Gå til innhold

525 tds e39 Lysproblem


Berget
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har en 98 525TDS, den oppfører seg merkelig, på kald motor starter den kjempe lett,

og på kaldt høres det ut som at batteriet er tomt frem til 3dje ganger jeg prøver,

da går starter`n som f.. og den starter.

Så også her om dagen at parklysene blinker og står i når jeg gløder den.

Den bruker også ca 1 liter på mila, det er no noe over det den skal bruke..

Noen som har no tips?

Kan alt dette henge sammen?

Har hørt at batteriet kan være synder`n, har også hørt tenningslås og ei el plate ting bak tenningslåsen.

And høyt diesel forbruk har jeg hørt mye rart, alt fra dyser, dieselpumpe, regreim+strammer osv.

Dette er jo en velkjent bil og motor så noen må jo har vært borti dette før seg jeg for meg.

Setter stor pris på svar her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en 525tds fra -98 og har hatt litt lignende symptom som du beskriver. Jeg bytta el.delen av tenningslåsen og da var alt i orden når det gjelder vanskelig start og blinkende lys både her og der:) Kan selvfølgelig være andre ting også, men dersom batteri, starter osv er ok så kan det være verdt å se på el.delen av tenningslåsen (koster ikke så mye).

Når det gjelder forbruk så er 1 liter på mila noe i overkant ja; burde vært mer 0.9 på småkjøring tenker jeg. Det første jeg ville ha gjort er å skru av plastdekselet over innsug/dyser og sett etter lekkasje på returslanger. Om de ikke har vært byttet på noen år kan det være på tide uansett om du ser lekkasje eller ikke. Kikk spesielt rundt dysa på sylinder nr 4 (den med sensor). Ikke uvanlig at det oppstår lekkasje mellom sensor og dyse og da må denne byttes (dyr). Om du vil kan du også sjekke indre lekkasje i dysene ved å henge opp gjennomsiktige slanger, starte motoren og la den gå en stund på si 2000 omdreininger. Du vil fort se om det er stor forskjell på lekkasjen fra de ulike dysene.

Du sier ikke noe om kilometerstand, men på min bil bytta jeg disse tingene på rundt 165-170.000 km.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...