Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann..

Jeg har i lang tid hatt problem med instrumentpanel på min møkka 525TD E34 utgave..

Men får noen dager siden gikk det helt død. Vil si, at jeg har lys. Men ingen av instrumentene er det liv i..

Så, jeg tenker om det kan være sikkring, eller noe rele som er gåen, noen som vet hvor jeg kan begynne å se, og hvor tingligger hen i denne drittbilen....

Nesten som jeg skal la den få seg en tur i fjellveggen, bare så synd det vil gjøre vondt :)

Skrevet

Hei..

Typisk feil på E34 der.Husker jeg hadde det min på e-34 jeg hadde får mange år siden..

Men det er et batt som sitter i instrument panelet,den må byttes.Må loddes på et nytt et.Men kjøp deg heller et nytt cluster(instrument panel),koster en 500 kr på høggern.Så flytter du kun over din km-teller fra den gamle clustern over til den nye..Sett rattet i rett stilling,asså rett fram.Se på clustern,sitter 2 små skruer på toppen da,ta ut de.Og da får du hele shiten ut.Og jo,ta koble vekk batt før du gjør noe.Så sitter det 2 kontakter på hver side av clustern,av med de.Og da er det å dra ut hele instrument panelet gjennom rattet.Har du ikke airbag,så skrur du av hele rattet,mye lettere.Husker ikke alt i huet,men du skjønner det selv,med en gang du har fått ut hele shiten.Er ikke vansklig i det hele tatt,bare jævlig trangt ;)

Skrevet

Spar innlegget ditt fra utsagn som drittbil, møkkabil og planer om å kjøre den i en

fjellvegg. Vi andre er fint lite inntresert i å lese om det.

Skriv rene spørsmål så får du også flere svar.

Dette er en vanelig feil på e34 og skyldes stort sett defekt kondensator på printkortet.

Enkleste er som "bmw cab" skriver over her, bytt det i ett brukt fra hugger´n e.l.

Skrevet

sry for og spame i topicen her, men folk må nesten få si meninga si olelink, vist du ikke like det dem skriver så klikk dæ inn på en annen topic!!

• 4 weeks later...
Skrevet

Da har jeg opplevd å ligge i 50, og speedo viser 210 :) Morro.. Hehe

Så, nå er speedo klikket helt, kmtelleren, er på. selv om jeg slår av teninngen, og ABSlys, og div andre lys, er på konstant under kjøring. ABS vet jeg er i orden,samme med resten..

Bare så jeg er sikker her, er det speedo som er klikket helt nå, eller kan dette være et tegn på at det er dårlig kobling noen plass? evt et reele som er gåen? Hvor kan jeg såfall finne reele?

Skrevet
sry for og spame i topicen her, men folk må nesten få si meninga si olelink, vist du ikke like det dem skriver så klikk dæ inn på en annen topic!!

Hvis du titter en gang i forum reglene så er unødvendige gloser uønsket.

Folk som vil klage over bilen sin med unødvendige gloser kan finnes seg

ett annet sted, her er vi samlet for å hjelpe hverandre, og bruk av glosser

hjelper ingen. Det gir meg bare større grunn til å scrolle forbi posten og

la være å hjelpe.

Og før du leker for mye politi MGN90 les forumets retningslinjer selv ;) :

(utdrag av forum reglene)

3. Ett utropstegn holder! - Vær forsiktig med tegnbruket og caps lock. Masse !!!!!!??!??!?? og STORE BOKSTAVER hjelper deg ingenting. Det blir bare uryddig, useriøst og slitsomt å lese. Budskapet kommer like godt frem (bedre for de fleste), med skikkelig tegnbruk og korrekt bruk av små og store bokstaver. Husk også stor bokstav i begynnelsen av hver setning, dette letter lesingen betydelig.

Tilbake til topic,

Alt som du sier tyder iallefall på speedo feil.

Ett "nytt" brukt speedo koster ikke mye og er den beste løsningen om du ikke

har lyst på en utfordring. Om du har det så finnes det en del gode DIY'er på

nettet på å reparere de mest vanlige feilene på e34 speedo. Men det er ingen

garanti for at det funker igjen etterpå.

Om du fortsatt er usikker kan du jo plukke ut speedo og se på koblingene bak,

men disse har låse-spaker som holder dem på plass så at de er løse er lite

sannsynelig om ikke noen har vært bak der før og ikke fått dem skikkelig på

plass.

Koed har ikke noe billigere instrument akkurat nå enn 1800 men en lokal

bilinnsamling kan jo ha noen liggende, evt sjekk GS Bildeler eller salgs delen

av forumet her :)

• 3 weeks later...
Skrevet

Som sagt,dette er vanlig feil på e34.

Dra på høggern,eller ring star bildeler i f.stad eller s.borg i østfold,husker ikke helt nå.De har garantert noe sånt liggende til en billig penge.

Er kjempe enkelt å bytte ut,er gjort på maks 2 timer..Men virker som hele printkortet har tatt kvelden,siden alt av lys og sånt blinker og lyser uten grunn.

Send meg en pm hvis du lurer på noe mer.

• 3 weeks later...
Skrevet

Da har jeg byttet speedo, men det hjalp ikke. Null liv i speedo, lysene virker da. Men thats it.

Kan legge til, at det i lang tid nå, har stått Code i display nå. Også det står der enda..

Så, da regner jeg med det kan være to ting, rele, eller brudd. :( Så, hvor finner man rele til speedo, og har noen vært borti samme probleme, og kan komme med tips?

Skrevet

Da editere jeg meg litt selv her. Har nå funnet ut feilen. Det var den chipen bak på speedo, den var gåe n på mitt gammle, så når jeg da satt den på nye speedo, gjorde den at det ikke virket, satt så på den som var med nye speedo, da virket alt.

Så, hva gjør man med det? Er vel ikke bare bare å få tak i rett chip, og som har rett km? Samme med turtelleren, den viser nå 500 får mye, sånn ca..

Siden det speedo jeg fikk tak i, er for bensinutgaven. Og jeg har disel.. Jada, jeg vet jeg skulle ha fått tak i rette. Men, pris, og vanskilghet til å få tak i til disel, så tar man det man finner..

Skrevet

Man får kjøpt ukodede km-chiper som et bmw verksted kan kode for deg

til korrekt km-stand om dette er viktig. Vet dog ikke hva dette vil koste.

(Antar det ikke er gratis for den km-chipen).

Skrevet
Man får kjøpt ukodede km-chiper som et bmw verksted kan kode for deg

til korrekt km-stand om dette er viktig. Vet dog ikke hva dette vil koste.

(Antar det ikke er gratis for den km-chipen).

Det har du helt rett i Olelink. De er ikke billig. Og vist det ikke har noe å si, dråpper jeg det glatt.

Men, det som jeg har merket meg da. Er at turtelleren ikke viser riktig. Den viser på tomgang 1500, og jeg vet at den går stabilt på 900.. Kan det være chipen som spiller meg et puss der?

Skrevet

Er nok dieselbil kontra bensininstrument som er årsaken.

Vil tro DDE bruker en annen skala på signalet for turtall

enn hva DME bruker.

(DDE = ECU på dieselbil og DME = ECU på bensinbil).

Skrevet

Oki. KUnne tenke meg det var noe sånn..

Men, selv om turtalle ikke viser riktig. Hvordan blir det da med Kmh? Har ikke fått testet den enda da, siden jeg har andre og større problem med bilen :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...