dejavu Posted October 22, 2010 Share Posted October 22, 2010 Skiftet fra sommerdekk på lettmetallfelger til vinterdekk på stålfelg. Og da forsvant mye komfor i samme slengen. Når bilen (E37,520ia,97) kommer i bestemte hastigheter så begynner den å humpe og riste lett. Kjørte innom en dekkhandler for jeg tenkte det kanskje var avbalansering som måtte til. Han hadde jo ikke tid i gårsdagens kaos,men mente det ikke var snakk om avbalansering,men noe med senterringer. Hva er dette? Jeg regner med at stålfelgene er originale. Kan han ha ment at senterringer sitter igjen fra lettmetallfelgene? Noen som har et bilde av hvordan disse ser ut og er montert? Kan det være hjulboltene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
winchester Posted October 22, 2010 Share Posted October 22, 2010 Senterringer er små plastikk-/metallringer som du legger inn i felgen (for å få rett størrelse på hullet i felgen kontra navet), som gjør at felgen blir sentrert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaymondJ Posted October 22, 2010 Share Posted October 22, 2010 Og hvis disse sitter igjen på hjulnavet når du skrur på stålfelgene, da får du kast og ubalanse. Og 4 ødelagte sentreringsringer....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dejavu Posted October 22, 2010 Author Share Posted October 22, 2010 Takk for svar. Da må jeg av med hjulene igjen. Det er vel rimelig å tro, at de senterringene tilhører lettmetallfelgene, og ikke stålfelgene??Noe som betyr at de ikke har fulgt med av, da jeg skiftet til vinterdekk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wicky124 Posted October 22, 2010 Share Posted October 22, 2010 rart du fikk montert originale stålhjul mens senterringene satt på...skal vel ringe en bjelle når felgen ikke går rett på....? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dejavu Posted October 22, 2010 Author Share Posted October 22, 2010 De gikk rett på,ellers hadde jeg nok hørt den bjella. Andre teorier? Link to comment Share on other sites More sharing options...
todleif Posted October 22, 2010 Share Posted October 22, 2010 Løse hjulbolter Strammet hjulboltene skeivt. Avballeriseringslodd har løsnet. Snø som har lagt seg i felgene Link to comment Share on other sites More sharing options...
LinkE34 Posted October 22, 2010 Share Posted October 22, 2010 skjeive felger feks? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond E46t-M47 Posted October 22, 2010 Share Posted October 22, 2010 Hvis det er mye finsand avleiret på innersiden av felgene er dette nok til å lage ubalanse. Hadde ikke vasket vinterdekkene mine som tidligere stod bak på bilen etter jeg tok dem av og hadde dårlig tid så fjernet ikke sanden da jeg satte dem på foran heller. Skulle bytte om foran og bak...ble mye risting i rattet da. Tok av dekkene foran og rengjorde felgene så var alt i orden etterpå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F10 Posted October 22, 2010 Share Posted October 22, 2010 En kollega monterte vinterhjulene på en Mazda6 uten å ta av senterringene. Stålfelgene gikk fint å, men ristingen ble betydelig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dejavu Posted October 24, 2010 Author Share Posted October 24, 2010 Tenkte jeg skulle oppdatere denne tråden: Det var ingen rester av senterringer på navene. Alle dekkene hadde vektlodd påmontert. Så monterte jeg hjulene med andre muttere, med en litt annen kon enn de første,og problemet er nå ihvertfall mindre. Men lurer på om jeg også skal foreta en avbalansering. Føler det mangler noe ennå, før bilen ruller som den skal... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts