Gå til innhold

E39 01 520dT Turbotrykket faller


Sprocket12
 Share

Anbefalte innlegg

Problembilen er en 2001 BMW 520dT Norskregistrert og kjørt 170000km Servicer holdt.

Bilen er ikke Chipet. Bilen er produsert 02/2001

Vel saken er at jeg mister drakraften på full gass 1600-2000 o/min. Effekten kommer gradvis igjen, men faller så enda en gang. Slik fortsetter det. Kan en og annen gang også skje over 2000 o/min. Forstill deg kjøring med campingvogn og disse problemene. Vogn på en 01 520dT er jo ikke så greit i utgangspunktet…….

-Feilen kommer ikke frem før motoren er driftsvarm.

-Ingen feilkoder blir registrert i dataen på bilen

Følgende er gjort med bilen:

1: Turbotrykk målt, og det er beviselig turbotrykket som faller når effekten uteblir. Lader med ca 1-1.1 og faller ned til 0.6 og jobber seg opp til det samme. Faller så ned igjen

2: Luftmassemåler byttet og programvare sjekket. Rette nummer iht produksjonsdato på både bilen og programvare. Var et skille i 2001

3: Turbotrykksgiver bak på innsug byttet.

4: Turbo er byttet

5: Veivhusventilasjonsfilter er ok

6: Nytt dieselfilter

7: Matepumpe inne i tank ny ( Fikk stopp i fjor…)

8: Grunninstilling på dieselpumpe er foretatt. Hadde o.78, og ble justert opp til rett verd iht til merking på pumpe ( .96). Motoren endret gange, og ble bedre å ta løs med. Sterkere på tomgang.

9: Innsuget sjekket, og er ikke nevneverdig mye koks her.

10: EGR Ventil blendet fysiske og vakum stengt inn på ventilen.

11: Byttet ventil som styrer vakumet inn på på klokka på turboen.( Den gamle står nå på da det ikke var denne delen heller)

12: Alle vakumslanger byttet. Har sjekket vakumreservoar, og ser ikke at feilen er her heller

13: Strømsignal ut fra gasspedal endrer ikke spenning når effekten uteblir

14: Hele systemet fra tubo til innsug virker lekasjefritt

15: Eksosanlegg er ikke tett. Feilen er den samme uten eksosanlegget på.

16: Stikk til føler dyse fire er det full kontakt på.

17: Dyselekkasjetest utført. Ingen dyser leverer diesel ut på returslanger på tomgang og lett rusing.

18: Styringsenhet motor byttet (Eskeny...)

Forslag til feilårsak mottas med STOR takk !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...