AVT Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 Hei, høyre nærlys har gått på bilen min. Jeg har ikke undersøkt så veldig nøye hittil, men jeg har testet med forskjellige pærer og fastslått at problemet ligger et annet sted enn pæren. Sikringen har heller ikke gått. Er det noen vanlige steder ledningen eller lignende pleier å ryke som jeg burde sjekke? Ellers er det vel greit å starte med å teste der pæren skal settes inn med et voltmeter? Noen som kan hjelpe meg å finne feilen? Er en e30 det er snakk om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
baremats91 Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 start med å sjekke om det kommer 12 volt ut til pæra, så kan du sjekke om det kommer 12 volt til sikring, kan også måle på relè, men da er det kjekt med et koblingsskjema Link to comment Share on other sites More sharing options...
AVT Posted October 18, 2010 Author Share Posted October 18, 2010 Da har jeg testet med voltmeter, og etter hva jeg klarte å skjønne så har den strøm. Jeg målte ihvertfall 12 volt på ledningene til pæren. Så, den får strøm og den har en bra pære. Men likevel lyser den ikke. Noen som har noen forslag til hva som kan være galt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
baremats91 Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 virkes som du har fått et skikkelig problem, teoretisk så skulle den pæra di ha lyst nå, har du målt jordingskabelen? mål motstand på jording på kabel inn på pære og karosseri, er det eneste jeg kan komme på nå Link to comment Share on other sites More sharing options...
AVT Posted October 18, 2010 Author Share Posted October 18, 2010 Jeg målte slik at jeg tok de forskjellige kablene på voltmeteret og holdt de på hver sin kabel som gikk til lyspæren. Det var den eneste måten jeg klarte å få utslag på voltmeteret. Hvordan måler jeg jordingskabelen og motstanden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
baremats91 Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 still inn multimeteret på ohm, også måler du mellom jordingskontakta til pæra og karosseri Link to comment Share on other sites More sharing options...
AVT Posted October 18, 2010 Author Share Posted October 18, 2010 så, den ene kabelen på jordingskontakten(minusledningen til pæren) og den andre på karrosseriet? Beklager at jeg spør så fryktelig. Første gang jeg driver voltmeter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
baremats91 Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 jepp, riktig det da skal du få opp noen siffrer, om det står OL så er det brudd er nok mange av oss andre som har sleti med multimeter den første gangen Link to comment Share on other sites More sharing options...
AVT Posted October 19, 2010 Author Share Posted October 19, 2010 Usikker på om jeg gjorde det riktig, for uansett hvor jeg satte ledningene kom det aldri opp OL på skjermen. Derimot fikk jeg opp alt fra 0 til 180 da jeg gjorde som beskrevet ovenfor. (med instillingen OHM - 200) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian H. Foss Posted October 19, 2010 Share Posted October 19, 2010 Du har nok spenning i orden, men problemet er når du setter i pæra. Da trekker den mye strøm, og belaster lednigene mer enn de klarer, se etter irr eller rust på koblingspunktene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AVT Posted October 19, 2010 Author Share Posted October 19, 2010 Mener å huske at det var endel irr på koblingspunktet til minsukabelen. Kan dette være synderen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian H. Foss Posted October 19, 2010 Share Posted October 19, 2010 Ja, det kan være det. Om det er for stor motstand/ dårlig kontakt i ledningen, vil den ikke klare å levere strøm under for stor belastning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AVT Posted October 20, 2010 Author Share Posted October 20, 2010 Da var endelig feilen fikset. Og for en digg følelse! Det var irr som skapte problemet, så etter et par minutter med litt sandpapir var problemet borte. Tusen takk for hjelpen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian H. Foss Posted October 20, 2010 Share Posted October 20, 2010 Da var endelig feilen fikset. Og for en digg følelse! Det var irr som skapte problemet, så etter et par minutter med litt sandpapir var problemet borte. Tusen takk for hjelpen Fint at det ordnet seg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now