Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig vanskelig å prise slike ting. Sponsing av busser/biler, enten det er rally, speedway, hestetransport e.l, blir ofte gjort med hjertet og som ren sponsing i form av at det betraktes mer som en gave enn at sponsoren ser noe forretningsmessig i sponsingen og ønsker avkastning på pengene. Da blir det egentlig å ta hva man kan få, og ofte kommer slike sponsormidler fra venner/bekjente og/eller andre med samme interesse. Prisen vil nok uansett måtte ses i sammenheng med hvor ofte bussen/bilen er på veien, hvor den står parkert, antall km i året etc. Dette har jo med hvor god eksponeringen av logo/budskapet er.

For å ta kort om den "profesjonelle" og tekniske prisingen av slike ting, så måles dette ofte i CPT (Cost Per Tusen). Det er en effektiv prising hvor man betaler for det antallet mennesker man får henvendt seg til. Uansett så vil CPT variere veldig fra media til media, på grunn av at oppmerksomhetsverdien varierer. Den høyeste CPT, altså den beste prisen, får man som regel i fagblad hvor man får henvendt seg til en unik gruppe med en spesifikk og definert interesse. En pris her vil fort ligge på 5-600,- kroner per tusen leser. I et blad, og særlig fagblad, er oppmerksomheten veldig høy fordi man bruker god tid på å lese bladet, og sjangsen for at annonsørene når fram med sitt budskap er derfor høy. Altså man leser hele bladet nøye og gjerne ofte, og man leser hele bladet inkludert annonsene.

I motsatt tilfellet, er oppmerksomhetsverdien på en buss/bil veldig lav. Dette fordi man ikke sitter og ser på den konkrete reklameplakaten/logoen, man blir bare eksponert for den. Hvis tusen personer ser bussen, så er det gjerne bare 1% som får med seg reklamebudskapet som står på den. En CPT på en buss/taxi/boards o.l ligger nok rundt 20-40 kroner, alt avhengig av hvordan man ser på det. Den som selger vil påstå det er mange som får med seg budskapet, mens kjøper ser litt annerledes på det. Her er det ofte et gap på grunn av at det er vanskelig å regne seg fram til hvor mange som faktisk ser en buss som kjører forbi, og enda vanskeligere; hvor mange fikk med seg reklameplakaten på bussen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...