Gå til innhold

Tykkere toppakning, desto bedre?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på akkurat det som står i topicen, om desto tykkere toppakning er bedre?

Det gjelder en m50b25 turbo :)

Har hørt at MLS 3 lags er ganske bra, her får man jo i flere tykkelser, men også kobber kan være noe å vurdere?

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Egentlig ikke.. man monterer litt tykkere pakning for og få laver comp i motoren..

Litt tykkere går bra, men ikke alt for tykk..

Motorviagra har vel pakkning til ditt bruk:)

Skrevet

Minuset med tykkere pakning(i nevneverdig grad) er at squish effekten daler med de negative følger dette drar med seg. Ideelt sett så er det å senke kompresjonen på annet vis,men dette er mer tidkrevende,og dyrere.

Skrevet

Det virker som en slik Cooperring pakning er det beste. Sjekk litt på forumet på PPF, så tror jeg du blir enig. :)

Ulempen er jo at den har en type skjæreringer i pakningen, så du kan jo ikke ta av og på toppen i flere omganger, da toppen strengt tatt må planes når du løfter den. Med o-ringing / pianotråd så ligger jo ringen i spora i enten blokk eller topp, og støtter opp rundt pakningsringen mot sylinderene, så ikke den blåser ut så fort som standard opplegg gjør.

Billig og grei løsning, og fungerer ofte bra nok for folk flest.

Skrevet

Okei, da skjønner jeg. Prata med en som driver mye med turbobygg da det gjelder bmw, og han sa han ville anbefale pianotråd. Han har m20, men veit ikke om det er forskjell fra m50 om hva som egner seg best mtp komp? :)

Skrevet

Pianotråd har vært brukt lenge, og funker bra. Men skal du opp i 2bar (++) i ladetrykk, skal Cooperring pakning være bedre. Enten det eller en pyramideringpakning.

Sålenge du skal kjøre bensin er det helt klart en fordel å senke kompen litt. Men ikke for mye heller, det blir som regel dårlig kjørbarhet med for lav komp.

Pakning og topp-problemene er tildels mye det samme på M20 og M50, da M50 veldig enkelt forklart 24 ventils utgave av M20, veldig grovt.

Skrevet

Jaokei :) 2 bar er vel litt vel mye i første omgang tror jeg, hehe men skal nok lade på rundt 1 bar. Jeg får lese litt mer rundt og sjekke om det er noen som har bra/dårlig erfaring med noe annet her, kjipt med motorhavari på første svingen på vålerbana...

Skrevet

Det viktige her er å holde kompresjonen i betrakning. Du har vel 8.8:1 på din M50, noe som er perfekt for ca 1 bar trykk på bensin. O-ring er nok det beste mtp. å få tett, men det medfører at du enten må bygge om til E85 oppsett eller bytte ut stempler/dreie dem ned om du skal lade særlig mer uten å dytte smertegrensa for mye. Alt som har med orginaldeler kan jo holde 1 time og holde 5 år... Kvisselgutta har jo begge E85 og Lars hadde vel til slutt 10:1 i komp med org neddreide stempler og H-råder.

Kjører du f.eks 3,5mm MLS pakning kan du lade mer siden kompresjonen blir lavere. Men man løper selvfølgelig risikoen for å slitte med å få pakningen tett.

Så du har jo egentlig valget selv, senke kompresjon gjennom neddreiing av stempler eller plassere tykkere toppakning. Jeg er ikke noe fan av tykk toppakning MEN dette skulle være et budsjettbygg etter som jeg forstår, da er det ikke lurt å åpne opp motoren, for da renner kronene som kvikksand :)

Skrevet

Som Oddis skriver her, er det et budsjettbygg så er det like bra å ikke åpne motoren i det hele tatt. Er jo flere som har kjørt med langt over 400 hjulhester i uåpnet M50. 400hk i motoren blir jo regna som "safe" på urørt m50. Dessuten så vil det nok koste mer å bytte til annen toppakning, med nye bolter til toppen, (helst Arp) og nye pakninger til hele toppen, enn det koster å kjøpe en ny motor hvis den du har nå skulle rase.... Verdt å tenke over...! :)

Mvh

Joachim

Skrevet
Det viktige her er å holde kompresjonen i betrakning. Du har vel 8.8:1 på din M50, noe som er perfekt for ca 1 bar trykk på bensin. O-ring er nok det beste mtp. å få tett, men det medfører at du enten må bygge om til E85 oppsett eller bytte ut stempler/dreie dem ned om du skal lade særlig mer uten å dytte smertegrensa for mye. Alt som har med orginaldeler kan jo holde 1 time og holde 5 år... Kvisselgutta har jo begge E85 og Lars hadde vel til slutt 10:1 i komp med org neddreide stempler og H-råder.

Kjører du f.eks 3,5mm MLS pakning kan du lade mer siden kompresjonen blir lavere. Men man løper selvfølgelig risikoen for å slitte med å få pakningen tett.

Så du har jo egentlig valget selv, senke kompresjon gjennom neddreiing av stempler eller plassere tykkere toppakning. Jeg er ikke noe fan av tykk toppakning MEN dette skulle være et budsjettbygg etter som jeg forstår, da er det ikke lurt å åpne opp motoren, for da renner kronene som kvikksand :)

Ja, det var Simen K som sa at pianotråd var greit å bruke. For min del trenger jeg ikke å lade så sinnsykt mye, men har planlagt noe mellom 0,6 og 1 bar. Blir vel 1 bar.... :lol:

Men høyere komp da det gjelder turbo er vel en grei ting å ha i bakhånd, eller...?

Hehe, skulle i utgangspunktet være et budsjett bygg ja, men det har jeg nesten bikka over :P Skal ting holde og fungere, så koster det penger. Slik er det bare :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...