Gå til innhold

Bytte av veivakselgiver på BMW 520ia 1997

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal bytte veivakselgiver, og har min Gör det själv-håndbok fra Haynes for hånden. Den er svensk, og derfor er det en del artige fremmedord jeg ikke helt forstår meg på. Noen spørsmål:

1. Jeg er rimelig sikker på at veivakselgiveren på min bil sitter over veivakselremskiva, men er allikevel litt usikker. Boka sier at den også kan sitte under startmoteren. Noen innspill her? Tror kanskje dette bildet stemmer med bilen min: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=10

Neste spørsmål tar utgangspunkt i at giveren sitter over veivakselremskiva:

2. Boka forteller om en banjobolt og oljematningsrør til VANOS justerenheten som skal løsnes. Jeg lurer på om det er noen av delene på dette bildet: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=15

3. Sist, men ikke minst: Noen som vet hva pokker en "lyftögla" er??? Skjønner at det er en krok av et eller annet slag. Hva med "kablagets styrkanal"?

På forhånd tusen takk!!

PS - Hvis det er noen som vet om en norsk beskrivelse av denne jobben, ville jeg være SVÆRT taknemlig :-)

Skrevet

Veivaksel-givern ser du lett ved svinghjulet når du åpner panseret og ser nedi. Bytta den på Min gamle 96 mod E39 for 2-3 mnd,er siden ;) Og ettersom du har 97 mod med M52 motor, så ligger den på samme plass. Det du trenger videre da, er å løsne plastikkdesklet over motor/innsug, Å skru ut oljefilter lokket (og selfølgelig filteret) for å komme bedre til. Sensoren er bytta på ca 10-15 min ;) Ikke no hokus pokus det der :)

Skrevet

Genialt! Takk for kjapt svar! Ser jo greit ut det der...

Trenger jeg ikke løsne på banjobolt og fjerne oljematningsrør da eller? Boka sier også at jeg må ta vekk en styrekanal til noen kabler ovenfor termostathuset... Også unødvendig?

Skrevet
Genialt! Takk for kjapt svar! Ser jo greit ut det der...

Trenger jeg ikke løsne på banjobolt og fjerne oljematningsrør da eller? Boka sier også at jeg må ta vekk en styrekanal til noen kabler ovenfor termostathuset... Også unødvendig?

Hmm Mulig du må løsne det ene røret til vanosen, for å få ut kabeln til den gamle sensoren. Men du ser det lett da du ser veivaksel sensoren. Da er det bare å følge ledningen til den andre enden der kontakten er under innsuget. kan være litt trangt der,Det er 2 kontakter der, den andre er til Kamaksel sensoren. Gruet meg litt til denne jobben jeg også før jeg gjorde det, for når jeg leste forklaringa så virka det som litt prakk, men ble overrasket over hvor enkelt det var, og jeg er ikke akkurat noe mekaniker ;)

Skrevet
Fantastisk! Det blir sikkert bare moro :-)

Har du noen erfaring med deler fra koed.no? Lurer på å kjøpe der i stedet for originalt... Det er jo halv pris!

Har ikke det desverre. Jeg kjøpte min sensor på GS, men jeg kjøpte ikke original BMW, Jeg kjøpte den som var "alternativ vare". var en del billigere, og den fungerte perfekt.

Skrevet

Da har jeg shoppa giver på Bilia. Kom på 1100 kroner. Uorginalt lå den på under halve prisen, men Koed.no anbefalte meg å kjøpe original del, da det har vært en del trøbbel med uoriginale givere til E39 (!)

I morgen har jeg verkstedtid hos svigerfar, da er det bare å brette opp erma. Jeg har lokalisert giveren, der hvor skruen skal festes, men den andre enden forsvinner ned i dypet bak slanger og drit. Noen tips på om pluggen er lett å komme til?

Skrevet

Du ser hvor kabelen og slangen går etter du har skrudd av det lille plastikk dekslet over motor/innsug. For å komme bedre til så må du som sagt ta ut oljefilter og lokk ;)

Skrevet

Da har jeg vært på "verkstedet". Vi begynte å demontere, og diskuterte underveis hvilke symptomer en gåen giver kan medføre. Da jeg kjørte diagnose, var det lite vann på bilen, og den har oppført seg ganske normalt etter at jeg fikk fylt på vann. Før jeg fylte hadde den en tendens til å kvæle seg ofte (til tross for automatgir), men etter at jeg fikk fylt på vann har den fungert ganske knirkefritt. Jeg venta med å skifte giveren, og brukte tida på en ABS-føler som også måtte skiftes.

Hvilke symptomer oppstår som følge av en gåen veivakselgiver?? Veldig spent på svaret her...

PS - Det skal nevnes at jeg måtte prøve ca. 50 ganger før jeg fikk start i morges - usikket om det var på grunn av kulda eller veivakselgiveren.

Skrevet

Skifta både veiv- og kamakselgiver nylig, har du store armer må du belage deg på å få det trangt og kanskje noen sår, selv med oljelokk/filter demontert :P

Pluggen til veivgiver er den som er nærmest torpedoveggen, ved siden av kamgiver.

Vil tro at "banjobolten" kan være nr. 12 på bildet som holder oljematingsrøret til vanos på plass, den må nok av for å få av giveren.

Symptomene jeg hadde var at bilen etter noen minutters kjøring plutselig "døde" et sekund, eller hvis jeg var i køkjøring så stoppet den. Den ble da tungstartet og gikk som en Volvo 240D på flybensin..

Skifta kamgiver først, kjørte litt med bilen men det var liten eller ingen forandring.

Nå er veivgiver skifta og det virker faktisk som om bilen har litt mer futt en før, den "dør" heller ikke lengre.

Da bilen var på diagnose ga det en "aktiv" feilmelding på kamgiver, og en inaktiv på veivgiver og LMM. LMM ville visst få feilkode når en av giverne var tatt kveld ifølge mekaniker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...