Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min e34 520i (manuell) har nå akkurat I DAG begynt å lage en forferdelig ulyd fra 2. giret og kun dette. Lyden minner meg litt om den typiske reverslyden, eller altså rakskårne drev. Men ikke så ren lyd, mer "ulyd" på en måte. Må vel ha noe med herjingen på snøen som er her nå å gjøre, da det har blitt noen timer i år og det var dette jeg gjor før jeg merket lyden. Og det er stort sett 2. giret jeg bruker ved sladding.

Soe.. Dette er da sikkert et lager (som går bare på andregiret??) som har tatt kvelden pga mye turtall over lengre tid, og kanskje dårlige forhold mtp. oljekvalitet og -mengde? Eller kan det være drevene?

Finnes sikkert ikke noen easy fix for dette utenom overhaling/girkassebytte? Er dette et vanlig problem forresten? Eller er det bare jeg som er uheldig igjen? :P

Skrevet

Vanskelig å si noe om ulyder uten å være der, men generelt sett er det vanligvis tålig lik lyd i alle gir når lager er gåent, eneste unntak er når kubbelageret er dødt, da bråker det mindre i fjerdegir ettersom kraften ikke går igjennom kubben på fjerde på de fleste 5trinns girkasser.

Så har ikke noe god forklaring på hvor lyden kommer ifra om den ikke kommer fra girkassa. Burde ikke være kassa om den holder helt kjeft på alle andre gir...

Skrevet

Ja hva vil billig si? :)

Jeg tenker motsatt jeg da. Sålenge lyden bare er der ved 2. giret, så må det være kassa. Kan ikke forstå noe annet? Giret fungerer fint, og raper ikke. Men er en lyd som høres godt innenfra bilen såvell som utenfra bilen. :/

EDIT:

Kom på at når jeg var ute med bilen for noen timer siden, så kjørte jeg konsekvent uten å bruke 2. giret. Men var innom for å høre etter lyden et par ganger. Da var den ikke der. Men etter litt sladding og oppoverbakke i 2. så kom lyden tilbake for fullt og ble der hele turen. Så det virker som at enten kassa må få driftstemp, eller at det er noe som går varmt på akkurat DET giret? Har ikke noe peiling på kasser jeg. :P

Skrevet
Bare gi bud så får du den billig :) ligger jo bare her uansett. Men om du bor langt vekk så er det ikke vits?

Bor nok nokså langt unna ja.. :/ Molde.

Hva bruker slike kasser å ligge på i pris brukt da? En som er tilsynelatende bra.

Og forresten, finnes det andre utvekslinger? 3000rpm i 90-100 er ikke akkurat avslappende :P

Skrevet

Jeg tenker motsatt jeg da. Sålenge lyden bare er der ved 2. giret, så må det være kassa. Kan ikke forstå noe annet? Giret fungerer fint, og raper ikke. Men er en lyd som høres godt innenfra bilen såvell som utenfra bilen. :/

EDIT:

Kom på at når jeg var ute med bilen for noen timer siden, så kjørte jeg konsekvent uten å bruke 2. giret. Men var innom for å høre etter lyden et par ganger. Da var den ikke der. Men etter litt sladding og oppoverbakke i 2. så kom lyden tilbake for fullt og ble der hele turen. Så det virker som at enten kassa må få driftstemp, eller at det er noe som går varmt på akkurat DET giret? Har ikke noe peiling på kasser jeg. :P

Er i hovedsak fire lager i girkassa di, ett på hver side av kubben og ett på utgående og ett på inngående aksel. I tillegg gjerne ett lite mellom inngående og utgående aksel. Kraften går alltid igjennom inngående aksel og belaster dens lager, deretter går det fra inngående aksels eneste drev ned til "kubben" og belaster begge dens lager men i størst grad fremre lager. Deretter går kraften opp til utgående aksel og belaster dens lager. Dette gjelder 1,2,3 og 5. gir. I fjerdegir koples inngående og utgående aksel direkte sammen, dermed belastes kun inngående og utgående akslers lager og eventuelle defekte lager i kubben vil ikke høres like godt.

Med andre ord, der er ingen lager som belastes mer i 2. gir enn i f.eks 1. gir. Eneste jeg kan komme på av lyder som kunne kommet fra kassa på andre gir er om skiftegaffelen eller noe den påvirker kan komme i kontakt med roterende drev...

Ville kanskje kikket på giroverføringen din for å se om noe er mystisk rundt girkassen, mulig noe blir flyttet i veien for roterende ting som mellomaksel etc. Kommer ikke på noe bedre forslag uten å ha hørt lyden live.

Skrevet

EDIT:

Er i hovedsak fire lager i girkassa di, ett på hver side av kubben og ett på utgående og ett på inngående aksel. I tillegg gjerne ett lite mellom inngående og utgående aksel. Kraften går alltid igjennom inngående aksel og belaster dens lager, deretter går det fra inngående aksels eneste drev ned til "kubben" og belaster begge dens lager men i størst grad fremre lager. Deretter går kraften opp til utgående aksel og belaster dens lager. Dette gjelder 1,2,3 og 5. gir. I fjerdegir koples inngående og utgående aksel direkte sammen, dermed belastes kun inngående og utgående akslers lager og eventuelle defekte lager i kubben vil ikke høres like godt.

Med andre ord, der er ingen lager som belastes mer i 2. gir enn i f.eks 1. gir. Eneste jeg kan komme på av lyder som kunne kommet fra kassa på andre gir er om skiftegaffelen eller noe den påvirker kan komme i kontakt med roterende drev...

Ville kanskje kikket på giroverføringen din for å se om noe er mystisk rundt girkassen, mulig noe blir flyttet i veien for roterende ting som mellomaksel etc. Kommer ikke på noe bedre forslag uten å ha hørt lyden live.

Høres logisk ut det du sier. Blir ikke klok på dette selv. Som sagt så kommer lyden bare i 2. giret, men ikke med en gang. Må litt kjøring i akkurat det giret til. Om man bare kjører rolig og vanlig, så kommer nødvendighvis ikke lyden i det heletatt. Lyden er både turtallsavhengig og pådragsavhengig. Hører den fint lite om jeg triller med hverken motorbrems eller pådrag. Men lyden blir sterkere og sterkere etter hvor mye pådrag jeg gir. Høres litt ved motorbrems også. Så det har hvertfall noe med belastning å gjøre. Om jeg trår inn clutchen så forsvinner lyden helt mener jeg på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...