Gå til innhold

Temperaturmåler amok/periodisk feil e39 523i 1997

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slenger til med to spørsmål i en tråd og håper på svar:)

Har hatt problem med at temperaturmåleren inne i bilen plutselig går amok, ute forvarsel. Da mener jeg at temperaturen stiger helt til maks på noen få sekunder, for å holde seg der en stund, og gå like raskt ned igjen til 90 grader. Dette skjer på varm motor og temperaturendringer skjer rykkvis. Når jeg åpner panseret finner jeg ingen tegn på at motoren er varm og i tillegg går den helt fint. Har fylt etter med kjølevæske to ganger, og har en mistanke om at systemet lekker. Håpe dette ikke ble for rotete. Noen forslag?

Også til mitt andre spørsmål.

Har også hatt en periodisk feil med bilen. På varm motor har jeg plutselig bare opplevd at bilen drar dårligere og bruker mer bensin. Har også merket at hvis jeg da lar den stå på tomgang så stopper den. Noen ganger forsvinner dette bare ved å vri av/på tenningen mens andre ganger må den stå en stund. I det siste har det skjedd svært sjelden, kanskje en gang i måneden, men hadde vært greit å finne ut av. På forhånd takk.

Skrevet

Nr 1: kan være luft i systemet eller tempgiver som er defekt. Prøv å lufte kjølesystemet skikkeleg først. Kan være litt vanskelege å få lufta skikkeleg. Parker i ein bratt oppoverbakke slik at lufta blir pressa opp i ekspansjonstanken.

Nr 2: høres ut som defekt veivaksel/kamakselsensor. Få tatt diagnose på bilen så finner du nok ut av det rimeleg fort.

• 2 weeks later...
Skrevet
Nr 1: kan være luft i systemet eller tempgiver som er defekt. Prøv å lufte kjølesystemet skikkeleg først. Kan være litt vanskelege å få lufta skikkeleg. Parker i ein bratt oppoverbakke slik at lufta blir pressa opp i ekspansjonstanken.

Nr 2: høres ut som defekt veivaksel/kamakselsensor. Få tatt diagnose på bilen så finner du nok ut av det rimeleg fort.

Hørte av andre også at dette måtte være veivsensoren. Prøvde i dag og bytte denne, men tok giver fra en annen bil som var krasjet. Bilen var akkurat lik etter at jeg byttet, men det er selvfølgelig en sjanse for at giveren på den andre bilen også var defekt. Før jeg byttet giver forsøkte jeg å ta ut kontakten på veivgiveren og startet bilen, da var bilen helt lik. Gikk like dårlig. Dette tyder vel på at det må være veivgiveren eller? Prøvde også å dra ut ledningen på kamgiveren og da ville ikke bilen starte.

Skrevet

Jeg hadde AKKURAT samme syndrom som ditt nr 2.

Og det var kamakselsensoren...Og det er det garantert på din også (99%) sikkert.. :shock:

Det fant jeg ut ved å ta en diagnose...

Men jeg fikk også tips om at det kunne være ett av "tennplugg-rørene", eller en av tenncoilene

men det var det ikke...

Skrevet
Jeg hadde AKKURAT samme syndrom som ditt nr 2.

Og det var kamakselsensoren...Og det er det garantert på din også (99%) sikkert.. :shock:

Det fant jeg ut ved å ta en diagnose...

Men jeg fikk også tips om at det kunne være ett av "tennplugg-rørene", eller en av tenncoilene

men det var det ikke...

Skjønner ikke helt at det kan være kamgiveren, for så vidt jeg vet skal ikke bilen starte hvis denne er gåen?

Og når jeg dro ut kontakten av kamgiveren startet ikke bilen, ergo kan det vel ikke være denne?

Skrevet

Sånn jeg forstår det , så er visstnok kamaksel-sensoren en viss svakhet på e39...

Da jeg kjøpte min e39 av forrige eier, sa han at han hadde fått den skiftet for en stund siden.

Men 1 mnd etter at jeg kjøpte den røk den på nytt.

Jeg fikk da skiftet den på verksted (garantisak). Nå har den holdt snart 1.5 år...

Om den skal starte eller ikke, vet jeg ikke...men det var akkurat de samme syndromene som du beskriver.Regner vel egentlig med at hvis du drar den ut,starter den sikkert ikke...

Men jeg tror ikke de blir helt ødelagte, bare fusker iblant etter start...

Så det kan vel kanskje være en sannsynlighet at den er ødelagt den du har prøvd etterpå, som sagt en svakhet???

Skrevet
Husk at du har både kamaksel, og veivaksel-sensor.

Regner med at du vet hva som er hva?

Vet forskjellen på dem ja. Har byttet veivgiveren, men før jeg byttet den dro jeg ut kontakten av den og startet bilen. Da var bilen helt lik som før jeg dro ut kontakten, bilen ble altså ikke påvirket av at kontakten på vevgiveren var ute. Jeg mener å tro at dette er et sterkt signal på at denne er gåen, uten at jeg vet hvordan bilen skal oppføre seg uten veivgiver. Kan vel selvfølgelig være kamgiveren, men da skjønner jeg ikke hvorfor bilen ikke vil starte når jeg drar ut kontakten. Da kan den i tilfelle ikke være helt gåen.

Skrevet
Husk at du har både kamaksel, og veivaksel-sensor.

Regner med at du vet hva som er hva?

Vet forskjellen på dem ja. Har byttet veivgiveren, men før jeg byttet den dro jeg ut kontakten av den og startet bilen. Da var bilen helt lik som før jeg dro ut kontakten, bilen ble altså ikke påvirket av at kontakten på vevgiveren var ute. Jeg mener å tro at dette er et sterkt signal på at denne er gåen, uten at jeg vet hvordan bilen skal oppføre seg uten veivgiver. Kan vel selvfølgelig være kamgiveren, men da skjønner jeg ikke hvorfor bilen ikke vil starte når jeg drar ut kontakten. Da kan den i tilfelle ikke være helt gåen.

Ja du kan nok ha rett i det...

Høres jo ganske sikkert ut at det kan være veivgiveren... :whatever:

Skrevet

Ja, jeg hadde også god tro på at det var veivgiveren, men etter ta jeg byttet denne er jeg usikker. Kan selvølgelig være tilfelle at den giveren jeg satte på fra en krasjet bil også er gåen, men hva er sjansen for det egentlig? Forresten, feilkoder må vel ikke slettes for at problemet skal løses vel?

Skrevet
Ja, jeg hadde også god tro på at det var veivgiveren, men etter ta jeg byttet denne er jeg usikker. Kan selvølgelig være tilfelle at den giveren jeg satte på fra en krasjet bil også er gåen, men hva er sjansen for det egentlig? Forresten, feilkoder må vel ikke slettes for at problemet skal løses vel?

Nei det kan jeg ikke tenke meg er nødvendig...

men en feilkode forsvinner ikke selv om du tar en diagnose...må slettes manuelt...

ihvertfall med mitt diagnoseutstyr , bruker carsoft 65BMW

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...