Jump to content

Humping og risting etter hjulbytte

dejavu
 Share

Recommended Posts

Skiftet fra sommerdekk på lettmetallfelger til vinterdekk på stålfelg. Og da forsvant mye komfor i samme slengen. Når bilen (E37,520ia,97) kommer i bestemte hastigheter så begynner den å humpe og riste lett. Kjørte innom en dekkhandler for jeg tenkte det kanskje var avbalansering som måtte til. Han hadde jo ikke tid i gårsdagens kaos,men mente det ikke var snakk om avbalansering,men noe med senterringer.

Hva er dette?

Jeg regner med at stålfelgene er originale. Kan han ha ment at senterringer sitter igjen fra lettmetallfelgene? Noen som har et bilde av hvordan disse ser ut og er montert?

Kan det være hjulboltene?

Hvis det er mye finsand avleiret på innersiden av felgene er dette nok til å lage ubalanse. Hadde ikke vasket vinterdekkene mine som tidligere stod bak på bilen etter jeg tok dem av og hadde dårlig tid så fjernet ikke sanden da jeg satte dem på foran heller. Skulle bytte om foran og bak...ble mye risting i rattet da. Tok av dekkene foran og rengjorde felgene så var alt i orden etterpå.

Tenkte jeg skulle oppdatere denne tråden:

Det var ingen rester av senterringer på navene. Alle dekkene hadde vektlodd påmontert. Så monterte jeg hjulene med andre muttere, med en litt annen kon enn de første,og problemet er nå ihvertfall mindre. Men lurer på om jeg også skal foreta en avbalansering. Føler det mangler noe ennå, før bilen ruller som den skal...