espulus Skrevet November 28, 2010 Skrevet November 28, 2010 Var ute å kjørte litt i sted, og merket plutselig at temperaturen inne i kupeen ble noe lavere, men tenkte ikke mer over dette. Etterhvert ble det såpass kaldt at jeg ble litt bekymret, og det var da jeg så at motortemp. hadde steget godt over 90, og tippet mot rødt. Jeg sjekket kjapt at jeg hadde nok væske på radiator, noe jeg hadde. La hånda mi på selve motoren, og den var kald. Dette etter en tur på 65km, og en liten pause på 30 min før jeg skulle ut å kjøre igjen. Er det så enkelt som at termostaten et gåen? Altså at den ikke åpner seg eller noe? Vært greit med noen tips!
Ballder Skrevet November 28, 2010 Skrevet November 28, 2010 Mer et symptom på total sirkulasjons svikt. Altså vannpumpe eller alt for lite kjøleveske. Hadde det hvert termostaten, så ville det nesten garantert funket tilsynelatende ok inne i coupe inntil motor ble så varmkjørt at den ville stoppet opp i denne kulden vi har nå. Det jeg prøver og si, er at vannet internt i motor og varme apparat sirkulerer slik det skal uavhengig om termostaten ikke åpner, men når det blir for varmt i motor så vil det koke og komme såpass mye luft i systemet at det slutter og sirkulere grunnet det.
toffe92 Skrevet November 28, 2010 Skrevet November 28, 2010 luft systemet ditt hjelper garantert, ligger guide her på bimmers tenker jeg
espulus Skrevet November 28, 2010 Forfatter Skrevet November 28, 2010 Hmm, har jo luftet systemet for ikke så lenge siden..:S Noe annet som kan funke? Og blir dette dyrt å fikse, hvis det er snakk pm vannpumpe e.l?
Bimma /// Skrevet November 28, 2010 Skrevet November 28, 2010 Termostat gjer nok susen her eventuelt att det ikkj sirkulerer i radiator ..
espulus Skrevet November 28, 2010 Forfatter Skrevet November 28, 2010 Var termostaten jeg tenkte på først også, men så snakket jeg med en på Møller Bil nå, og han mente at blandingen mellom vann og kjølevæske kunne være feil.. Altså, i sommer byttet jeg jo radiator, og prøvde med vann først.. Det kan jo ligge noe i dette? Da blir jo ikke sirkulasjonen på topp heller akkurat :b
opasb Skrevet November 28, 2010 Skrevet November 28, 2010 Høres ut som luft i systemet...evt gåen vannpumpe/ reim... eller termostat ikke kjør med bilen om motor går såpass opp i temp....
øyvind bp Skrevet November 28, 2010 Skrevet November 28, 2010 Tipper at det er luft i systemet. Er litt "tricky" å lufte disse motorene. Men et termostat er jo billig og enkelt å skifte selv. Så jeg ville skiftet termostat og luftet systemet grundig. Da tipper jeg du vil få varme igjenn Kan nærmest garantere det.
espulus Skrevet November 28, 2010 Forfatter Skrevet November 28, 2010 Men hvis jeg må bytte vannpumpe, så kan vel dette bli dyrt, eller? Hehe, bilen står i garasjen nå ja .. Tar ikke sjansen på å kjøre når temp. stiger så fort og mye Får vel prøve med termostat først, evt. lufte og bytte kjølevæske Håper jeg slipper unna bytting av pumpe osv :S
Ballder Skrevet November 28, 2010 Skrevet November 28, 2010 Pumpe koster type 1000 kr. ca. og er uansett lurt og bytte når du først er i gang med termostatbytte spør du meg. Smal sak og bytte, og frostveske må du ha likevel når du skal til med termostaten.
toffe92 Skrevet November 28, 2010 Skrevet November 28, 2010 hvis radiatorslagene dine er oppblåst når motoren er varm, er det luft i systemet. hvis det slangene er steinharde liksom!
espulus Skrevet November 28, 2010 Forfatter Skrevet November 28, 2010 Bilen skal på Møller bil i morgen, på en liten sjekk, så får vel svaret da håper jeg!
Dekkbrenneren Skrevet November 28, 2010 Skrevet November 28, 2010 kjøp termostat og vannpumpe fra koed, koster ikke mye mer enn 1000 lappen ferdig levert på døra!
espulus Skrevet November 29, 2010 Forfatter Skrevet November 29, 2010 Var vannpumpen som var gåen, pluss at kjølevæska var god for -20 eller noe.. Fikk tak i vannpumpe gjennom de som hadde bilen på sjekk for 800,-, så slapp vel billig unna der.. Men siden jeg av natur er lat når det gjelder å skru selv, så satt jeg bort dette. Er det mye med 4000,- for bytte av vannpumpe og reim på dynamo? Da mener jeg 4000,- totalt, altså ink. pumpe og reim..?
øyvind bp Skrevet November 29, 2010 Skrevet November 29, 2010 Er vel en helt grei pris. Møller tar vel 1100 kr timen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå