Gå til innhold

98' E39 Motor/Kupe"varmer"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei gikk nylig i anskaffelse av en 528ia med 160 000km på telleren.

Masse utstyr inkl motor/kupe varmer som ikke vil varme bilen, hverken frostvesken eller kupeen.

Kan høre at den starter og går (ca 30min før den stopper) men temperaturen er uforandret.

Innvendinger, erfaringer og tips ønskes.

mvh joi.

Skrevet

Dette problemet har vært oppe til diskusjon mange ganger. Dette indikerer som oftest at termostaten er gåen. Denne koster rundt 2-300 hos koed.no. Skift den og luft systemet ditt skikkelig!

Skrevet

Slik jeg forstår problemet så er det vel heller en kupèvarmer som ikke fungerer ordentlig og ikke varmer opp bilen i seg selv? Selve bilen klarer vel å bli varm selv?

Skrevet
Dette problemet har vært oppe til diskusjon mange ganger. Dette indikerer som oftest at termostaten er gåen. Denne koster rundt 2-300 hos koed.no. Skift den og luft systemet ditt skikkelig!

Kunne du forklart hvor denne termostaten ligger og vise evt. link til den på koed?

Mange mange takk =)

Slik jeg forstår problemet så er det vel heller en kupèvarmer som ikke fungerer ordentlig og ikke varmer opp bilen i seg selv? Selve bilen klarer vel å bli varm selv?

Hverken kupe eller motorvarmer fungerer.

Bilen klarer å bli varm selv selvfølgelig, men hele poenget med motorvarmer er å spare den for kaldstart i ørten minus.

Skrevet

Det er ikke termostaten som er defekt, da hadde bilen gått varm og kokt. Er nok webastoen som har tatt kvelden. samme på min 2000mod e39. Reperasjon/utskifting av disse har jeg fått inntrykk av at fort kan bli svært kostbart, så jeg velger å la det være pga. at km-standen min nærmer seg 250k. Er flere tråder om dette med feilsøking og diagnose av disse her på forumet; søk litt rundt.

Skrevet

Hvis det er originalmontert Auxiliary heater (også kalt parkeringsvarmer) du har så varmer den ikke opp motoren noe særlig.

Derimot er cupèen min god og varm når jeg setter meg i bilen om morgenen. Motoren blir også fortere varm, men det er lite utslag på temperaturmåleren når jeg starter motoren. Det er cupèvarmer, ikke motorvarmer.

Forøvrig kan det være den elektriske sirkulasjonspumpen som er gåen. Noen mener det sitter egen sirkulasjonspumpe i varmeren, men jeg mener det er den samme som brukes til rest-varme funksjon i min bil. Du kan jo teste om rest-varme fungerer når motoren er varm?

EDIT: Sjekket i ETK, og der har webasto-enheten en egen sirkulasjonspumpe. Da nytter det ikke å feilsøke den via rest-varme.

Forøvrig koster den ca 3k hos GS.

Skrevet
Hei gikk nylig i anskaffelse av en 528ia med 160 000km på telleren.

Masse utstyr inkl motor/kupe varmer som ikke vil varme bilen, hverken frostvesken eller kupeen.

Kan høre at den starter og går (ca 30min før den stopper) men temperaturen er uforandret.

Innvendinger, erfaringer og tips ønskes.

mvh joi.

Tror nok at du har noe som heter Auxillary ventilation, som kun er luften utenfra som suges inn i kupeèn.

Det er ikke så veldig vanlig at bensin bilene har auxillary heating, som er en drivstoff brenner som varmer opp motoren og kupeèn.

Dette er mer beregnet for en kortere tur fra bilen. For eks en tur på et kjøpesenter eller lignende. Da kan du stille inn timeren så tar den restvarme fra motoren og varmer bilen innvendig. Men er motoren kald så er det self ingen hjelp. En fattigmanns webasto med andre ord.

Skrevet

Tror nok at du har noe som heter Auxillary ventilation, som kun er luften utenfra som suges inn i kupeèn.

Det er ikke så veldig vanlig at bensin bilene har auxillary heating, som er en drivstoff brenner som varmer opp motoren og kupeèn.

Dette er mer beregnet for en kortere tur fra bilen. For eks en tur på et kjøpesenter eller lignende. Da kan du stille inn timeren så tar den restvarme fra motoren og varmer bilen innvendig. Men er motoren kald så er det self ingen hjelp. En fattigmanns webasto med andre ord.

Nå tror jeg kanskje du blander litt med restvarme funksjonen.

Restvarme har egen knapp og ingen timer.

Auxiliary ventilation har timer via MID'en, men henter ikke restvarme.

Hvis trådstarter derimot har Auxiliary HEATING så kan du få opp valget HEIZ EIN på samme skjerm som timeren.

Skrevet

Nå tror jeg kanskje du blander litt med restvarme funksjonen.

Restvarme har egen knapp og ingen timer.

Auxiliary ventilation har timer via MID'en, men henter ikke restvarme.

Hvis trådstarter derimot har Auxiliary HEATING så kan du få opp valget HEIZ EIN på samme skjerm som timeren.

Jepp har nok lest litt feil her ja ](*,)

Skrevet

Fantastisk respons, alt som blir lært!

I lcden står det Aux. ventilation, kan noen oppsummere hva dette er?

Fungerer det som en full eller halvblods motorvarmer?

Skal ikke kupevarmer starte?

Skrevet

Aux. ventilation mener jeg er det samme som bensin-/dieselvarmer/ webasto. Dette er en egen enhet som bruker drivstoff for å varme opp kjølevæsken i kjøretøyet, samtidig som kupèvifta sviver forsiktig slik at man får en lunk i bilen og rutene tiner f.eks. før du skal på jobb. varmeren har en innebygget elektrisk sirkulasjonspumpe, som nevnt tidligere i tråden. denne sørger for at alt kjølevannet sirkulerer og blir varmet opp og man også får litt varme i motorblokka. Aux. ventilation aktiveres enten av forhåndsinnstilt timer i MID, eller direkte med fjernkontroll dersom man har dette. uansett sviver den i 30 min før den automatisk slår seg av. Den vil ikke starte dersom batterispenningen er lav, slik at man unngår strømmangel til å starte bilen. Det virker til at på mange biler (inkl. min egen e39) har disse webastoene en lei tendens til å slutte å virke etter noen år/ x antall km. Da er det ofte slik at timeren og hjernen fungerer, men brenneren tenner ikke. da vil vifta starte, men man får ingen varme. som beskrevet lenger oppe i tråden, kan også sirkulasjonspumpa ta kvelden med samme resultat. Når jeg kjøpte min bil, fikk jeg beskjed om at det var styringsenheten som var defekt, og at denne ikke var blitt skiftet pga. pris; ca 10 000+arbeidspenger. Det har jeg heller ikke tenkt å gjøre, så får klare meg uten.

PS. Aux. ventilation må ikke forveksles med hverken REST-varme eller latentvarme, da dette er helt andre ting. Ei heller med tradisjonell motorvarmer, som er et elektrisk varmeelement som man kobler til strømnettet hjemme.

Skrevet
Aux. ventilation mener jeg er det samme som bensin-/dieselvarmer/ webasto. Dette er en egen enhet som bruker drivstoff for å varme opp kjølevæsken i kjøretøyet, samtidig som kupèvifta sviver forsiktig slik at man får en lunk i bilen og rutene tiner f.eks. før du skal på jobb. varmeren har en innebygget elektrisk sirkulasjonspumpe, som nevnt tidligere i tråden. denne sørger for at alt kjølevannet sirkulerer og blir varmet opp og man også får litt varme i motorblokka. Aux. ventilation aktiveres enten av forhåndsinnstilt timer i MID, eller direkte med fjernkontroll dersom man har dette. uansett sviver den i 30 min før den automatisk slår seg av. Den vil ikke starte dersom batterispenningen er lav, slik at man unngår strømmangel til å starte bilen. Det virker til at på mange biler (inkl. min egen e39) har disse webastoene en lei tendens til å slutte å virke etter noen år/ x antall km. Da er det ofte slik at timeren og hjernen fungerer, men brenneren tenner ikke. da vil vifta starte, men man får ingen varme. som beskrevet lenger oppe i tråden, kan også sirkulasjonspumpa ta kvelden med samme resultat. Når jeg kjøpte min bil, fikk jeg beskjed om at det var styringsenheten som var defekt, og at denne ikke var blitt skiftet pga. pris; ca 10 000+arbeidspenger. Det har jeg heller ikke tenkt å gjøre, så får klare meg uten.

PS. Aux. ventilation må ikke forveksles med hverken REST-varme eller latentvarme, da dette er helt andre ting. Ei heller med tradisjonell motorvarmer, som er et elektrisk varmeelement som man kobler til strømnettet hjemme.

Aux. ventilation må heller ikke forveksles med Aux HEATING.

Beskrivelsen din av systemet er nøyaktig nok, men det du beskriver er Aux. Heating.

Aux. ventilation har ingen funksjon som gir varme.

Skrevet

Har noen istrukser for webasto: installering, delelister og noe til i pdf

Kan de legges på siden her?

Eller send meg mail skal jeg sende deg.

Skrevet

Aux. ventilation må heller ikke forveksles med Aux HEATING.

Beskrivelsen din av systemet er nøyaktig nok, men det du beskriver er Aux. Heating.

Aux. ventilation har ingen funksjon som gir varme.

Så var jeg like langt :P

Bavaria holder til like ved, får kjøre innom en dag.

Skrevet

Hvis du ikke kan velge varme på displayet, men kun ventilasjon, så har du ikke parkeringsvarmer.

Du kan også sjekke utstyrslisten til bilen for følgende linje:

536 AUXILIARY HEATING

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...