CrankShaft Skrevet Desember 2, 2010 Forfatter Skrevet Desember 2, 2010 Skifta både veiv- og kamakselgiver nylig, har du store armer må du belage deg på å få det trangt og kanskje noen sår, selv med oljelokk/filter demontert Pluggen til veivgiver er den som er nærmest torpedoveggen, ved siden av kamgiver. Vil tro at "banjobolten" kan være nr. 12 på bildet som holder oljematingsrøret til vanos på plass, den må nok av for å få av giveren. Symptomene jeg hadde var at bilen etter noen minutters kjøring plutselig "døde" et sekund, eller hvis jeg var i køkjøring så stoppet den. Den ble da tungstartet og gikk som en Volvo 240D på flybensin.. Skifta kamgiver først, kjørte litt med bilen men det var liten eller ingen forandring. Nå er veivgiver skifta og det virker faktisk som om bilen har litt mer futt en før, den "dør" heller ikke lengre. Da bilen var på diagnose ga det en "aktiv" feilmelding på kamgiver, og en inaktiv på veivgiver og LMM. LMM ville visst få feilkode når en av giverne var tatt kveld ifølge mekaniker. Takk for interessant, og meget relevant, svar. Luftmassemåleren ga lyd fra seg på diagnosen også, og symptomene du beskriver i forhold til kjøreegenskaper korresponderer godt med hva jeg har opplevd. Da er det bare å bestille verkstedtid hos svigerfar igjen! Jeg vegrer meg veldig for å gå på oljefilterlokket med skiftenøkkelen. Det er noe med metall mot plastikk og de 25 Nm som høres skummelt ut for en uerfaren hobbymekker. Noen tips her?
///Naitsirk Skrevet Desember 2, 2010 Skrevet Desember 2, 2010 Ja, kjøp deg 36mm pipe så slipper du å knote med å dra rundt plastikken 25Nm er en hånds handkraft, Ok veldig relativt men
CrankShaft Skrevet Desember 2, 2010 Forfatter Skrevet Desember 2, 2010 Høres lurt ut! Regner med svigerfar har noe ligganes. Forresten: Må jeg ikke ta vekk SOLENOID-switchen for å komme til giveren? Kan ikke helt skjønne at det er nok å ta vekk oljefilter og innsugdeksel...
Duplex Skrevet Desember 2, 2010 Skrevet Desember 2, 2010 Brukte forresten en oljefiltertang type med kjede for å skru av oljefilterlokket, fungerte meget bra ^^, Tror ikke jeg måtte fjerne Solenoid men er mulig jeg gjorde nettopp det.. Du trenger heller ikke fjerne innsuget for å komme til under der. Det er som nevnt trangt og mye føling for å få den i klipset, men absolutt gjennomførbart
bmwkizn Skrevet Desember 2, 2010 Skrevet Desember 2, 2010 Skjønner ikke hva den pæsinga er om å komme til kontakten? ja det er relativt trangt der, men har vert borti MYE trangere plasser når jeg har skrudd bil, Ingen "problem" å få inn hånda å ta ut kontakten, og jeg har ganske store never. Du blir nok overrasket over hvor enkelt det er når du først setter i gang Det ble jeg ihvertfall Og jeg hadde også samme symptomer på min E39 før jeg bytta Veivaksel-sensor..Den nykket og stoppet i eninga, ganske plagsomt kan du si. Men motorn ble som ny etter byttet
benger Skrevet Desember 3, 2010 Skrevet Desember 3, 2010 Skifta både veiv- og kamakselgiver nylig, har du store armer må du belage deg på å få det trangt og kanskje noen sår, selv med oljelokk/filter demontert Pluggen til veivgiver er den som er nærmest torpedoveggen, ved siden av kamgiver. Vil tro at "banjobolten" kan være nr. 12 på bildet som holder oljematingsrøret til vanos på plass, den må nok av for å få av giveren. Symptomene jeg hadde var at bilen etter noen minutters kjøring plutselig "døde" et sekund, eller hvis jeg var i køkjøring så stoppet den. Den ble da tungstartet og gikk som en Volvo 240D på flybensin.. Skifta kamgiver først, kjørte litt med bilen men det var liten eller ingen forandring. Nå er veivgiver skifta og det virker faktisk som om bilen har litt mer futt en før, den "dør" heller ikke lengre. Da bilen var på diagnose ga det en "aktiv" feilmelding på kamgiver, og en inaktiv på veivgiver og LMM. LMM ville visst få feilkode når en av giverne var tatt kveld ifølge mekaniker. Så da burde man egentlig bytte både kam og veivsensor når man først er i gang? Har samme symptomer med min 328ia. Noen dager går den perfekt, andre dager dør den plutselig og går som en dass. Har lest ut feilkoder, og da ble kam og veivsensoren nevnt. Men også hørt at om kamsensoren feiler, så trigger det en feilmelding på veivsensoren. Men det kan jeg ikke si for sikkert..
Duplex Skrevet Desember 3, 2010 Skrevet Desember 3, 2010 Det anbefales ja å bytte begge følerne når man er i gang. Fin plass til selve neven under innsuget men det er arma iallefall jeg sliter med å trøkke innover..
benger Skrevet Desember 3, 2010 Skrevet Desember 3, 2010 Da får jeg bestille veivsensoren og. Skal demontere innsuget uansett, pga bytte av veivhusventilasjon.
CrankShaft Skrevet Desember 5, 2010 Forfatter Skrevet Desember 5, 2010 Gentlemen, forvirringen er total. Jeg har nok fulgt for dårlig med i timen, for det jeg trodde var veivakselgiver på motoren, er åpenbart kamakselgiveren (se bilde). Driti ut. Jeg fjerna oljefilteret og solenoid-switch for å komme til skrua, og etter at jeg hadde tatt ut giveren fant jeg ut at det var feil giver jeg hadde demontert. Jeg merker at jeg uttrykker meg litt forvirrende her - for å oppklare; det er fortsatt VEIVakselgiveren jeg skal bytte. Etter å ha klødd meg litt i huet, undersøkte jeg om veivakselgiveren kunne være i enden av den andre kabelen man ser under pluggen på bildet over; jeg har jo sett at det står noen steder at både kam- og veivakselgiver sitter ca. samme sted. Men det som sitter i andre enden av kabelen som forsvinner inn til venstre ligner ikke på pluggen på den nye delen. I BMW-boka mi står det at veivakselgiveren sitter innunder startmotoren, og at den er tilgjengelig fra undersiden av bilen. Kan det være tilfellet her?? Jeg er seriøst i villrede, skjønner ingen ting... Demontert kamakselgiver (bak), og ny veivakselgiver (foran).
///Naitsirk Skrevet Desember 5, 2010 Skrevet Desember 5, 2010 På din motor sitten den ikke under starteren. Det er på nyere M52 fra og med 09/98 den sitter der. Din sitter ned mot svingningsdemperen under vannpumpa. Altså følg den ledningen som du først antok Hvordan du fikk deg til å tru at veivsensor satt i toppen syns jeg er noe snodig men
CrankShaft Skrevet Desember 5, 2010 Forfatter Skrevet Desember 5, 2010 Takk for svar! Fra og med 09/98 ja... Skjønner. Tør jeg spørre hvor man inhenter slike raffinerte opplysninger? Bra jobba Hva med den pluggen? Som sagt ligner den ikke pluggen på den nye, men det kan hende at det jeg ser med det blotte øyet er det BMW-boka kaller "kablagets styrkanal ovanför termostathuset framtill på motorn".
CrankShaft Skrevet Desember 5, 2010 Forfatter Skrevet Desember 5, 2010 Jeg så bildet ditt først nå!! Supert, veldig forklarende. Mange takk, tror jeg skal fikse det nå
///Naitsirk Skrevet Desember 5, 2010 Skrevet Desember 5, 2010 Jeg har demontert begge type motorer i atomer, så derfor jeg vet sånt Stemmer bra det boka sier..du ser det når du begynner med det
CrankShaft Skrevet Desember 5, 2010 Forfatter Skrevet Desember 5, 2010 Hehe, ok. Spenstig! Bildet ditt var et breakthrough i forståelsen av hvordan dette skal gjøres. Nå forstår jeg beskrivelsen i boka mye bedre Så takk takk takk! Det ser litt trangt ut når jeg skuler ned i motoren. Jeg må ha ut radiatoren for å få fiksa en lekkasje, så det er kanskje en gylden anledning til å komme litt bedre til på denne jobben. Noen tips på hvordan man får ut radiatoren? Vi prøvde å begynne med å ta opp vifteskjoldet, men det fikk vi ikke dratt opp fordi vifta sitter i veien for nedre del av skjoldet... Må man ha ut vifta eller? (vet vi er over på et annet topic her, men det er jo litt relevant...)
///Naitsirk Skrevet Desember 5, 2010 Skrevet Desember 5, 2010 Må ha av slurrevifta ja. Har selv gjort det uten å ta den av men det anbefales ikke om du villa ha dekslet ut like helt Jævla knot..hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå