Gå til innhold

ABS Sentral / Styringsenhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Akkurat gått til innkjøp av en utrolig velholdt 99' 520i sedan.

Denne bilen ble solgt med en defekt ABS-sentral som må byttes for å få ting til å fungere som de skal igjen.

Forrige eier hadde hatt bilen til et verksted som hadde diagnostisert feilen, og de mente sensorer skulle være i orden, men at styringsenheten ikke ga noe respons.

Slik det er nå lyser ABS og antispinn-lampene, mens speedo og cruisecontrol fungerer av og på ettersom hvor kald/varm bilen er.a

Har kontaktet bmw verksted og de skulle ha rundt 7000 for delen + jobb, altså rundt 8000 kr.

Ser det er et svenskt firma som reparerer disse enhetene, såvidt jeg har skjønt for rundt 2000 kr.

(http://innosund.com/content/view/17/52/)

Spørsmålet mitt er: Kan jeg kjøpe en abs-sentral fra en annen brukt 5-serie? Må dette evt være en 1999 520 eller er enheten lik på forskjellige årsmodeller og motorstr?

Noen som har et forslag til en rimelig og grei løsning :)?

Savner abs og antispinn litt på glatta :P

Skrevet

Ville prøvd og byttet abs sensor på venstre side bak først!

Denne er også giver til speedo, og cruise control funker heller ikke dersom speedo er dødt.

Regner med at du ser tegninga her nå.

Og vær så snill og hold tråden oppdatert inntil feielen er rettet og gi oss info om hva som var galt.

Mange, altfor mange tråder som aldri blir "oppklart" her inne.

Skrevet
Og dersom du vil skifte den selv, kan du kjøpe delen av meg for 1000kr ;)

Hvis det kun er snakk om å skru ut den gamle enheten og bytte den ut med den jeg kjøper av deg og det ordner alt then no doubt!

• 1 month later...
Skrevet

Update!

Fikk ny styreenhet tilbake fra Sverige for et par dager siden og satte den inn i håp om at alt skulle fungere.

Speedometer/cruise control/trippteller fungerer nå igjen!

ABS og ASC varsellampene lyser fortsatt og jeg har ikke antispinn eller abs pr nå.

Mistenker at det er en eller flere abs-sensorer som er gåene da jeg mener å ha lest at speedometeret kun er avhengig av venstre sensor bak for å fungere.

Hva skal jeg gjøre nå?

Hvordan finne ut hvilke/hvilken sensor som må byttes?

Kan det være noe annet som er feil?

(Styreenheten skulle i følge det svenske firmaet være nøye sjekket og ok)

Skrevet

Tenkte jeg skulle gjøre det. Det kostet visst rundt 600-700 kr på verksted.

Men har hørt at man kan måle hvilken sensor som er gåen med multimeter også?

Noen som har gjort dette før?

Skrevet

Det går fint.

Det du gjør er å stille inn multimeteret på Ohm og måle direkte på kontaktene til Abs-sensorene.

For å måle utslag kan du rett og slett bare snurre hjulene rundt.

Jeg sitter ikke på de nøyaktige verdiene, men så lenge du får utslag tenker jeg det er nok.

Skrevet
Det går fint.

Det du gjør er å stille inn multimeteret på Ohm og måle direkte på kontaktene til Abs-sensorene.

For å måle utslag kan du rett og slett bare snurre hjulene rundt.

Jeg sitter ikke på de nøyaktige verdiene, men så lenge du får utslag tenker jeg det er nok.

Aha!

Det virker jo egentlig logisk!

Men du sier måle direkte på kontaktene. Tenker du på kontaktene på abs-styreenheten eller kontaktene der sensoren sitter rent fysisk? (beklager maset, men greit å være sikker :P)

Takk for hjelpen uansett!

Skrevet

Ikke noe mas, det. :wink:

Jeg tenker på kontaktene mellom styreenheten og selve sensoren.

På min E34 fant jeg de fremre kontaktene på hver sin side av motorrommet og de bakre på hver sin side under sitteputa til baksetet - er ikke helt sikker på hvordan det er på E39.

Det du kan gjøre er å følge ledningen fra sensoren og innover så finner du nok punktet der den deles - da er det bare å dra kontaktene fra hverandre.

Skrevet

Denne tråden henger jeg meg på. Fikk samma beskjed av et BMW verksted her på tirsdag. Jeg fikk plutselig problemer med at lampene lyste.

Tok turen raskt innom et BMW verksted for diagnose. Fikk beskjed om at ABS styreenheten var defekt. Men nå er lysene borte, men jeg holder en finger med i speillet, for jeg er ikke sikker på at problemet er borte. Bilen min er en 528i 99mod.

Hvor lang tide tok de å få styreenheten fra svergie.? Hvordan er tilstanden på bilen din nå, lyser lampene fortsatt.?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...