leif harald Skrevet November 25, 2010 Skrevet November 25, 2010 Hallo, nå er tomta i boks så skal til og bygge garasje om noen månder sikkert så hadde det vært kjekt med litt tips og råd. Tar gjerne imot bilder eller tegninger. Størrelsen jeg ser får meg en e dyp dobbelgarasje. må være plass og høyde til løftebukk. å det må være plass til arbeidsbenk osv Her er liksom en oversikt over hvordan jeg har lyst å ha den, men tips? dobbel eller enkel garasjeport? røde er biler og grønn er arbeidsbenk
SSM Skrevet November 25, 2010 Skrevet November 25, 2010 Når jeg/pappa byggde den jeg/han bruker, så fant jeg noe kult akuratt etter vi hadde støpt gulvet....Såg en som hadde basseng lys i gulvet, DET var genialt! Så om du får til noe slikt så er det mitt beste tips. -Ha også masse stikk, jeg har 2x4 over arbeidsbenken, 2x2 i taket og 2x2 på sidevegg. Savner et 2x2 mellom portene og et 2x2 midt i taket. -Tette porter er også fordel. Vask med varmt vanns bereder, jeg har en liten isolert 30l "reise" bereder. -Data med internett så du kan høre på musikk og ha tilgang til Youtube og Spotify når du skal ha fest i garasjen. -Fall på gulvet, vi har 1cm fall pr meter. -Isolert gulv med 10cm plate eller mer for den del -Isolerte vegger med lyse plater innveidg, vi har Huntonitt og gips i tak -MASSE lys, får aldrig nok lys. Jeg har 5 dobble armatur med 36w rør kjøpt på Jula, men transformatorene i de bråker en del. Jeg savner litt mer lys over benken og på siden av bilen. Optimalt så skulle man kanskje hatt et par armatur som står skrått. Mønet på garasjen har vi slik at all snøen faller ned forran portene om vinteren, derfor må man ha slik snø stopper. Grunnen til at vi ha mønet den veien er at da har du en liten utstikker som "hindrer" at det regner inn i garasjen om du skulle ha porten åpen en dag. Tror den er 50 eller 60cm den utstikkeren, har 4 lys i den også. Ventiler rett over gulvet og to på loftet, om du skal ha loft. Vi har 4 ventiler nede og to oppe, har også dør og 3 vindu. Kommer ikke på noe mer i farten
leif harald Skrevet November 25, 2010 Forfatter Skrevet November 25, 2010 Når jeg/pappa byggde den jeg/han bruker, så fant jeg noe kult akuratt etter vi hadde støpt gulvet....Såg en som hadde basseng lys i gulvet, DET var genialt! Så om du får til noe slikt så er det mitt beste tips.-Ha også masse stikk, jeg har 2x4 over arbeidsbenken, 2x2 i taket og 2x2 på sidevegg. Savner et 2x2 mellom portene og et 2x2 midt i taket. -Tette porter er også fordel. Vask med varmt vanns bereder, jeg har en liten isolert 30l "reise" bereder. -Data med internett så du kan høre på musikk og ha tilgang til Youtube og Spotify når du skal ha fest i garasjen. -Fall på gulvet, vi har 1cm fall pr meter. -Isolert gulv med 10cm plate eller mer for den del -Isolerte vegger med lyse plater innveidg, vi har Huntonitt og gips i tak -MASSE lys, får aldrig nok lys. Jeg har 5 dobble armatur med 36w rør kjøpt på Jula, men transformatorene i de bråker en del. Jeg savner litt mer lys over benken og på siden av bilen. Optimalt så skulle man kanskje hatt et par armatur som står skrått. Mønet på garasjen har vi slik at all snøen faller ned forran portene om vinteren, derfor må man ha slik snø stopper. Grunnen til at vi ha mønet den veien er at da har du en liten utstikker som "hindrer" at det regner inn i garasjen om du skulle ha porten åpen en dag. Tror den er 50 eller 60cm den utstikkeren, har 4 lys i den også. Ventiler rett over gulvet og to på loftet, om du skal ha loft. Vi har 4 ventiler nede og to oppe, har også dør og 3 vindu. Kommer ikke på noe mer i farten Se her ja, va ein del kjekke tips. Det med lys i gulve har eg o tenkt på, ska ha fliser på gulve så da går det jo ann og felle de ned ilag med flisene sånn at det ser bra ut også. Mye stikk på veggene e altis greit å ha ja! Arbeidsbenken blir nokk spikra opp selv av noe massive materialer. Den skal være stor og god med mye plass å verktøytavler på veggen. ¨ Fall på gulvet er jo også greit å ha så er det plutselig mye lettere og kjekkere å vaske gulvet. Men halve garasjebygginga er jo faktisk verktøy å utstyr også så er kjekt å få litt orden på det også. Men skulle hatt en 2 søylers løftebukk som jeg kan kjøre lave biler på, tips noen? Har tenkt på å felle ned labbene i gulvet, men da må man ha de ståenes likt hver gang man senker bilen ned igjen får å treffe "nedfellingene" sine så det kan bli litt stress. Garasjeport da, se tøffest ut med en svær enkel, men er finere med 2
SSM Skrevet November 25, 2010 Skrevet November 25, 2010 Svær enkel port blir bare tull, da kan du liksom ikke bare lufte "litt" om du skjønner. Blir bare et gap så eg alt varmen ute. Angående bokken, så kan du jo lage en utsparing i gulvet slik at du har regulering på den. Så bare får du lagd noe alu plater som du har over der mens du kjører bilen på plass. Så heiser du opp og legger de på plass igjen slit at du ikke faller nedi dypet
destroyy Skrevet November 25, 2010 Skrevet November 25, 2010 Jeg ville lagt opp no slukerenne i garasjen også, greit å få vannet unna hvis det eventuelt skulle komme litt Også krok med no sofa og kylskap osv.... AVTREKKSVIFTE !!! et must når en sveiser....
leif harald Skrevet November 25, 2010 Forfatter Skrevet November 25, 2010 Sant det med varmen, men stor port ser mye grommere ut Ja går an og gjøre det sånn, men da blir det så jalla.vil ha et cleant gulv. Sluk eller bare noen små 30x30cm dreneringsrister som kan renne over til naboen må man ha. Å sofa krok er et must ja, derfår jeg vil lage den litt breiere en en valig dobbel sånn at det går ann å sette motorstativ, elefant, girkassejekk ++ på siden uten at det tar noe plass. Avtrekksvifte er også smart, men jeg kommer ikke til og ha en fast sveiseplass så da er det ikke vits, sveiseaparatet kommer nokk til og stå på stativet sitt med hjul og bli dratt rundt på gulvet under biler osv. stor og brei port ser jo mye grommere ut
destroyy Skrevet November 25, 2010 Skrevet November 25, 2010 Kan fortsatt ha ei avtrekksvifte merker jeg savner det når jeg sveiser i bilen nå.... må jo lufte innimellom så en ikke faller død om hehe
Mikael-B Skrevet November 25, 2010 Skrevet November 25, 2010 Har selv en garasje som er litt rart utformet, og på ene utgangen har vi en dobbel garasjeport. Personlig ser jeg ingen nytte av en dobbelport, mye enklere å bruke en litt stor enkel port Det jeg selv savner i min egen garasje er mer lys, som Larsen_racing sier; man får aldri nok lys i en garasje. Spesielt for oss som ikke har løftebukk er sidelys etterlengtet når man holder på med hjulhus, polering osv. osv.
leif harald Skrevet November 25, 2010 Forfatter Skrevet November 25, 2010 Kan fortsatt ha ei avtrekksvifte merker jeg savner det når jeg sveiser i bilen nå.... må jo lufte innimellom så en ikke faller død om hehe Sant det, får se hva det blir til Blir nokk mye planlegging før alt gjøres ferdig, hadde vært kjekt med H bjelke i taket også med løpekatt eller hva det heter med talje i. Har selv en garasje som er litt rart utformet, og på ene utgangen har vi en dobbel garasjeport.Personlig ser jeg ingen nytte av en dobbelport, mye enklere å bruke en litt stor enkel port Det jeg selv savner i min egen garasje er mer lys, som Larsen_racing sier; man får aldri nok lys i en garasje. Spesielt for oss som ikke har løftebukk er sidelys etterlengtet når man holder på med hjulhus, polering osv. osv. bilder? vært tøft med noen meter med denne garasjeinredninga http://translate.google.no/translate?hl ... am-Garage/ Her er bilder av en som blir noe alla sånn som jeg tenker, men arbeidsbenken må være til høyre . Må være breiere og litt lenger og høyde under taket der bukken skal være. Skulle vært 1 stor port her
leif harald Skrevet November 25, 2010 Forfatter Skrevet November 25, 2010 Har ikke bestemet meg får det, men ikke mer en 100. Skal få noen som har tegnepogram til og tegne alt opp med arbeidsbenker osv, da er det litt lettere og se hva plass jeg trenger. Men det blir nokk den løsningen med plass til 3 biler
e30 tic Skrevet November 25, 2010 Skrevet November 25, 2010 100 trodde du hadde leilighet eg, god plass te garasje då vertfal
leif harald Skrevet November 25, 2010 Forfatter Skrevet November 25, 2010 100 trodde du hadde leilighet eg, god plass te garasje då vertfal Ikke større en 100 står det, tror nokk det blir rundt 80 Ja har kjøpt leilighet, men skrev meg opp på tomter som netopp er ferdige. å der fikk jeg 1. valget mitt så det blir garasjebygging nå å husbygging når jeg får meg fast jobb
Spiritus Sancti Skrevet November 25, 2010 Skrevet November 25, 2010 Min har plass til 4 biler pluss jeg har hyller rundt på alle vegger. I venstre hjørne lengst unna porten har jeg høyt tak så det er plass til løftebukk. Og over de 3 andre bilene er det hems i taket. Jeg har en port. Isolert i tak, vegger og gulv. Jeg har panel i tak og på vegger, som er umalt. Dvs at hva som helst hvitmalt er bra å ha der. Har også akkurat montert 4 nye armaturer, inkl en stk på veggen ved løftebukken. Så nå har jeg 9 armaturer tilsammen. Noe som blei sykt bra. Hadde jeg bygd ny hadde jeg hatt lys i gulvet. Det er jo null jobb og lage, så det er jo ikke noe å lure på
Jørgen Lie Skrevet November 25, 2010 Skrevet November 25, 2010 Ang det med sveising osv så er jo greit med en flyttbar punktsuger kanskje?? Vi har en vifte (som ligner på en turbo faktisk) ombord i båten, med slange på i begge ender (som går i avtreksvifter i hus bl.a), som vi monterer på begge ender. Da kan vi lett flytte den rundt i båten om større sveisearbeid skal gjøres. Samme kan man jo gjøre i en garasje, for det er vel ikke alltid på arbeidsbenken det sveises, men gjerne på en bil etc. Kan jo da også lage ett hull i garasjen, med luke på, slik at du bare kan åpne den å stikke slangen ut gjennom, mens du drar den andre slangen der som arbeidet foregår
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå