Gå til innhold

BMW 525 TDS 1998 mod E39 kjøleproblem


einargullesen
 Share

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en 525 nå, så jeg er blitt den lykkelige eier av en BMW igjen, men sliter litt med kjøleproblem, starter motoren og den går fint den, ingenting unormalt, men så når jeg kjører, så kan jeg kjøre 2 km så spretter tempmåleren opp på rødt, motoren mister effekt og det går ikke an å kjøre mere, får ingen varme i kupe heller. Så etter 2 min så er temperaturen helt normal igjen og kan kjøre nye 2 km, noen som vet hva dette kan skyldes???

Takker for svar, råd og tips

Med vennlig hilsen

Einar Gullesen

tlf 46420550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

antar du har sjekket kjølevæskenivået?

Dersom dette er iorden setter jeg fingeren på vannpumpe (bare litt rart at den er kjølt ned etter bare 2 min, tar vanligvis mye lengre). Vannpumpene pleier ikke å leve noe særlig over 140 000, og bør byttes før dette. grei jobb, ok pris på pumpe.

grunnen til at den mister effekt er jo fordi den koker og hjernen reduserer dieselmengden kraftig.

viewtopic.php?f=1&t=161793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper e34_525tds er inne på noe når det gjelder vannpumpa. På min bil opplevde jeg det samme bare at tempen sank fra omtrent koking til langt under normal i løpet av noe sånt som 5-6 sek. Forstod ingen ting til jeg åpna vannpumpa. Hadde typen med plastskovler og disse var brutt av og ga ingen pumpeeffekt. Plutselig huket sikkert "klumpen" av skovlerester i den roterende "akselstumpen" slik at det ble litt sirkulasjon og tempen raste. Skifta pumpa og har aldri merket noe unormalt siden (dvs i løpet av 3 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...