Eksos Skrevet November 8, 2010 Skrevet November 8, 2010 Hei, har anskaffet meg den lille kjørecomputeren til bilen min. I den står det nå en analog klokke, er det mye kobling som må til for å få alt til? Må naturligvis trekke ledning og kjøpe temp, sensor, men ellers? Tror ikke kontakten passer rett inni... Har stor tro på at noen andre enn meg har gjort denne lille oppgraderingen
Trond E46t-M47 Skrevet November 8, 2010 Skrevet November 8, 2010 Gjorde dette på den E36`n jeg hadde tidligere. Fikk med komplett ledningssett, det lå ikke ferdig trukket i min bil. Var rystet over hvor mye ledninger som fulgte med dingsen. Skulle tro det var nok med ledning til tempmåler, belysningstrøm via lysbryter og pluss og minus. Men neida, var nokså mye ledninger jeg aldri skjønte noe av. Det fulgte med en god beskrivelse, men det var en langt større jobb enn jeg hadde trodd. Valgte å gjøre det skikkelig og det innebar å hente strøm over egen sikring i sikringsboksen, diverse koblinger opp mot et større koblingssted over fotbrønnen på passasjersiden. Trakk også en ledning opp til speedometeret tror jeg. Fulgte også med en liten høytaler som varsler når temperaturen når 3 grader.
Eksos Skrevet November 8, 2010 Forfatter Skrevet November 8, 2010 Speedometeret? Var det til den store du oppgraderte da kanskje? Den jeg har liggende er bare den lille, og så vidt jeg vet er det kun utetemp som jeg oppnår ved å montere denne.. Så også at den hadde en "føler" på seg, får jeg innvendig temp også kanskje?
bmwkizn Skrevet November 8, 2010 Skrevet November 8, 2010 Jeg kobla opp en slik 7 knappers Computer i min gamle 316. Alt virket utenom temp sensor da jeg mangla denne. men resten fikk jeg kobla kun ved å kutte kontakten som var inn til den analoge klokka og prøvde meg litt fram på computern ;)Trakk ikke opp en ledning. Fikk lys i computern, med klokka og dato, men selfølgelig sto tempen på villspor Eneste jeg husker nå av ledningene er at den blå ledningen med striper på computern er til temp sensor. er 95% sikker på at den var det ihvertfall EDIT: Det du skrev lenger opp angående det du trodde var føler på computern er nok en høytaler om jeg ikke tar feil. Den kommer med et "ding-ding" når tempen faller under +3 C
Eksos Skrevet November 9, 2010 Forfatter Skrevet November 9, 2010 Åja, æsj, hadde vert kjekt med inne-temp også, selv hvor lite nyttig det er... Er vell en slags kontakt som skal brukes på denne computeren, må vell først få tak i denne før jeg får til noe Utetemp-føler får jeg bestille hos koed eller noe, den er jo halve poenget!
bmwkizn Skrevet November 9, 2010 Skrevet November 9, 2010 Åja, æsj, hadde vert kjekt med inne-temp også, selv hvor lite nyttig det er...Er vell en slags kontakt som skal brukes på denne computeren, må vell først få tak i denne før jeg får til noe Utetemp-føler får jeg bestille hos koed eller noe, den er jo halve poenget! Jeg har en kontakt liggende til den som du kan få. Send meg navn og adresse på PM så kan jeg legge den i en konvolutt imorra å hive den i postkassa..Jeg har ingen bruk for den uansett.
Olelink Skrevet November 9, 2010 Skrevet November 9, 2010 Liker ikke at folk kobler i blinde da man fort kan skade elektronik, så her har du koblingsskjema Her er det du trenger om du ikke har Check Control: Og her har du skjema for "Gong-gong´en" (Chime module): Ser det i koblingsskjemaet er tegnet inn mer som f.eks bremselys bryter, instrumentpanel osv. men dette tror jeg ikke du trenger for å få det til å virke om det er den minste "kjørekomputeren" du har, alltså med klokke og ute-temp.
Eksos Skrevet November 9, 2010 Forfatter Skrevet November 9, 2010 Takk skal du ha! Greit å ha det der når jeg skal starte koblinga etterhvert
Eksos Skrevet Desember 4, 2010 Forfatter Skrevet Desember 4, 2010 Må krype til korset her, kan noen forklare meg hva feks. "SW/GN" står for? Driver å kobler nå, men kjekt å vite hvilke av fargene som skal hvor
stianvell Skrevet Desember 4, 2010 Skrevet Desember 4, 2010 Swart / Grønn? heh neida. hvis du vil ha bare klokke, er det bare å ta de fargene som er på ledingene til klokka, å ledningene fra kontaktet hvis du har denne å koble de sammen, så bare tvinner du sammen de andre å finner ut hvem som ikke trenger å være der, å tar kabelsko/teip rundt dette.
Eksos Skrevet Desember 4, 2010 Forfatter Skrevet Desember 4, 2010 Fant fargene, men får fortsatt ikke liv Har kobla i de ledningene som er der originalt, har fått lys i knappene, men selve displayet er det ikke mye liv i... Forstår meg ikke stort på slike koblingsskjema, gi meg heller en skiftenøkkel og en hammer Viste vell egentlig navnet på de fargene, tulla bare litt oppe i holdet Har tenkt tanken på at kanskje displayet er deffekt? Var bare noe jeg fikk ifra en delebil det der, har ingen garanti for at den fungerer
stianvell Skrevet Desember 5, 2010 Skrevet Desember 5, 2010 neida:) bare ta resten av ledningene som er igjen, å koble de sammen så blir det ljus:)
AndreasBr Skrevet Desember 5, 2010 Skrevet Desember 5, 2010 Ikke bare "koble" alle ledningene sammen. Dust!. Sjekk disse.. http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... hlight=obc http://www.pelicanparts.com/bmw/techart ... onvert.htm Det var disse jeg benyttet da jeg gikk fra ingen obc til 18 knappers. (Forrige eier hadde montert 7 knappern, men "kobla" alle ledninger han ikke visste hva var sammen...)
Olelink Skrevet Desember 5, 2010 Skrevet Desember 5, 2010 Den første linken din har vel trådstarter lite bruk for siden den gjelder 18knappers OBC. 18 knappers OBC har to kontakter på baksiden, de andre kjørekomputerene har bare en. Den andre funker på en måte, men trådstarter må lete seg bakover tilbake til 11 knappers siden guiden er 11knappers -> 18 knappers. Husk 18 knappers OBC har ikke bare en ekstra kontakt med nye ledninger, det skal også flyttes over noen ledninger fra den "gamle/eksisterende" pluggen til den nye.
Pisani Skrevet Desember 5, 2010 Skrevet Desember 5, 2010 Eksos, jeg forventer bilder og DIY etter at du er ferdig, slik at jeg kan gjøre det samme bare mye raskere ^^
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå