Jørgen Lie Skrevet Oktober 21, 2010 Skrevet Oktober 21, 2010 Heisann... Tenkte å lage en lite DIY for skifting av register-reim på M20-motorer. Regner med det er rimelig likt på alle disse modellene. Jeg kjøpte reima og strammehjul hos Koed for under 400kr. Fikk faktisk pakken ganske raskt også, da jeg ser det er flere som klager på lang leveringstid hos Koed. Det første man gjør er å demontere radiator, med slanger som går på termostathus og og fra termostathus til motor. Også den slangen som går over her må vekk Da er de slangene som må fjernes borte, samt at viskosevifta er tatt av. Husk at denne er gjenget andre veien enn normalt (venstregjenget) Videre må det løsnes mutter til øverste deksel over reima. Dekselet her er som dere ser feil montert, da det øverste skal gå bak det nederste dekselet (Litt usikker, for da jeg prøvde å starte i sta så kvina det i reima, så tror kanskje det tar borti der, men det kommer jeg tilbake til) Her har jeg løsna reimene fra dynamo og servopumpe(for de som har det), og som dere ser er den ene på vei av Også skruene som holder fordelerlokket må selvfølgelig av. Tre små bolter som holder fordelerlokket Og vips så er fordelerlokket løsnet Videre så må stiften tas av, samt d sorte dekselet bak. Etter dette er det klart for å ta av øverste deksel over reg.reima Da er alle reimene kommet av, og tatt løs triggersensoren som står i holderen over triggerhjulet. Ble litt rask overgang her, for jeg glemte å ta litt bilder, men som dere ser har jeg tatt av reimhjul, både oppe og nede. Det øverste hjulet er festet med 4 bolter, mens de nede, som går utenpå triggerhjuler er festet med 5 (eller 6) bolter. Dette holder også triggerhjulet. På dette tidspunkt kan det være lurt å sette motoren i "posisjon". Du skal ha merket på reimhjulet til reg.reima øverst, i merke under bolten som holder toppdekselet (på høyre side sett forfra av bilen), samtidig skal merket mellom O og T på triggerhjulet stemme over den lille plata som står på høyre side av holderen til triggerføleren (på venstre side av holderen). Skal legge ut bilde av beskrivelsen fra Autodata i morgen, da jeg glemte det i garasjen. Du flytter motoren ved å tørne den store bolten som står i hullet til triggerhjulet, med klokka. Så er det å løsne strammeren (sitter mellom de store tannhjula til regreima), men kan være lurt og bare løsne bolten først og trykke tilbake strammeren, for så å ta av reg.reima Da er ny strammer kommet på plass (fikk ikke bilde av dette da det gikk litt fort en stund), men den er festet med to bolter. Da er den nye reima på tur inn, og jeg starta med å legge den på det nederste reimhjulet . Pass på å legge den slik at den blir stram og at tennene på reima treffer riktig plass på hjulet øverst. Denne legges med fordel på mot klokka, slik at den blir litt "stram" og legge på det øvre hjulet. Her ser dere hvordan vei vi la den på Da er reima kommet på plass. Vi har enda ikke satt fast strammeren skikkelig, dette fordi at man skal dra rundt motoren en hel runde først, altså, dra så langt rundt at begge merkene stemmer på reimhjul og triggerhjul igjen. Etter dette er gjort så har strammeren kommet der han skal være, og den kan settes fast. Så gjennstår bare å montere, så det trenger jeg vel ikke å forklare noe dypere sikkert. I så fall er det bare å spørre Som sagt så har jeg papirer på hvordan posisjon alt skal stå i før reima blir tatt av, men den får dere i morgen i stedet.. Lykke til! Spørsmål kan gjerne skriver her eller på PM Mvh
TM custom Skrevet Oktober 24, 2010 Skrevet Oktober 24, 2010 takker . dette kan komme til hjelp nå som jeg skal bytte registerreim på e30 min
Jørgen Lie Skrevet Oktober 25, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2010 Ja, det er kjekt å se etter noe, om man er usikkert Selv aldri gjort dette før, så fikk med gammlingen på monteringa igjen, bare for å være på den sikre siden !
matsrh Skrevet Oktober 30, 2010 Skrevet Oktober 30, 2010 Herlig! Dette kommer til å hjelpe mye når jeg må bytte på bror min sin snart, og min egen Kunne du lagt ut en liste på hvilket verktøy du fikk bruk for?
Jørgen Lie Skrevet Oktober 30, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 30, 2010 Hmm, husker jeg det da Man trenger vel strengt talt: Et skrallesett av et skikkelig merke Skrujern/slangeklemmejern, vannpumpetang, smal type (til å få av viskosevifta om ikke man har tynn nok fastnøkkel,) 10mm, 13mm, 15mm, 17mm og 19mm til reimer og andre ting som deksel osv om man ikke kommer til med skralle. Liten umbrako (unbrako?) til å skru løs stiften Det er vel egentlig det jeg husker i farta. Ellers er det bare vanlig verktøy. Trenger ikke noe spesialgreier.
matsrh Skrevet Oktober 30, 2010 Skrevet Oktober 30, 2010 Takk takk! Greit å ha ei liste over sånn ca, da jeg har verktøyet mitt en helt annen plass enn der jeg kan skru
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå