Talker Skrevet November 29, 2010 Skrevet November 29, 2010 Min nåværende e34 520i Touring er veeeldig slapp mtp styring og fjæring. Den svaier og duver som en gammel amerikaner I enkelte tilfeller kan det være behagelig, men noen ganger blir det litt vel mye. Kan være greit å kjøre over en fartsdump i litt hastighet uten at det er ubehaglig, men når bilen nesten når i bunn, og svaier opp og ned 3 ganger så er det litt for mye Regner med at en orginal slik bil ikke skal oppføre seg slik, så jeg får vel beskjed om at dempere må skiftes på EU-kontroll regner jeg med... Så da lurte jeg egentlig på hvilke alternativer jeg har. Men er (desverre) ikke interessert i å bruke mer penger enn nye orginale dempere koster. Har lite erfaringer med senking annet enn på noen saab'er og der ble hvertfall en bil med bilstein dempere og kn fjærer altfor stiv for meg. Bra kjøreegenskaper, men det gikk for mye på bekostning av komfort. Hvilke alternativer har jeg for å få en strammere og lavere bil, uten å drepe all komfort?
Kenni Skrevet November 29, 2010 Skrevet November 29, 2010 Selv på min 520IAT så har jeg billige dempere fra koed. Litt mykere enn orginale, men ikke noe å bry seg med synes jeg. Ikke når man ser på besparelsen i kroner og øre. Vedr senking så er det alt etter hvor mye du senker samt dekkprofil som gjøt at det går utover komforten. Men noe må du ofre skal du senke. Dekk med 35-40 profil og 35mm senk tror jeg ikke vil være så dårlig. Det ser bra ut også. Har kjørt en Audi S4 med 50mm senk og dekkprofil på 30. Dette var formye gocart og ikke god å kjøre i det hele tatt i hverdagen.
Talker Skrevet November 29, 2010 Forfatter Skrevet November 29, 2010 Nå vet jeg ikke hvordan orginale dempere som er helt i orden kjennes ut da. Vet heller ikke om en orginal 520i touring skal ha gode kjøreegenskaper, eller om den bare er høy, myk og full av komfort? Satser mest på det siste der. Men mykere enn orginalt vil jeg helst ikke ha. Heller noe som er litt hardere enn orginalt, og senker moderat. Nye dekk / felger må jeg vel finne meg også, siden jeg nå har orginalfelger av minste dimensjon. 15"? Dette i seg selv utgjør vel endel av mykheten på bilen nå. Men hvilke alternativer til en grei pris har jeg? Er det slik at de billigste settene ofte bare er steinharde, mens de dyrere er litt mer rafinert?
Talker Skrevet November 29, 2010 Forfatter Skrevet November 29, 2010 Har lest litt rundt nå, og fant en side som jeg fant veldig nyttig. Noen som kjenner seg igjen i det som står der? http://www.bmw4life.com/shocksSpringsGuide.htm Ser at Boge dempere and Vogtland fjærer kanskje er noe jeg kan gå for. Men er det sånn at Boge eller Sachs tilsvarer helt orginalt? Ellers virker Koni Sport dempere og Eibach fjærer evt. Koni Sport og H&R fristende pga. man kan justere demperne som man vil. Men noe dyrere da
øyvind bp Skrevet November 29, 2010 Skrevet November 29, 2010 Tror det er Sachs som er originalt. I alle fall på min e 34 touring. Men jeg har god erfaring med bilsteindempere og originale fjærer fra min forrige e34 sedan.
Talker Skrevet November 30, 2010 Forfatter Skrevet November 30, 2010 Kjenner man forskjell på en touring og en sedan når man kjører dem orginale? Eller er det igrunn helt lik bil med forlenget tak? Lurer på om erfaringer so gjelder for sedan kan overføres til touring også Når det gjelder Bilstein dempere, er ikke de litt stive? Og hvordan er det å kjøre med hardere dempere og orginale fjærer i forrhold til stivere og lavere fjærer med orginale dempere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå