Gå til innhold

oljenivå automat 2004 530d


gunnar328
 Share

Anbefalte innlegg

var på verksted i går grunnet synest kassa ikke girte riktig, vi har nett kjøpt bilen,, etter rådføring med bmw i førde fikk vi beskjed om at motor og gir skulle ha normal arbeids tem,og bilen skulle kjørest så settest i park så skru opp påfylling på siden av kassen og da skulle nivå vere opp til kant,dette når bilen går, verkstedet gjorde da dette og da viste det seg at det var 2,5l for mye olje på kassen, fikk da snakket med tidligere eier som hadde skiftet olje og filter grunnet anbefaling av verkstedet han brukte,og da eg igjen i går fikk tilbake melding fra han så hadde verkstedet han brukte sagt til han at ved byte av olje på denne kassen skulle det fylles opp igjen med 8,5l og ikke bruke den metoden som vi vikk beskjed av fra bmw, og da lurer eg på om noen her inne som vet ka som er rigtig da eg fikk igjen besked fra tidligere verksted (dem som opprinelig hadde skiftet olje) at det nå sikkert var for lite olje på kassen????

skal også sies at kassen nå girer helt fing og slik den skal etter at dem tappet av 2,5l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer som helgeb sier. Oljen utvider seg når den blir varm. Så hvis du sjekker ved for høy temp vil det renne ut for mye olje og du vil ende opp med for lavt nivå.

Og motoren skal være igang når du åpner påfyllingsskruen (Mulig dere gjorde det, men er litt uklart i innlegget ditt).

Hvis de som bytta olje og filter bare tok ned bunnpanna og ikke flusha hele kassa så skal det bare fylles på 3-4 liter. Kassa tar ca 9 liter, men du får ikke ut alt det når du bare tar ned bunnpanna( det ligger igjen noen liter i konverter kjøler ol.)

Olja skal uansett peiles for å få riktig nivå etter skifte. Det går ikke ann å bare fylle på "det som står i boka"

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med et automatkasseverksted for å få sjekket nivået på korrekt måte! Eventuelt lese deg opp på hvordan det skal gjører og gjøre det selv. Erfaringen min er at "vanlige" bilverksteder (inkludert merkeverksted) ikke har no særlig peiling på automatkasse...

Edit: Her er en DIY på hvordan du peiler olja: http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=167

Det er riktignok for en ZF-kasse (mener at kassa i 30d er en gm), men fremgangsmåten er så godt som lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girkassen hadde rett temp ved sjekk , det som var så rart synest bmw var korleis dem hadde fått inn så mye for mye olje på kassen,bilen skal inn igjen på verksted og få skiftet 4 skruer med ødlagt torx og ein skrue som var sett inn som ikke var rett type med stor skive på,pakning og olje på kassen, verkstedet som hadde gjort dette som dekker det da det er dem som har gjort feil samt skrudd så hardt igjen skruer i bunn på kasse slik skruer og pakning må byttes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

verkstedet har sjekket nivå på rett måte sto selv og så på , bilen gjekk og sto i park og rett temp, når han opnet sprutet det ut olje 2,5l, kan jo vere at dem hadde brukt trykk når dem fylte olje da går det ann og få for mye olje på kassa sa bmw til meg da men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...