magnus001 Skrevet November 7, 2010 Skrevet November 7, 2010 hei, jeg har en 320d som jeg tenker og skifte motor i.. har hånd om en 330d maskin på 204hk og lurer på hvordan det vil bli med passform og elnett på denne (den nye er komplett med el-nett og styring)? bilen min er en 2000 mod med 136hk'en. men lurte på om denne maskinen skal gå med partikkelfilter? og om det er flere ting min bil mangler som denne motoren "trenger" tar vel imot alle tips og erfaringer!
Gjest Skrevet November 8, 2010 Skrevet November 8, 2010 det finnes forskjellige versjoner av 204hesteren. Det har med avgtassklasse å gjøre. Noen har o2 sensor i eksosen, andre har ikke. Det første du må være obs på er at det dreier seg om to totalt forskjellige motorstyringer (edc15 vs edc16). Så du må nok ha med alt av ledninger. Usikker på hvordan lend nettet fra bilen passer inn, men det pleier ikke å være så bra når man bytter slik. Ellers passer jo motoren rent fysisk uten problemer. Du må få med giroverføring, diff, mellomaksel, osv... 204hk har også andre bremser og understell. så om det er verdt kommer litt an på hvor billig motoren er det..?
magnus001 Skrevet November 8, 2010 Forfatter Skrevet November 8, 2010 okei, får komplett motor med alt av ledninger og slik.. men er ikke ledningsnettet standar fra fabrikk uavhengig av motor? men må oppheng og slik skiftes for å få bremser til og passe da? for det som er av o2 sensorer og slikt går jo på motorstyring, så der er det jo bare og få den komplett med ALT, så skal vel det være ok:P od så er det jo motorstyringen som skal kommunisere med resten (kombiinstrument etc.) men dette er vel likt på alle modellene innenfor en gitt tidsperiode? men nøkler må vel kodes om med tanke på at startsperren ligger vel i motorstyringen?
magnus001 Skrevet November 8, 2010 Forfatter Skrevet November 8, 2010 deler kommer med ekspresstoget fra polen btw, så skal ikke koste skjorta:P
Gjest Skrevet November 8, 2010 Skrevet November 8, 2010 02 sensoren står nå strengt tatt i eksosen da.. ledningsnettet er normalt ikke likt mellom forksjellige styreenhetstyper. Sånn var det hverfall på e39. Jeg har ikke gjort akkurat denne ombyggingen du nevner, og kan dermed ikke si noe sikkert. Du må nesten bare sammenligne stikkene, evt se på koblingsskjema så får du fort bekrefta det. Du må ikke programmere nøkkelen, du må programmere alt. Dette fordi kombi og DDE ikke er de som skal være sammen. Du må også sjekke at det er samme type ews på disse. Du sier at det er samme årsmodell, men det er det jo ikke. 204hk kom sent i 02. du har jo en 00 som har samme el nett som fra første 320d som kom. Men, det er godt mulig at du er heldig og det passer håper på det, og liker uansett pågangsmotet Kan jeg spørre hvor mye dette kommer på? driver en del med disse motorene og interessant å vite.. Lykke til
magnus001 Skrevet November 9, 2010 Forfatter Skrevet November 9, 2010 mente i styringen:P men ja, må nok sjekke litt da:P men vil det eventuelt bli lettere med 184 hken? og det er fysisk mulig å få styreenhetene til og passe sammen?
magnus001 Skrevet November 9, 2010 Forfatter Skrevet November 9, 2010 har bare sett på en til nå, som lå til 10k komplett, men han jeg kjøper gjennom sa han skulle prøve å få en billigere:P
megvell Skrevet November 9, 2010 Skrevet November 9, 2010 da esje samme ledningsnett uansett pga 320d e ein 4 sylindra motor og 330d e ein seks sylindra motor.. so ledningsnette må byttast uansett
Gjest Skrevet November 9, 2010 Skrevet November 9, 2010 tror ikke du er helt med på hva vi prater om. du må skille mellom motorledningsnettet (som følger motor) og bilens ledningsnett (som følger bilen). Problemet er å vite om stikkene mellom disse er like. ofte er det det innenfor samme sytreenhetstype og år/modeller. Men ikke alltid. Og da er det fort noe drit å få til. 184hk blir jo samme generasjon styreenheter som den du har (edc15). Så mulig den er enklere å få til. hva legger du i komplett?
magnus001 Skrevet November 9, 2010 Forfatter Skrevet November 9, 2010 litt usikker enda:P men jaffal komplett maskin med styring. om ic og det er med vett jeg ikke:P men den står jaffal med klima pumpe og alt:P så jaffal så komplett:)
Gjest Skrevet November 9, 2010 Skrevet November 9, 2010 bare husk at det er stor forksjell på en "komplett motor" dvs, motor med alle aggregater (ac,srvo,innsp pumpe osv) og en en "komplett motor for ombygging".
megvell Skrevet November 9, 2010 Skrevet November 9, 2010 åja.. sån ja... resten som ikkje har med motor å gjere skal passe overens...
Gjest Skrevet November 9, 2010 Skrevet November 9, 2010 men det som ikke har med motor å gjøre er heller ikke et problem. Hvis du har sett stikkene mellom bil/dde/motor nettet så skjønner du problemet. her kan det fort være forskjeller. og med mindre man har gjort denne jobben før, eller bruker noen timer på WDS, så kan man ikke garantere trådstarter at det er likt. Det vil være mest likt (eller helt likt om du er heldig) om du har en motor fra samme årstall, dvs 184hk. men, husk at 184hk ikke er like trimmingsvenlig som 204hk, om det er det du er ute etter.
megvell Skrevet November 9, 2010 Skrevet November 9, 2010 men uansett burde da ikkje v vanskelig å finne ut av om d finst et vetig bmw verksted i nærheten...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå