eyvind Skrevet Oktober 31, 2010 Skrevet Oktober 31, 2010 Kan nokon hjelpe meg med oppskrift frå A til Å på byte av turbo? Er det enklast underfrå oller ovanfrå? Spesielle ting ein må passe på? Må ein løsne dysene for å få av luftfilterdhuset? Skal setje i byteturbo.
BTK-530 Skrevet Oktober 31, 2010 Skrevet Oktober 31, 2010 Hei. det finne sikker en DIY på dette et sted. Nå vet ikke jeg om det er likt som på 530, men i all hovedsak så, må du av med motordeksler og luftfilter. Når du har tatt ut luftfilteret så løsner du slanger til turbo. Når du skal løsne turbo så må du under bilen for å løsne turbo fra festebrakett og eksos, og for å løsne returrøret til olje. For å komme til skruene på oversiden av turboen, så er det en noen gummipropper og stålplater i bunnen av luftfilterhuset. (3 stk tror jeg) Ta disse vekk og du kommer til skruene der. Løsne oljerøret fra motor til turbo. Nå skal turboen bortimot være løs. Noen tar turbooen ut under bilen. Men da er eksosanlegget i veien så da må du fjerne dette. Jeg tok den ut via motorrommet. Dette er litt vanskelig og knotete, men med litt tålmodighet så får du vridd den ut. Du vil gjerne se at det er noen rør til AC eller intercooler kommer i veien. Disse kan du bøye litt. Mrk bare "litt"!!! Jeg brukte ca 8-9 timer på jobben. Det viktigste er å ta det rolig og noter gjerne ned underveis. Bytt veivhusventilajon, olje og oljefilter,og rengjør alle rør og slanger for olje samtidig. Kontroller at oljerør til og fra turbo ikke er tette. Dette er beskrevet i veldig i grove trekk, men ikke værre enn at hvis du kan skru og ser etter hva som må løsnes, så går det greitt. Husk å få fyllt litt olje i den nye turboen før montasje så du ikke kjører den igang tørr.
eyvind Skrevet November 1, 2010 Forfatter Skrevet November 1, 2010 Takk for hjelpa, jobben nesten gjort
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå