joachim sørlie Skrevet November 11, 2010 Skrevet November 11, 2010 en venn av meg vurderer og kjøpe et sports filter, men jeg har hørt at luftmassemåler kan ta kvelden.. er dette riktig eller bare feil? er litt kjedelig og måtte kjøpe ny massemåler fordi den slutter og funke pågrunn av et filter.. det er forøvrig en e46 1,6L (1,9) får han litt mer hk hvis han kjøper et bra filter og ikke bare et på biltema liksom? eller blir det bare litt bedre lyd? takker for svar
Olelink Skrevet November 11, 2010 Skrevet November 11, 2010 M43 har vel Hot-film MAF så problemet er vel ikke like stort som på eldre Hot-wire MAF. Det som kan skade lmm er olje-smurte luftfilter som f.eks K&N om det blir brukt for mye olje. Den evt overflødige oljen vil da suges med videre inn og legge seg på føleren i lmm, som videre vil bli tregere til å reagere og etter hvert gi feilkoder. K&N er gode filter om man bare oljer dem nøye og forsiktig ved rengjøring. Tørre luftfilter (ikke papp filter som de orginale) av lav kvalitet er heller ikke bra da de slipper gjennom betydelig mer fint støv enn det orginale papp filtret. Dette fine støvet vil over tid både skade motor innvendig men også ha en liten sandblåse effekt på føleren i lmm. Mitt råd er å legge noen ekstra kroner i uorginale "konfilter/innsatsfilter" eller la være da det orginale pappfiltret filtrerer best av alt (dog på kompromiss med litt lavere flow).
joachim sørlie Skrevet November 11, 2010 Forfatter Skrevet November 11, 2010 veldig bra svar men hvis vi kjøper et sånn innsatsfilter (uorginalt) som vi bare setter inn, ødelgger det like mye som du forteller om de andre filtrene man får kjøpt?
Olelink Skrevet November 11, 2010 Skrevet November 11, 2010 veldig bra svar men hvis vi kjøper et sånn innsatsfilter (uorginalt) som vi bare setter inn, ødelgger det like mye som du forteller om de andre filtrene man får kjøpt? Tja, (med innsatsfilter tenker jeg på erstattningsfilter for det orginale som brukes i den orginale luftfilterboksen, for å unngå missforståelser), du vil ha samme risken med ett K&N innsatsfilter som ett konfilter filter ang olje. Men dette er ikke noe problem man er nøye og forsiktig med inn-oljingen etter rens. Hva støv anngår så er den orginale luftfilterboksen litt bedre skjermet for støv enn ett konfilter, men ett innsatsfilter vil ikke gi noen merkbar effektøkning da det fortsatt er en del begrensinger i flow med luftfilterboksen. Om dere er ute etter effekt så finn noe annet for innsatsfilter/konfilter gir ingen effektøkning annet enn at ett konfilter i beste fall kan gi litt bedre respons. Husk bare att ett konfilter uten varmeskjold vil gi dårligere effekt da det vil trekke inn varm luft fra motor rommet. Om det er litt mer motorlyd dere er ute etter så er ikke innsatsfilter veien å gå da lyden uansett dør bort i luftfilterboksen. Da er konfilter eneste vei å gå.
joachim sørlie Skrevet November 11, 2010 Forfatter Skrevet November 11, 2010 tror vi heller bare dropper hele filteret, virker som det ikke er bare bare.. har du noen tips bare for og øke effekten litt? chip foreksempel.. men sykt bra og forståelig svar du kom med
Dekkbrenneren Skrevet November 11, 2010 Skrevet November 11, 2010 Grunnen til at lmm kan ryke er at du får ikke festet filteret kikkelig, trådene ryker pga risting. Så er bare å lage et feste Jeg har Pipercross filter, lager ganske bra lyd men trolig nærmere 0% i effektøkning, kun bra lyd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå