AVT Skrevet Oktober 18, 2010 Share Skrevet Oktober 18, 2010 Hei, høyre nærlys har gått på bilen min. Jeg har ikke undersøkt så veldig nøye hittil, men jeg har testet med forskjellige pærer og fastslått at problemet ligger et annet sted enn pæren. Sikringen har heller ikke gått. Er det noen vanlige steder ledningen eller lignende pleier å ryke som jeg burde sjekke? Ellers er det vel greit å starte med å teste der pæren skal settes inn med et voltmeter? Noen som kan hjelpe meg å finne feilen? Er en e30 det er snakk om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
baremats91 Skrevet Oktober 18, 2010 Share Skrevet Oktober 18, 2010 start med å sjekke om det kommer 12 volt ut til pæra, så kan du sjekke om det kommer 12 volt til sikring, kan også måle på relè, men da er det kjekt med et koblingsskjema Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AVT Skrevet Oktober 18, 2010 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2010 Da har jeg testet med voltmeter, og etter hva jeg klarte å skjønne så har den strøm. Jeg målte ihvertfall 12 volt på ledningene til pæren. Så, den får strøm og den har en bra pære. Men likevel lyser den ikke. Noen som har noen forslag til hva som kan være galt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
baremats91 Skrevet Oktober 18, 2010 Share Skrevet Oktober 18, 2010 virkes som du har fått et skikkelig problem, teoretisk så skulle den pæra di ha lyst nå, har du målt jordingskabelen? mål motstand på jording på kabel inn på pære og karosseri, er det eneste jeg kan komme på nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AVT Skrevet Oktober 18, 2010 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2010 Jeg målte slik at jeg tok de forskjellige kablene på voltmeteret og holdt de på hver sin kabel som gikk til lyspæren. Det var den eneste måten jeg klarte å få utslag på voltmeteret. Hvordan måler jeg jordingskabelen og motstanden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
baremats91 Skrevet Oktober 18, 2010 Share Skrevet Oktober 18, 2010 still inn multimeteret på ohm, også måler du mellom jordingskontakta til pæra og karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AVT Skrevet Oktober 18, 2010 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2010 så, den ene kabelen på jordingskontakten(minusledningen til pæren) og den andre på karrosseriet? Beklager at jeg spør så fryktelig. Første gang jeg driver voltmeter... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
baremats91 Skrevet Oktober 18, 2010 Share Skrevet Oktober 18, 2010 jepp, riktig det da skal du få opp noen siffrer, om det står OL så er det brudd er nok mange av oss andre som har sleti med multimeter den første gangen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AVT Skrevet Oktober 19, 2010 Forfatter Share Skrevet Oktober 19, 2010 Usikker på om jeg gjorde det riktig, for uansett hvor jeg satte ledningene kom det aldri opp OL på skjermen. Derimot fikk jeg opp alt fra 0 til 180 da jeg gjorde som beskrevet ovenfor. (med instillingen OHM - 200) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian H. Foss Skrevet Oktober 19, 2010 Share Skrevet Oktober 19, 2010 Du har nok spenning i orden, men problemet er når du setter i pæra. Da trekker den mye strøm, og belaster lednigene mer enn de klarer, se etter irr eller rust på koblingspunktene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AVT Skrevet Oktober 19, 2010 Forfatter Share Skrevet Oktober 19, 2010 Mener å huske at det var endel irr på koblingspunktet til minsukabelen. Kan dette være synderen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian H. Foss Skrevet Oktober 19, 2010 Share Skrevet Oktober 19, 2010 Ja, det kan være det. Om det er for stor motstand/ dårlig kontakt i ledningen, vil den ikke klare å levere strøm under for stor belastning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AVT Skrevet Oktober 20, 2010 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2010 Da var endelig feilen fikset. Og for en digg følelse! Det var irr som skapte problemet, så etter et par minutter med litt sandpapir var problemet borte. Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian H. Foss Skrevet Oktober 20, 2010 Share Skrevet Oktober 20, 2010 Da var endelig feilen fikset. Og for en digg følelse! Det var irr som skapte problemet, så etter et par minutter med litt sandpapir var problemet borte. Tusen takk for hjelpen Fint at det ordnet seg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå