Gå til innhold

Min nye e92 320d Le Mans Blå


CS
 Share

Anbefalte innlegg

Ny bil, ny tråd :D

Kjøpte meg en 320d for ca 2 mnd siden. Første dieselbil for min del. Bilen er en 2008 model 320d som er førstegangsregistrert i 2007. Planen var og finne en velutstyrt e92. Prøvekjørte både 320i og 320d. Valget falt da på en diesel. Ble også automat da jeg synes det passer best til diesel.

Litt info om bilen, utdrag fra utstyrslisten

- 320d 177hk

- ca 34 000km

- Farge: Lemans blå metalic

- M-pakke

- Automat

- 19" m-felger sommer

- 18" m-felger vinter

- Skinn

- Navi Pro

- Hifi System

- USB/audio interface

- Adaptive lys

- Elektrisk tilhengerfeste med stabilisator kontroll. Ganske tøft, trykker på en knapp i bagasjerommet så kommer det frem :)

- Regnsensor

- Lyspakke

- Speilpakke med innfellbarespeil og ryggefunksjon

- Oppbevaringspakke

- Multifunksjonsratt

- Cruisekontroll

- Klimakomfort frontrute

- Alarm

- Rullgardin i bakruten

- PDC foran/bak

+++

Har egentlig ikke så mange planer for bilen bortsett fra og holde den i perfekt stand. Eneste måtte være og eventuelt bytte ut eksospotten, da jeg ikke er noen fan av den ovalepotten som er. Tar ellers gjerne i mot tips til oppgraderinger.

Det som er gjort til nå er:

- Byttet nyrerene

- Lagt inn fotoboksvarsling på navien

Har kun noen få bilder til og begynne med, til jeg får tatt noen bedre.

l6qan57fsmolg5lbzopw.jpg

vzgfubvp8i8os5tla7fn.jpg

oabh6yr7mipppv4starg.jpg

j10r8bdecb6k10wvhazh.jpg

nu3mk5bkgz2wbqcummu0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på nattevakt nr 1 av 5 nå, så blir kort svar. Men du bør bruke det nederste bildet (nedenfra og opp bakfra) som avatar ;)

Flott bil. Kameraten min byttet nettopp inn sin E46 M3 til maken som din, bortsett fra at dette var 320i. Den har full pakke som du + m3 pakke fra fabrikk. Flotte biler, og dere har samme farge. Bilen hans har fått chippet og tilpasset noe småtteri så den har rundt 190 hk ca.

Men tror nok som du sier at din drar bedre enn forventet pga dreiemomentet, og det kommer fra begynnelsen av + at du har dreiemomentet når du tar forbikjøringer - så perfekt for norske forhold ;-)

Har kjørt mye 330d (E46) med 204 Hk og 400 Nm. Det er absolutt ingen kjedelig bil!

Venter spent på flere bilder! Interiør og slikt. Men det er jo feil årstid så du er mer enn unnskyldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interiørbilder kommer etterhvert. Tenkte jeg skulle fåt tatt noen fine vinterbilder når snøen har kommet. :D

Når det gjelder kjøreopplevelsen på denne kontra 325`en så er det to helt forskjellig biler. Kan prøve og skrive ned slik jeg har opplevd det til nå. Hadde begge bilene i ca 2 mnd, så da fikk jeg prøvd de litt omhverandre. Største forskjellen er at 325`en var bensin med manuellgir og den nye diesel med automat. 325`en innbyr til aktivkjøring og nøler ikke ett sekund med og få være på morroa, får fort litt horn i panna :twisted: . 320d innbyr mer til rolig crusing. Når der gjelder komfort så er det litt bedre komfort i e92 enn e46. Det er en god del mindre støy inni bilen. 325`en var en Clubsport med 25kg mindre støyisolasjon i bilen enn en standard 325, det kan jo ha en innvirkning på støyen. Forskjellen på komfort biten er større mellom e36 og e46.

Når det kommer til aktiv kjøring på svingetelandevei, så har man følelsen av at begge bilene ligger limt til veien. I svingene merker man at e46 krenger en god del mer enn e92. Dermed føles 325`en mer dramatisk i svingene. Med e92`en kan man holde større fart i svingene uten at det føles så dramatisk. Men det er noe spesielt med e46, rett og slett en morsom bil og kjøre. Vinduet nede og gi på ut av en sving, ingen ting som slår en 6`er på det :). Som konklusjon på kjøring på landevei så er e46 mer morsom og kjøre. Men e92`en er ikke kjedlig, hakket mer morro med den gamle.

Når det kommer til dagligbruk og bykjøring, så er det utentvil den nye som er best. Føles raskere til daglig bruk, mye pga dreiemomentet på lavt turtall. Noe som det blir mye av til daglig. Ikke ofte jeg er ute på svingetelandevei. Går stort sett i bytrafikk- og motorveikjøring. På den nye har man også litt mer og leke seg med, idrive med alt det fører med seg :)

Som konklusjon kan jeg si at en e92 er en vesentlig bedre bil på stort sett alle områder. Bortsett fra lydbilde og karakteristikken til en 6`er motor. Så en e92 med 6`er må være det optimale.

Clubsporten var en fantastisk bil å kjøre og eie, så kommer til og savne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, flott venter spent på bilder :)

Jeg kjenner meg igjen i alt du sier om forskjellene mellom de 2 karosseriene.

Og uten tvil så var de 25kg isolasjon som var fjernet et pluss når det gjaldt lyd..

Må si det var noe av det morsomste jeg også opplevde - landevei og svingete - vinduene nede - og dra på.. sprek lyd i Simmons effektanlegg ^^

Nå hadde jeg SMG så var vel kanskje hakket mindre morsomt å leke med - men det er fordeler der også.. som launch control :P ikke like rått som på E46 M3, men fortsatt veldig moro :D

Jeg skjønner godt at diesel er mer praktisk - og det er kun lukten og traktorlyden som skremmer meg bort.. Ellers hadde jeg lett valgt det samme som deg..

Jeg også har lyst på 335, men vet ikke om automat er tingen for meg.. komfort ja, men kjedelig når du vil ha det litt ekstra gøy. Får se hva 335 koster om 1-2 år.. om jeg klarer å vente så lenge.. 325'n er ihvertfall ikke ekstrem på prisen..

Men E92 frister - selv om jeg kjenner meg igjen angående E46 og sportslighet. Men krenging er aldri et pluss. Elsker biler som er limt til veien, uten krenging - slik min A4 har nå.. ikke fornøyd sånn sett.

Men måtte finne noe med 4WD som var nytt - og med riktig utstyr - dessverre lite å hente av BMW der i gården i Norge.

Har du noen kjennskap til xDrive ?

Og iDrive er også nytt for meg, hva er greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg at SMG var morro. Før jeg kjøpte clubsporten skulle jeg dra og se på en 325ci med SMG. Det var ikke en clubsport, men den ble solgt dagen før jeg skulle se på den. Så fikk aldri prøvd SMG kassen.

Grunnen til at jeg endte opp med diesel nå er at jeg synes den var mye bedre en 170hk bensin. Skulle jeg ha kjøpt e92 325i med tilsvarende utstyrsnivå og kjørelengde måtte jeg ha gått opp ca 100k på prisen, noe som ikke var aktuelt i denne omgangen. Så vi får heller drømme om 335i/xi, hehe. Jeg har ikke merket noe diesellukt i min bil, merker også kun diesellyden på tomgang. Du får prøve en 320d, så blir du sikkert positivt overrasket.

Har litt kjennskap til xdrive. Faren min har en 2009 320xdrive som kun har gått 3000km :) Har bare prøvd den på sommerføre tilnå. Den føles helt nøytral i svingene. Så kan si det sånn at jeg gleder meg som en liten unge til vi skal teste den på vinterføre.

På Idriven har man GPS, styrer alt av innstillinger til bilen, alt fra og velge om du vil at dørene automatisk skal låse når du begynner og kjøre, oljenivå på motor etc. Samt helt overlegen radio/musikkstyring. Bare og koble til iphone/mp3spiller/minnepenn med musikk. Du får da all musikk oversiktlig på skjermen. Genialt. Kobler du til telefon via bluetooth får du hele adresselisten på skjermen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig bil i nyyydelig farge!!! :applause:

Forventer noen skikkelige rims til våren :D

Takk for det :D Hadde egentlig ikke tenkt på nye felger. Synes 19" er ganske så fine. Tar gjerne i mot evt. forslag til nye felger. Skulle egentlig ikke kjøpe nye felger til forrige bil heller, men ble nye alikevel, hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig bil i nyyydelig farge!!! :applause:

Forventer noen skikkelige rims til våren :D

Takk for det :D Hadde egentlig ikke tenkt på nye felger. Synes 19" er ganske så fine. Tar gjerne i mot evt. forslag til nye felger. Skulle egentlig ikke kjøpe nye felger til forrige bil heller, men ble nye alikevel, hehe ;)

Skal komme med tips etterhvert. Enig i at 19 er fint. Jeg har 20 på audien. Det er enda penere, men noe mindre praktisk - men jeg har faktisk like mye gummi på dem som jeg ville hatt på 19 tommere.. så bilen er høyere med sommerhjul enn vinter :P

Skal svare på den andre posten etterpå - nettopp våknet etter nattevakt nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg at SMG var morro. Før jeg kjøpte clubsporten skulle jeg dra og se på en 325ci med SMG. Det var ikke en clubsport, men den ble solgt dagen før jeg skulle se på den. Så fikk aldri prøvd SMG kassen.

Grunnen til at jeg endte opp med diesel nå er at jeg synes den var mye bedre en 170hk bensin. Skulle jeg ha kjøpt e92 325i med tilsvarende utstyrsnivå og kjørelengde måtte jeg ha gått opp ca 100k på prisen, noe som ikke var aktuelt i denne omgangen. Så vi får heller drømme om 335i/xi, hehe. Jeg har ikke merket noe diesellukt i min bil, merker også kun diesellyden på tomgang. Du får prøve en 320d, så blir du sikkert positivt overrasket.

Har litt kjennskap til xdrive. Faren min har en 2009 320xdrive som kun har gått 3000km :) Har bare prøvd den på sommerføre tilnå. Den føles helt nøytral i svingene. Så kan si det sånn at jeg gleder meg som en liten unge til vi skal teste den på vinterføre.

På Idriven har man GPS, styrer alt av innstillinger til bilen, alt fra og velge om du vil at dørene automatisk skal låse når du begynner og kjøre, oljenivå på motor etc. Samt helt overlegen radio/musikkstyring. Bare og koble til iphone/mp3spiller/minnepenn med musikk. Du får da all musikk oversiktlig på skjermen. Genialt. Kobler du til telefon via bluetooth får du hele adresselisten på skjermen :)

Jeg prøvekjørte en 330i E46 Clubsport Estorillblå før jeg kjøpte 325'n med SMG og Clubsport.

Manuell var ikke like spennende den gang, hadde vel valgt annerledes idag tror jeg. Manuell gir deg en kjøreglede du ikke finner annensteds.

Nei, jeg forstår godt at du valgte diesel sånn, men det var derfor jeg havnet på audi i denne omgang, fordi jeg ønsket 4WD og har hørt litt ymse om at firehjulstrekken til BMW ikke er på langt nær like bra som Audi sin.

Genialt med iDrive da. Savner tilkoblinger for musikk i bilen min. Synes sånt er et must, men koster så mye å bytte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...