hagenrj Skrevet November 11, 2010 Skrevet November 11, 2010 er det ulovelig med xenon i fjernlysene når det er aut.høydejustering på løktene ?
Stoppie_Master Skrevet November 12, 2010 Skrevet November 12, 2010 Nja, har du xenon i nærlysene... Så har du vell en sjanse til å få det godkjent? Skal jo være godkjent reflektor også. Er ikke så dumt å ringe biltilsynet og spørre en på teknisk.
tonyku Skrevet November 12, 2010 Skrevet November 12, 2010 I fjernlys trenger du ikke auto-høydejustering og lyktespylere sånn som i nærlys.
HMW Skrevet November 12, 2010 Skrevet November 12, 2010 Det er ikke godkjent med mindre bilen OG lykta på bilen er godkjent med dette. Samtidig må "kitet" du setter inn være godkjent både til bruk og til bilen... Enkelt svar : NEI. Det er ikke godkjent og jeg tviler sterkt på at noen trafikkstasjon vil skrive dette i vognkortet ditt. Isåfall blir det siste gangen han gjør det for noen. Men det å bruke det i langlysa er ihvertfall bedre enn å sette det i nærlys og tåkelys som sprer lyset helt på trynet etterpå
Dan Skrevet November 12, 2010 Skrevet November 12, 2010 Det er ikke godkjent pga reflektorene er beregnet for halogen og ikke xenon.
tonyku Skrevet November 12, 2010 Skrevet November 12, 2010 Det er ikke godkjent pga reflektorene er beregnet for halogen og ikke xenon. Xenon varmer mindre enn halogen så tviler på at det har så mye å si. Volvo og mercedes har brukt xenon med reflektor i flere år.....Før dem nå gikk over til Linser... Dette har vært diskutert en millon ganger før. Jeg har aldri fått anmerkning ved bruk av Xenon i fjernlys på noen eu-kontroller/naftester eller eu hos biltilsyn,
HMW Skrevet November 12, 2010 Skrevet November 12, 2010 Har ikke noe med varmen å gjøre! Er snakk om spredning av lys..
tonyku Skrevet November 12, 2010 Skrevet November 12, 2010 Har ikke noe med varmen å gjøre! Er snakk om spredning av lys.. Da spiller det vell ingen rolle, fjernlysene skal av uansett når man møter en annen bil. Problem løst. Monter xenon i fjernlysene du hagenjr
Dan Skrevet November 12, 2010 Skrevet November 12, 2010 Har som sagt ikke med varmen å gjøre eller høydejustering og lyktespyler, men KUN det faktum at reflektorene er beregnet på halogenpærer. Teit, ja, men sånn er det! Var på et lokalt verksted tidligere i sommer og en mekaniker tittet under panseret og bemerket i forbifarten at jeg måtte fjerne ballastene til fjernlysene før EU-kontroll. Det aktuelle verkstedet hadde nylig vært på kurs hos biltilsynet og fått beskjed om å stramme inn på akkurat dette, så det gir nå 2-er feil. Han var prinsipielt enig med mine argumenter for ettermontert xenon i fjernlys, men regler er regler. Det er selvfølgelig opp til hver enkelt om man vil risikere dette.
nitrox111 Skrevet November 12, 2010 Skrevet November 12, 2010 Har ikke noe med varmen å gjøre! Er snakk om spredning av lys.. Da spiller det vell ingen rolle, fjernlysene skal av uansett når man møter en annen bil. Problem løst. Monter xenon i fjernlysene du hagenjr Ja du får dra på biltilsynet og argumentere med det der du da... Sikkert noen som blir med og spleise på en medalje og diplom til deg om du får endret REGLENE.
tonyku Skrevet November 13, 2010 Skrevet November 13, 2010 Har ikke noe med varmen å gjøre! Er snakk om spredning av lys.. Da spiller det vell ingen rolle, fjernlysene skal av uansett når man møter en annen bil. Problem løst. Monter xenon i fjernlysene du hagenjr Ja du får dra på biltilsynet og argumentere med det der du da... Sikkert noen som blir med og spleise på en medalje og diplom til deg om du får endret REGLENE. Okay jeg gir meg Alle har vell lov til å ta feil iblandt.
HMW Skrevet November 13, 2010 Skrevet November 13, 2010 Ingen som har sagt noe annet.. går du igjennom livet uten feil så kan man heller ikke stort
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå