E-39 Skrevet November 13, 2010 Skrevet November 13, 2010 Hei. Jeg skal montere større innsugsspjeld og Asp spjeld på 520`n,men har tenkt til å polere litt på de først. Har lest at noen polerer spjeld,innsug osv. Er det noen som vet hva slags polish som blir brukt til dette?
Olelink Skrevet November 13, 2010 Skrevet November 13, 2010 Aldri hørt noen polere noe sånn på den måten du tenker på. Vanligvis når man "polerer" innsugsdeler eller ennå vanligere, innsug og utblås kanalene i motortopper så bruker man slipemaskin for å ta kvasse kanter o.l. Videre er det høyst diskutert om man tjener noe på å fin pusse overflater som er ruglete. Lufta får nemmelig likså god fart om overflaten er ruglete da små mengder luft legger seg i disse fordypningene "ruller" hovedstrømmen over disse og får ekstra god fart av det. Men å polere gass-spjeld og lignende deler med polish, det har jeg ingen tro på. Så lenge de er rene og pene gjør de jobben sin.
E-39 Skrevet November 13, 2010 Forfatter Skrevet November 13, 2010 Har allerede kjøpt inn delene,så da blir det nok ingen porting av det. Er det da den kanten som er bak spjeldet og inn mot manifolden som blir portet? Porting av innsug/utblås i topplokket utføres med fres etter det jeg har lest. Har lest noen bilforumer/blader og der står det at de har polert innsugsspjeld og innsugsmanifold for å få en glattere overflate. Rent teoretisk vil det jo bety at luftmassen vil strømme lettere inn,men om det hjelper er en annen sak.
RaymondJ Skrevet November 13, 2010 Skrevet November 13, 2010 Dette har vært omdiskutert siden tidenes morgen, husker vi diskuterte dette heftig i mopedtiden. Men har i alle år hørt at det er bedre å ha en litt ru overflate, kan vel sammenligne det med regattaseilbåter og konkurransesvømmedrakter som har microporeoverflater. Det du KAN tjene noe på er jevne ut radier, skarpe kanter og slikt. Men tror neppe du vil tjene noe merkbart på dette. Vil tro at en slik moderne motor som vi har er ganske optimalisert fra fabrikk med tanke på innsugskanaler og slikt. En annen viktig ting du kan lese deg opp på på bilen din for å få ut så mye effekt som mulig, er at Vanose er i orden. Søk på Vanos her på forumet, og sjekk ut: http://www.beisansystems.com/
E-39 Skrevet November 13, 2010 Forfatter Skrevet November 13, 2010 Takker for interessant innlegg Raymond! Skulle nok ha sjekket Vanosen,men det er avansert skruing for meg... Det koster vel en del å få det sjekka og eventuellt bytta på et Bmw verksted?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå