brennelbil! Skrevet November 4, 2010 Skrevet November 4, 2010 Hei, jeg kjøpte meg en E39 520 rett før sommeren. Dette er en 2001 modell facelift (2,2 liter 170 gamp) da hadde bilen gått 144000km. ikke mange milene senere begynte sommerferien min, og kjøretur til amsterdam var planen. Etter ca halve danmark i gjennomsnittlig 150km/t gikk gul oljelampe på! jeg stoppet øyeblikkelig og peilet oljen. da var oljenivået midt imellom max og min! jeg hadde med olje (5-30W castrol seff) så jeg etterfyllte, ca 3 ganger totalt på veien ned dit. Jeg har ikke så mye greie på mekking, så jeg og de andre i bilen lurte oss selv med å si at: jaja det er sikkert pga de store hastighetene her på autobahn (men det er jo bare tull, skal jo ikke bruke 2 liter olje på den turen) så var det ikke noe mer oljeforbruk før turen hjem igjen 2 uker senere. totalt tur retur bergen amsterdam etterfyllte jeg sikkert 4 - 5 liter olje, bilen var aldri varm og heller aldri under minimum. Med litt nøling ble roadtrip 2 iverksatt! det skulle være bergen - sverige, med en gjeng folk i totalt 4 biler. Så kom det en lang tunell i nedoverbakke, her snakker vi flere minutter med trilling uten å ha foten på gassen. i enden av tunellen gikk det fra nedoverbakke - flatt - oppoverbakke. på flaten trykket jeg svakt på gassen og det veltet ut grå trist røyk fra bilen min i ca 3 - 5 sekunder før det ikke røykte mer. jeg merket ingen forskjell på gasspedalen og akselerasjonskraften, det var helt vanlig. ingen ulyder. Fikk jo selvfølgelig en stygg følelse om at dette var noe sykt gale, stoppet bilen og snakket litt med folket. men skjønnte ingen ting, det var olje på bilen. så etter mye om og men, kjørte vi videre. før Fagernes gikk oljelampen på og jeg fyllte 1 liter olje. jeg begyndte og bli rimelig forbannet på bilen.. Rett før Tyinkrysse var det en lang nedoverbakke og bilen røykte igjen på flaten etter bakken var slutt og jeg fikk nok. stoppet bilen og ringte falck som kom og henten bilen og fraktet den til valdres bil, jeg satt på med en annen bil på vei til sverige mens valdres bil fikk oppgaven å fikse bilen min. Jeg forklarte de alt som hadde skjedd siden jeg kjøpte bilen. De feilsøkte mye og tok komp test +++ og kom fram til at veivhusventilasjon var tett + noen slanger så det ble byttet til den nette pris av 12 000 kroner. på vei hjemigjen fra sverige plukket jeg opp bilen glad og fornøyd, og kjørte til oslo for noen dagers opphold hos mine besteforeldre. på veien hjem igjen fra oslo brukte den olje igjen og røykte i nedoverbakkene. UBRUKELIG! bilen ble levert til jæger sentrum i bergen for fiks + 150 000km service (og katalysatoren var tett så den ble byttet) De mente at det var en oljehus pakning som lakk olje + at katalysatoren hadde mye med dette å gjøre. mye drit og mye feilsøking. etter en trist reining på 23 000 kroner var bilen ferdig. Den føltes sprekere og frisk. Men nå , 180 mil siden den var inne på jæger gikk det jævla gule olje lyset på igjen. er det flere enn meg som tenker stempel ringer eller ventiltettninger eller noe? Jeg vetta faen, er ihvertfall dritt lei hele bilen. sykt irriterende. er det noen som vet noe om dette?
stian1990_2 Skrevet November 4, 2010 Skrevet November 4, 2010 Hiver meg på denne tråden, hørtes merkelig ut. Den gule lampa er for oljemengde. Men om det er olje på motoren når du peiler den, så holder jeg rett og slett en knapp på at føleren holder på å ta til takke for seg. Kunne vært morsomt og byttet med en annen og testet.
brennelbil! Skrevet November 4, 2010 Forfatter Skrevet November 4, 2010 hver gang jeg har peilet etter gult oljelampelys har det vært mellom 05 - 1 liter olje å fylle på for at oljenivået er på max! Den drikker olje
brennelbil! Skrevet November 4, 2010 Forfatter Skrevet November 4, 2010 Ps, jeg har aldri ruset motoren og heller aldri kjørt hardt på kald motor, ikke en gang over 2500 når kald. bilen ble kjøpt av et eldre ektepar!! Var vell kanskje autobahn som iverksatt olje tørsten!!?
Bonden Skrevet November 4, 2010 Skrevet November 4, 2010 Jeg vil tro at ikke det er byttet ut peilepinnerør ved skift av veivhusventilasjon s deler, det er veldig vanlig at det er blitt helt tett.
brennelbil! Skrevet November 6, 2010 Forfatter Skrevet November 6, 2010 hmm. har nå etterfylt 0.6 liter olje. får vell bare vente å se om det synker igjen. Hvis det gjør, skal jæger få høre det
brennelbil! Skrevet November 9, 2010 Forfatter Skrevet November 9, 2010 Ikke noe mer oljeforbruk så langt... bra!
brennelbil! Skrevet November 12, 2010 Forfatter Skrevet November 12, 2010 jah, da var oljeforbruket tilbake... kjempe flott. måtte etterfylle 0,5 liter igjen! Får vell ringe Jæger og anskaffe en time i morgen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå