Gå til innhold

Varm motor, kald luft.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Var ute å kjørte litt i sted, og merket plutselig at temperaturen inne i kupeen ble noe lavere, men tenkte ikke mer over dette. Etterhvert ble det såpass kaldt at jeg ble litt bekymret, og det var da jeg så at motortemp. hadde steget godt over 90, og tippet mot rødt.

Jeg sjekket kjapt at jeg hadde nok væske på radiator, noe jeg hadde.

La hånda mi på selve motoren, og den var kald.

Dette etter en tur på 65km, og en liten pause på 30 min før jeg skulle ut å kjøre igjen.

Er det så enkelt som at termostaten et gåen? Altså at den ikke åpner seg eller noe?

Vært greit med noen tips!:)

Skrevet

Mer et symptom på total sirkulasjons svikt. Altså vannpumpe eller alt for lite kjøleveske.

Hadde det hvert termostaten, så ville det nesten garantert funket tilsynelatende ok inne i coupe inntil motor ble så varmkjørt at den ville stoppet opp i denne kulden vi har nå.

Det jeg prøver og si, er at vannet internt i motor og varme apparat sirkulerer slik det skal uavhengig om termostaten ikke åpner, men når det blir for varmt i motor så vil det koke og komme såpass mye luft i systemet at det slutter og sirkulere grunnet det.

Skrevet

Hmm, har jo luftet systemet for ikke så lenge siden..:S

Noe annet som kan funke?

Og blir dette dyrt å fikse, hvis det er snakk pm vannpumpe e.l?

Skrevet

Var termostaten jeg tenkte på først også, men så snakket jeg med en på Møller Bil nå, og han mente at blandingen mellom vann og kjølevæske kunne være feil..

Altså, i sommer byttet jeg jo radiator, og prøvde med vann først.. Det kan jo ligge noe i dette?

Da blir jo ikke sirkulasjonen på topp heller akkurat :b

Skrevet

Høres ut som luft i systemet...evt gåen vannpumpe/ reim... eller termostat

ikke kjør med bilen om motor går såpass opp i temp....

Skrevet

Tipper at det er luft i systemet. Er litt "tricky" å lufte disse motorene. Men et termostat er jo billig og enkelt å skifte selv. Så jeg ville skiftet termostat og luftet systemet grundig. Da tipper jeg du vil få varme igjenn :-) Kan nærmest garantere det.

Skrevet

Men hvis jeg må bytte vannpumpe, så kan vel dette bli dyrt, eller?

Hehe, bilen står i garasjen nå ja .. Tar ikke sjansen på å kjøre når temp. stiger så fort og mye :P

Får vel prøve med termostat først, evt. lufte og bytte kjølevæske :)

Håper jeg slipper unna bytting av pumpe osv :S

Skrevet

Pumpe koster type 1000 kr. ca. og er uansett lurt og bytte når du først er i gang med termostatbytte spør du meg.

Smal sak og bytte, og frostveske må du ha likevel når du skal til med termostaten.

Skrevet

Var vannpumpen som var gåen, pluss at kjølevæska var god for -20 eller noe..

Fikk tak i vannpumpe gjennom de som hadde bilen på sjekk for 800,-, så slapp vel billig unna der..

Men siden jeg av natur er lat når det gjelder å skru selv, så satt jeg bort dette.

Er det mye med 4000,- for bytte av vannpumpe og reim på dynamo? Da mener jeg 4000,- totalt, altså ink. pumpe og reim..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...