Arban Skrevet Desember 9, 2010 Skrevet Desember 9, 2010 Har problemer med at motor ikke starter i det hele tatt når det er ca minus 10 grader ute, ligger det rundt null starter den, men bare på 4 syl. så etter den har stått å gått en liten stund på 4, så kommer den på alle 6.. hva kan dette være? Virker som den ikke får fuel, Når motor først er varm, da starter den fint.hva kan dette være?( men kan liksom ikke stå over natten, da det er bare helvette igjen) kan det være vassperle i fuel rail eller dyse?? eller vann i systemet i det store og hele? har også merket at den bare kutter tenningen på 5000rpm.. Noen som har en ide??
aottesen Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 Jeg slet med samme i fjor (M20B20). Nektet plent å starte. Stod frem til temperaturen nærmet seg 0-punktet hver gang gradestokken hadde vært under 10 blå. Endte opp med å kjøpe DEFA blokk-varmer som jeg brukte hver gang det var meldt bikkjekaldt på natten. Herregud så well spent de pengene var! Byttet dyser, plugger, pluggkabler, filtre, luftmengdemåler, tomgangsregulator, temperatursensorer (brun og blå), batteri, jordkabel, innsugsmanifoil(!), komplett topp(!), toppakning, toppdekselpakning, olje, fuelrail, alle vakuum-slanger ...og mye mye mer uten at det hjalp. (Det meste ble skiftet fordi toppen sprakk i fjor vår, men har slitt med kaldstart på bilen de siste tre årene, samt etter at alt ble skiftet). Hadde både gnist og bensin, og gasspjeld og spjeldet i tomgangsregulatoren flyttet seg fint. Så beklager. Jeg har ikke noe konkret svar til deg, utover at blokkvarmer er gull verdt på en aldrende M20-maskin på vinterstid. Men, jeg har en teori om at stempelringene kan slippe gjennom for mye kompressjon når de motorene blir for kalde. Prøv å føre en slange med olje inn i hvert av plugghullene, og fyll opp med noen centiliter med olje i hver sylinder, så kinner du noen sekunder og ser om det hjelper.
Arban Skrevet Desember 11, 2010 Forfatter Skrevet Desember 11, 2010 oooohhh.. det var drøyt, sånt er skikkelig artig... Her er det bare å overhale hele driten skjønner jeg, Få bort i mot alt nytt fra topp til bunn Får vel heller bli en DEFA da, er fine de! Takker for svar!
|Ole| Skrevet Desember 11, 2010 Skrevet Desember 11, 2010 Defa er fine saker heilt til det begynne å kødde seg, dette er merkelige greier. Eg har aldri hatt problem med kaltstart på E30 utenom når eg har kjørt med for store dyser pga turbo bygg. Aottesen: Er foresten ikkje luftMASSEmåler på E30 er mengdemåler Arban: Har du testa ein anna luftmengdemåler? Min E30 nr 2 kødda seg med å kjøre turtallsperre på 5500 istedenfor 6500 når lmm var gåen Ellers kan du sjekke en etter en punkta aottesen hadde skifta på sin, begynn selfølgelig med det billigste Kan vere så enkelt som plugger eller overslag på tennplugg kabler pga fuktighet osv
aottesen Skrevet Desember 11, 2010 Skrevet Desember 11, 2010 Ole, jamen jeg hadde jo E34 (haha). Beklager, luftmengdemåler. Forresten, jeg skiftet pluggledninger også .. (Guess what, didnt help). Defa koster en brøkdel av noe som helst av det jeg skiftet, så kjøp det og drit i resten dersom bilen fungerer finfint til vanlig! Arban: Hvordan "starter ikke" forresten? Slik: ?Det var min i fjor vinter ...
|Ole| Skrevet Desember 11, 2010 Skrevet Desember 11, 2010 Fryktleg kjedelig å kjøre rundt med ein m20 b25 som kutter tenninga på 5000rpm da! Lån deg ein luftmengdemåler, prøv den
Morty999 Skrevet Desember 11, 2010 Skrevet Desember 11, 2010 er nok ikke selve motoren sin feil dette. så å overhalle den tviler jeg på att hjelper noe.. er nok vanntemp sensoren din tenker jeg. event kaldstartdysa om du har det på den ?
|Ole| Skrevet Desember 11, 2010 Skrevet Desember 11, 2010 er nok ikke selve motoren sin feil dette. så å overhalle den tviler jeg på att hjelper noe..er nok vanntemp sensoren din tenker jeg. event kaldstartdysa om du har det på den ? Kaldstartdyse på desse? Tvilar på det er vanntempen, trur det er sammenheng mellom treigstarta og rpm problemet og vanntemp sensoren har vel ikkje nokke med turtallet og gjere...
aottesen Skrevet Desember 11, 2010 Skrevet Desember 11, 2010 Den har jo eit kaldstartsystem, kor den kjører på med meir bensin på alle dyser (som ein choke-funksjon). Om vanntemp-følaren er defekt, vil ikkje dette trå til?
Arban Skrevet Desember 13, 2010 Forfatter Skrevet Desember 13, 2010 Takker for mange gode råd Får prøve med en ny LMM så pass det er råd å få litt turtall på greiene igjen:) den blå kontakten på vanntempen gå vel på temp måler? Den brune skal vel styre kaldstart.. prøvde å bare ta av denne, og da startet den ikke..( tok av kontakten etter jeg hadde kjørt motor varm) (driftstemp) det var akkurat slik som når det er ti minus og mer Er vel kaldstart dyse ja, mener jeg Har skiftet plugger, uten forbedringer, ellers var vel pluggledning på syl 6 (den med tenningsbank føler) skiftet for noen måneder siden Prøvde og skifte coil uten hell. De temp følerne, er vel samme på M20B20 og B25??
Morty999 Skrevet Desember 13, 2010 Skrevet Desember 13, 2010 er nok ikke selve motoren sin feil dette. så å overhalle den tviler jeg på att hjelper noe..er nok vanntemp sensoren din tenker jeg. event kaldstartdysa om du har det på den ? Kaldstartdyse på desse? Tvilar på det er vanntempen, trur det er sammenheng mellom treigstarta og rpm problemet og vanntemp sensoren har vel ikkje nokke med turtallet og gjere... den aktiverer jo kaldstartprogrammet! en motor trenger normalt ca 60% mer bensin i 10 minus enn ved driftstemp for å starte og går normalt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå