Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Har coilovers på bilen min som det følger med TÜV på som jeg skal godkjenne til året. Men det jeg da lurer på er, Skrives det opp spesifikasjoner på senkesettet i vognkort slik som ''Senkesett, JOM serienummer****'' Eller skrives det bare at bilen er godkjent med justerbart senkesett? For jeg har nå gått til innkjøp av D2 coilovers og de er det ikke TÜV på, så da trenger jeg et lite smutthull om det er mulig ;)

Takk for svar! :) Ps, bare si ifra om jeg skal omformulere spørsmålet :)

Skrevet

JEg godkjente mine i år. Og det er litt stress egentli.

DE leste av alle nummere som står på fjærer både foran og bak og alt ble skrevet inni vognkortet, samt hvor høyt det var fra nav og opp til skjermen da den ble godkjent. Er ganske nøye på det.

En annen ting er at ale vinkler må være innenfor grensene. JEg selv måtte spandere camberjusterbare stag bak + camber toplager-plater foran, bare det kostet jo 5000+ kr :P

Skrevet

Det er såpass ja.. :/

Dritt at de er så nazi når det gjelder sånt altså!

Men noen som tror at de sjekker det senere om det sitter samme coilovers på den som den ble godkjent med?

Skrevet

Det er lite trolig at senkesett blir godkjent uten TUV dokumenter eller annen dokumentasjon (Dekra f. eks) nå lenger.

Nå er det avhengig av hvilke BMW modell det skal godkjennes på, men alle vinkler burde være, som sladjan sier, innenfor. Samt 11cm under hele bilen og 50cm opp til underkant av hovedlys/reflektor.

Nummer på senkesett, samt fabrikat blir merka i vognkort og selvfølgelig høyde.

I en teknisk kontroll kan de finne på å sjekke om nummer og fabrikat samt høyde stemmer overens med det som står i vognkortet.

Skrevet

Er som Sladjan og Mikael-B sier, men det er ikke sikkert at alle mål/vinkler må være innenfor grensene. Det kan være at det godtas noe avvik innimellom; jeg fikk i alle fall godkjent med 3 eller 4 mål/vinkler utenfor grenseverdiene.

Dessuten ble bilen også godkjent med noe under 11 cm bakkeklaring på 2 steder; et deksel som lå litt lavere og det samme med en eksosklemme...

Så det finnes faktisk veldig greie BT-folk også!

Vær også klar over at BT ikke plikter å godkjenne komponenter selv om de har TÜV-papirer. Jeg tror det er lurt å ringe og sjekke med BT først før jeg hadde montert på settet for å være på den sikre siden. Det kan lønne seg å være litt ydmyk og spille "hjelpetrengende" slik at BT får utøvd sin kompetanse og "ikke komme her og komme her" og forlange at settet skal godkjennes fordi du har TÜV-papirer...

Bare et tips som jeg har god erfaring med selv. :D

Lykke til!

Skrevet
Er som Sladjan og Mikael-B sier, men det er ikke sikkert at alle mål/vinkler må være innenfor grensene. Det kan være at det godtas noe avvik innimellom; jeg fikk i alle fall godkjent med 3 eller 4 mål/vinkler utenfor grenseverdiene.

Dessuten ble bilen også godkjent med noe under 11 cm bakkeklaring på 2 steder; et deksel som lå litt lavere og det samme med en eksosklemme...

Så det finnes faktisk veldig greie BT-folk også!

Vær også klar over at BT ikke plikter å godkjenne komponenter selv om de har TÜV-papirer. Jeg tror det er lurt å ringe og sjekke med BT først før jeg hadde montert på settet for å være på den sikre siden. Det kan lønne seg å være litt ydmyk og spille "hjelpetrengende" slik at BT får utøvd sin kompetanse og "ikke komme her og komme her" og forlange at settet skal godkjennes fordi du har TÜV-papirer...

Bare et tips som jeg har god erfaring med selv. :D

Lykke til!

11cm fra laveste punkt på bilen til bakken er bare tull. Som jeg pleier å si - det kommer HELT ann på hvem du møter på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...