedre å kjøre etter at jeg byttet de, all vibrasjon ved nedbremsing og kjøring forsvant. Og MYE tightere i styringen og svingfølelsen, men jeg satt i slike Polyforinger fra GS Performance.
JENSSEN Skrevet Oktober 17, 2010 Skrevet Oktober 17, 2010 har du byttet bremseskiver i det siste? eller løsnet dem? vist du har det, så må du pusse bak skivene. pusse blankt,
Virtual Skrevet Oktober 17, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 17, 2010 Har ikke byttet noen skiver, har bare hatt bilen i ca.2 måneder. Er nye klosser foran som er byttet av tidligere eier. Tok en liten sjekk i dag og såg at det var begynt å bli bra slitekant på skivene foran, så det kan nok være at det er de som er synderen. Men det er så rart at jeg ikke merker noe med en gang jeg begynner å kjøre. Jeg får vel jekke den opp en dag og ta en skikkelig sjekk på foringer og kuler.
RaymondJ Skrevet Oktober 17, 2010 Skrevet Oktober 17, 2010 Gjør det! Men Casterforingene kjenner du ikke at er dårlige, du kan noenganger se at det er sprekker i gummien. Men er det lenge siden de har vært bytta, bytt dem! Kan være litt drittjobb hvis du ikke er skruvant. Tror jeg byttet begge to på en times tid, med trykkluftsdrevet sag, slik med baufilblad i.
harleik Skrevet November 11, 2010 Skrevet November 11, 2010 Litt info: Har en 520 e39 2003 touring. Har slitt lenge med at skive framme på førerside ble skjev etter noen få 1000 km etter bytte. Verkstedet skiftet skiver vederlagsfritt 2 ganger og en gang dreide de av skiven(gratis) mens den var montert på bilen. Problemet forsvant kun midlertidig, men ble så gradvis verre og verre. Helt til det ble så ille at jeg følte det ble en fare for både bilen og trafikksikkerheten. Verkstedet mente at casterstagsforingene var 100% og var blitt sjekket flere ganger. Noe som talte for det var at problemet allerede eksisterte ved kun 60k km. Ble tilslutt drittlei og "tvang" verkstedet til å skiftet begge casterstagene og skiver. Hadde vel aldri kommet til denne konklusjonen uten søk bimmer-forumet! Etter at dette ble gjort har bilen vært som en drøm å kjøre uten antydning til risting(10k km)!!!! Det er helt tydelig at slitte casterstagsforinger/ledd kan føre til skjeve bremseskiver og ditto risting i rattet ved bremsing. Litt underlig egentlig da skive og kalipper skal bevege seg samtidig, hvis det ikke er stor slark i hjullager. Det virker også som at flere her på forumet har gjort som meg, prøver å fjerne symptomene(skjev skive) men overse selve årsaken til elendigheten, nemlig casterstag/foringer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå