Gå til innhold

ikke trykk i kjølesystemet og dårlig varme i varmeapparat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

tappe bilen for vann/frostvæske i går og fylte på ny og lufta systemet, men varmeapparatet blåser kun varmt når jeg kjører, ikke når den står på tomgang/tusler i kø og ikke noe trykk i kjølesystemet

holder normal driftstempratur så ville ikke tro det er luft i kjølesystemet, noen forslag?

Skrevet

Ble den slik etter skifte av veske, så er det lufting som skal til, men var den slik fra før av også, så vil jeg sette en knapp på den elektriske sirkulasjons pumpen.

Den sitter under vannventilene i motorrommet, men er mest sannsynlig en enhet både ventiler og pumpe. Er det på min ihvertfall.

Ville tro du har en beskjeden lunk på tomgang dersom el pumpen er kaputt.

Du har vel restfunksjons knapp også. Kjør bilen varm, også stopper du den (av med tenning og la den forbli av) og trykker inn rest knappen.

Da skal det blåse varmt i apparatet ditt en god stund.

Blåser det kun kaldt etter noen få sekunder, så er garantert el pumpa gåen.

Kan i såfall prøve og kakke sånn små hardt på vannventilene (sitter på støtdempertårnet på høyre side inn mot motor) og se/føle/høre om pumpen subber igang igjen, men det er i såfall en kortvarig glede.

Skrevet

trykte på rest knappen, men lyste ikke i knappen, skal vel det?

istad etter og ha kjørt ca times tid kom det god og varm luft ut mens den stod på tomgang i ca 10min, også lot jeg den stå noen minutter på tomgang når jeg kom, kjørt ca 1,5 time da kom det plutselig kald luft

Skrevet

Jeg tror det kan være den elektriske pumpen altså, fordi min oppførte seg slik når det ble småkjølig ute i høst, og der er pumpa totalt død nå. Ja.. Jeg vet at pumpa mi er død, og ikke noe jeg tror.

Jeg vet ærlig talt ikke om den rest funksjonen er aktiv på alle bilene som har den knappen, men har funket i begge de to e39 jeg har hatt, og likedan i en 96 mod som en kompis har.

Min restfunksjon lyser opp og vifta blåser nå til tross for død pumpe, men blåser kun kaldt etter noen sekunder.

Den rest funksjonen føler på vanntemp og batterispenning også. Kan være ett snev av lav spenning i batteriet ditt som gjør at restfunksjonen ikke kobler inn også, men sånn umiddelbart rett etter en kjøretur så ville jeg ikke tro at det skulle være såpass lav spenning heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...