Sprocket12 Posted October 28, 2010 Share Posted October 28, 2010 Problembilen er en 2001 BMW 520dT Norskregistrert og kjørt 170000km Servicer holdt. Bilen er ikke Chipet. Bilen er produsert 02/2001 Vel saken er at jeg mister drakraften på full gass 1600-2000 o/min. Effekten kommer gradvis igjen, men faller så enda en gang. Slik fortsetter det. Kan en og annen gang også skje over 2000 o/min. Forstill deg kjøring med campingvogn og disse problemene. Vogn på en 01 520dT er jo ikke så greit i utgangspunktet……. -Feilen kommer ikke frem før motoren er driftsvarm. -Ingen feilkoder blir registrert i dataen på bilen Følgende er gjort med bilen: 1: Turbotrykk målt, og det er beviselig turbotrykket som faller når effekten uteblir. Lader med ca 1-1.1 og faller ned til 0.6 og jobber seg opp til det samme. Faller så ned igjen 2: Luftmassemåler byttet og programvare sjekket. Rette nummer iht produksjonsdato på både bilen og programvare. Var et skille i 2001 3: Turbotrykksgiver bak på innsug byttet. 4: Turbo er byttet 5: Veivhusventilasjonsfilter er ok 6: Nytt dieselfilter 7: Matepumpe inne i tank ny ( Fikk stopp i fjor…) 8: Grunninstilling på dieselpumpe er foretatt. Hadde o.78, og ble justert opp til rett verd iht til merking på pumpe ( .96). Motoren endret gange, og ble bedre å ta løs med. Sterkere på tomgang. 9: Innsuget sjekket, og er ikke nevneverdig mye koks her. 10: EGR Ventil blendet fysiske og vakum stengt inn på ventilen. 11: Byttet ventil som styrer vakumet inn på på klokka på turboen.( Den gamle står nå på da det ikke var denne delen heller) 12: Alle vakumslanger byttet. Har sjekket vakumreservoar, og ser ikke at feilen er her heller 13: Strømsignal ut fra gasspedal endrer ikke spenning når effekten uteblir 14: Hele systemet fra tubo til innsug virker lekasjefritt 15: Eksosanlegg er ikke tett. Feilen er den samme uten eksosanlegget på. 16: Stikk til føler dyse fire er det full kontakt på. 17: Dyselekkasjetest utført. Ingen dyser leverer diesel ut på returslanger på tomgang og lett rusing. 18: Styringsenhet motor byttet (Eskeny...) Forslag til feilårsak mottas med STOR takk !!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now