E-39 Skrevet Desember 3, 2010 Skrevet Desember 3, 2010 Ser på VAC tuning at de selger Større spjeld som da igjen har større sommerfugl. På den spjeldrekken til M3/M5 var de også portet. Det jeg lurer på er: De kantene som er i innsugsspjeldet føre sommerfuglen,er det de som blir portet?
winchester Skrevet Desember 3, 2010 Skrevet Desember 3, 2010 Man gjør hele åpningen større, og erstatter spjeldet med et som er større.
E-39 Skrevet Desember 3, 2010 Forfatter Skrevet Desember 3, 2010 Man gjør hele åpningen større, og erstatter spjeldet med et som er større. Så det hjelper lite å porte vekk de forhøyningene føre sommerfuglen?
winchester Skrevet Desember 3, 2010 Skrevet Desember 3, 2010 Man porter foran gasspjeldet, og bak. Men man går ikke for nært gasspjeldt bakfra av en uviss grunn jeg ikke har oppfattet. I fronten gjør de også kanten skarp som en kniv. Så må man hele tiden måle nøyaktigheten på diameteren for å få den lik, og tykkelsen på godset rundt om i spjeldet.
E-39 Skrevet Desember 3, 2010 Forfatter Skrevet Desember 3, 2010 Man porter foran gasspjeldet, og bak. Men man går ikke for nært gasspjeldt bakfra av en uviss grunn jeg ikke har oppfattet. I fronten gjør de også kanten skarp som en kniv. Så må man hele tiden måle nøyaktigheten på diameteren for å få den lik, og tykkelsen på godset rundt om i spjeldet. Takker for et utfyllende svar! Ikke noe jobb for meg med drill og metall freser med andre ord....
winchester Skrevet Desember 3, 2010 Skrevet Desember 3, 2010 Jo, det skal vel la seg gjøre. Finner vel mange DIY-er på dette på nettet skulle man tro, bare søk og se om du finner noe.
E-39 Skrevet Desember 4, 2010 Forfatter Skrevet Desember 4, 2010 hør med naitsirk her på forumet Takker Sendte han en pm.
E-39 Skrevet Desember 4, 2010 Forfatter Skrevet Desember 4, 2010 Jo, det skal vel la seg gjøre. Finner vel mange DIY-er på dette på nettet skulle man tro, bare søk og se om du finner noe. Så noen DIY-er og det var porting av noen spjeld til Amcars. Tolket det slik at kanter i spjeldet ble portet vekk,og slipt glatte. Det var også slipt en skarp egg på sommerfuglen mot luftinntaket for bedre flow. Det ble polert med metall polish etter sliping. Det stod ca 5-8 hk ekstra,men på en liten rekkesekser da...
winchester Skrevet Desember 4, 2010 Skrevet Desember 4, 2010 Ja, ujevnheter blir slipet bort, samt at man fjerner gods for å få mer luft inn. Har sett enkelte som sliper til pinnen i spjeldet på fronten, slik at det blir større åpning. Man får merkbart bedre gassrespons av dette har jeg hørt, så det er vel ikke den dyreste og dummeste oppgraderingen man gjør, spesielt ikke om man kombinerer det med endel andre modifikasjoner på motoren.
E-39 Skrevet Desember 4, 2010 Forfatter Skrevet Desember 4, 2010 Åssen spjeld er det snakk om? Det er et M52 spjeld som er orginalt. Tenkte å modifisere det litt.
E-39 Skrevet Desember 4, 2010 Forfatter Skrevet Desember 4, 2010 Ja, ujevnheter blir slipet bort, samt at man fjerner gods for å få mer luft inn. Har sett enkelte som sliper til pinnen i spjeldet på fronten, slik at det blir større åpning. Man får merkbart bedre gassrespons av dette har jeg hørt, så det er vel ikke den dyreste og dummeste oppgraderingen man gjør, spesielt ikke om man kombinerer det med endel andre modifikasjoner på motoren. Den er chippet,større Lmm,Pipercross elementfilter og har kjøpt grenrør hos Schmiedmann som en mekanikker skal bytte. Da gjelder det å ha tunga rett i munn,og ikke frese spjeldet i filler...
winchester Skrevet Desember 4, 2010 Skrevet Desember 4, 2010 Om det er en M52-motor du har, har du ikke vurdert å sette på M50 manifold? Du får betydelig mer krefter høyere opp i registeret, men du mister litt moment på lavt turtall, men dette kan du kompensere for ved å f.eks fjerne viften og sette inn elektrisk, samt kjøpe lettere reimhjul på veiva. Her ser du forskjellen på M52- og M50-innsuget. M52 har maks åpning på 45mm x 23mm. M50 har maks åpning på 55mm x 25mm, samt lengre runnere som gir betraktelig bedre flow.
E-39 Skrevet Desember 4, 2010 Forfatter Skrevet Desember 4, 2010 Om det er en M52-motor du har, har du ikke vurdert å sette på M50 manifold? Du får betydelig mer krefter høyere opp i registeret, men du mister litt moment på lavt turtall, men dette kan du kompensere for ved å f.eks fjerne viften og sette inn elektrisk, samt kjøpe lettere reimhjul på veiva.Her ser du forskjellen på M52- og M50-innsuget. M52 har maks åpning på 45mm x 23mm. M50 har maks åpning på 55mm x 25mm, samt lengre runnere som gir betraktelig bedre flow. Det er en M52 med enkelt Vanos. Har vurdert det innsuget du viser til M50b25. Jeg har tunet hos Ultimo,og ca 15 hk og 20nm mere. Har lest at ved å chippe vil det kompansere med tap av momentet på lavere turtall? Har slure vifte og en eletrisk vifte på den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå