Gå til innhold

Bytting av kanaler på BMW E30

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte og prøve meg på kanalbytte på bilen, prisene karosseri-verksteder opererer med er jo skyhøye. Har bestilt nye kanaler inkl. nye jekkfester. Er det noen tips/triks ang. byttingen eller finnes det noen DIY-tråd om dette? På forhånd takk!

Skrevet

et godt sveiseapparat og maske med automatisk blending er en god start :) så kapper du ut gammel kanal så ny kanal passer, pusser metallet rent, så punkter du tett (går å helsveise også, men det krever MYE trening og riktige innstillinger på apparatet for ikke å bare smelte høl). når alt er tett pusser du ned sveisesømmen med f.eks ei båndfil, om ikke noen har et bedre forslag :)

er noen opprettere som bare punkter på med overlapp, banker inn kanten, og sparkler over også, men JEG anser det for å være litt juks..

anbefaler å trene først, biltema har relativt billige stålplater du kan starte med å kappe opp og sveise sammen..

Skrevet

For å fjerne kanalen har du flere borrepunkt bortover, hvor den er punktet fast. Bruk en spesialborr for å borre ut punktene, så får du tatt ut hele kanalen. Så punkter du på den nye kanalen på samme måte.

Skrevet

Takker for svar :) Tanken var egentlig å få sveist inn de nye kanalene hos ett lokalt verksted her. Men det er jo ikke billig å få gjort slike operasjoner.

En gang må man gjøre dette selv også, så hvorfor ikke bare begynne å bygge opp kunnskap og erfaring. Hadde kanskje ikke vert så dumt å hørt med noen som eventuelt kan dette, så kunne vært med som veileder. Så jeg ikke gjør noen stor skade om jeg skulle gjøre noe galt.

Men frister mye å betale noen lapper få dette gjort av noen som kan det, så det blir skikkelig gjort når jeg først skal bytte disse kanalene.

Skrevet

Tar ikke lange tiden å bytte ut kanalene. Bare sett bilen opp på 4 bukker, så tar du bort sveisepunktene, så mener jeg det bare skal være å dra den av, så plasserer du ny (sørg for at det blir nøyaktig, så punkter du den fast. Husk at stålet du arbeider med er veldig tynt, så for mye strøm vil gjøre at du smelter hull. Forhør deg rundt med folk i nærområdet som har sveisekunnskaper, og spør om de i det minste kan hjelpe deg å stille inn apparatet riktig. Om du ikke får kontakt med noen, så prøver du deg frem på stålbiter av samme tykkelse.

Skrevet

Så kanalen skal bare punktes på og ikke helsveises? Får du da kanalen tett nok hele veien?

Skrevet

Kanalen skal bare punktsveises. Som sagt så borrer du ut de gamle sveisepunktene med en punktborr, som bare borrer gjennom kanalplaten, og ikke inn i karosseriet. De kanalene du har kjøpt har ikke hull, så du må lage hullene du skal punkte i selv - gjerne lag hullene på ca. samme plass. Du fyller kanalen (på innsiden) med noe rusthindrende (f.eks ovatrol olje), så legger du på et tynt, men dekkende lag med tettningsmasse på over- og underkanten av kanalen. Og om kanalene skal lakkes sprøyter du på et lag med syregrunnig, så body, så lakk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...