320it Posted October 23, 2010 Share Posted October 23, 2010 Flere som har lagt merke til at bmw turbo prosjekter har lite moment i forhold til hk? Synes de fleste har omtrent det samme i nm som hk. Ser man på feks supra motorer har de gjerne 50% mer moment enn hestekrefter... Hvorfor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
baremats91 Posted October 23, 2010 Share Posted October 23, 2010 fordi de fleste som ettermonterer turbo skal ha mest mulig effekt ut av en liten motor, og for at det skal holde så må kompen ned. supra har kanskje høyere komp, men da er det jo standard motor, men ser du på en ny bmw med original turbo så har den mye mer komp enn det f.eks supra har, er forskjell på motor som er bygd for turbo og sugemotorer som får presse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 23, 2010 Share Posted October 23, 2010 for å forstå dette må du først forstå at nm og hk er en og samme ting. hk er et produkt av turtall og nm. derfor, sagt enkelt, hvis to biler med samme peak effekt har ulikt moment moment på maks effekt, så har bilen med høyest lavest moment effekten på et høyere turtall. hvis du hang med på den.. har skrevet ganske mange innlegg etterhvert om fysikken bak effekt og moment, og hva som utgjør hvor rask en bil er, annet enn peak tall. forøvrig, selv om jeg skjønner at du prater om bensin med ettermontert turbo, så fikk jeg nettopp telefon fra en kunde. Han kjørte bilen sin i benk etter tuning av meg, resultat; 241 hk og 570nm målt på hjula. Dette var i tillegg på et map hvor effekten ble dratt ned igjen grunnet problemer med dobbelmasse svinghjul. er det moment du vil ha, kjøp diesel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now